۹ فروردین ۱۴۰۳

قاچاق مواد مخدر بزرگترین منبع تامین مالی پ.ک.ک و پژاک

  • ۱۰ آذر ۱۳۹۹
  • ۸۱۹ بازدید
  • ۰

موقعیت جغرافیایی پ‌ک‌ک در تسهیل فعالیت آن در قاچاق مواد مخدر به چندین دلیل مهم و موثر است. پ.ک.ک و پژاک (شاخه ایرانی پ.ک.ک) در مناطق غرب و شمال غرب ایران و مرزهای ترکیه فعال هستند.

به گزارش انجمن بی تاوان، دولت‌ها در جهان کنونی، کمتر حاضر می‌شوند از گروه‌های تروریستی در سطح گسترده حمایت کنند. لذا نقش دولت‌ها در تامین مالی تروریسم کاهش پیدا کرده و تغییر یافته و این گروه‌های تروریستی هستند که باید برای ادامه فعالیت‌های خود، منبع مالی پیدا کنند.

گروه‌های تروریستی امروزه بیشتر منابع مالی خود را از سرزمین‌های تحت اشغال، تجارت و ارتکاب جرایم سازمان‌یافته به‌دست می‌آورند. به‌عبارتی می‌توان گفت امروزه جهان با اقتصاد تروریسم مواجه است.

گروه تروریستی پ.ک.ک نیز برای تامین نیازهای مالی خود و ادامه فعالیت‌های مسلحانه و تروریستی، به پول احتیاج دارد.

یکی از راه‌های تامین مالی این گروه، تولید، توزیع و قاچاق مواد مخدر است. قاچاق مواد مخدر منبعی پردرآمد برای تروریست‌هاست.

موقعیت جغرافیایی پ‌ک‌ک در تسهیل فعالیت آن در قاچاق مواد مخدر به چندین دلیل مهم و موثر است. پ.ک.ک و پژاک (شاخه ایرانی پ.ک.ک) در مناطق غرب و شمال غرب ایران و مرزهای ترکیه فعال هستند.

این مناطق کردنشین و مرزی، عموماً کوهستانی و صعب العبور بوده و در نتیجه کنترل مرز و حفاظت از مردم، برای نیروهای نظامی و امنیتی، دشوارتر است.

ایران، در منطقه طلایی کشت و توزیع مواد مخدر گرفته است. افغانستان و پاکستان، دو همسایه شرقی ایران، در این زمینه بسیار فعال هستند و قطب تولید مواد مخدر به شمار می‌آیند.

اشغال افغانستان توسط آمریکا، نه تنها کشت مواد مخدر را کاهش نداد، بلکه سبب افزایش چند برابری آن شد. ایران، مسیر ترانزیت و تجارت مواد مخدر به اروپا است و از این بابت، متحمل آسیب‌های فراوان مادی و معنوی شده است.

حضور پ.ک.ک در هلال طلایی کشورهای افغانستان، ایران، پاکستان و ترکیه (دروازه ورود به اروپا) که بزرگترین مسیر ترانزیت مواد مخدر در دنیاست، سبب سرمایه‌گذاری جدی این گروه بر تجارت مواد مخدر شده است.

ایران در میانه مسیر اصلی قاچاق هروئین و تریاک است که از کشورهای هلال طلایی شروع می‌شود و در اروپا به پایان می‌رسد. بنابراین، قاچاق مواد مخدر، منبعی مستقل و پر مشتری برای برای پ.ک.ک جهت تامین مالی و خرید اسلحه است. اگرچه تعیین میزان دقیق درآمد پ.ک.ک به خاطر ماهیت مخفی آن ممکن نیست، اما می‌توان تصور کرد به خاطر این جریانات مالی سرشار، درآمد آن زیاد باشد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *