۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • توافق سنجار، راهکاری موقت برای حل معضل پ.ک.ک در عراق

توافق سنجار، راهکاری موقت برای حل معضل پ.ک.ک در عراق

  • ۱۱ آذر ۱۳۹۹
  • ۴۷۳ بازدید
  • ۰

بغداد و اربیل چند هفته پیش توافقی را برای عادی سازی وضعیت سنجار و تأمین امنیت آن امضا کردند که در آن به طور خاص بر اخراج نیروهای پ.ک.ک. از سنجار تأکید شده است.

به گزارش انجمن بی تاوان، اظهارات علنی مقامات اقلیم کردستان علیه نیروهای (پ.ک.ک) و امضای توافق‌نامه امنیتی میان بغداد و اربیل درباره وضعیت سنجار، عرصه را بر نیروهای پ.ک.ک. تنگ کرده است.

ترور یک مقام مرزی اقلیم کردستان در ۸ اکتبر و حمله به لوله های گاز و سربازان پیشمرگ که اقلیم کردستان انگشت اتهام را در آنها به نیروهای pkk نشانه گرفت، تنش ها میان اقلیم و این گروه را بیشتر کرده است.

امریکا، اتحادیه اروپا، و ترکیه سال‌هاست که پ.ک.ک را گروهی تروریستی می‌دانند و امریکا در سال ۲۰۰۸ اعلام کرد که این گروه یکی از مهم ترین قاچاقچیان مواد مخدر در جهان است.

نیروهای پ.ک.ک. از رشته‌کوه قندیل در شمال عراق که به مرزهای ترکیه منتهی می‌شود به‌عنوان پناهگاه و پادگانی برای آموزش نیروهای خود جهت جنگی که چند دهه است با ترکیه دارند استفاده می کنند. در ژوئن گذشته ترکیه حملات خود به مواضع آنان در قندیل و سنجار را افزایش داد.

سرتیپ «سیروان بارزانی» فرمانده تیپ ۶ نیروهای پیشمرگه سال گذشته گفت که پ.ک.ک به معضلی برای حکومت اقلیم تبدیل شده و باید علیه آن وارد عمل شد و دولت مرکزی را به اقدام واداشت.

او گفت که تا زمانی که همه سلاح‌ها در کشور به کنترل دولت در نیاید حملات نیروهای پ.ک.ک به غیر نظامیان ادامه خواهد یافت و ناامنی های ناشی از آن موجب مشکل برای اقلیم خواهد شد.

براساس گزارش‌ها، پ.ک.ک ۳۷ پایگاه در اقلیم کردستان دارد و تلویحا تهدید کرده که اگر ازجانب دولت اقلیم کردستان بدان حمله شود دست به خشونت خواهد زد.

بارزانی همچنین تأکید کرد که قدرت پ.ک.ک در سنجار از اصلی‌ترین عوامل ناآرامی در این شهر و خودداری آوارگان از بازگشت به خانه‌هایشان در سنجار است.

بغداد و اربیل چند هفته پیش توافقی را برای عادی سازی وضعیت سنجار و تأمین امنیت آن امضا کردند که در آن به طور خاص بر اخراج نیروهای پ.ک.ک. از سنجار تأکید شده است.

این توافق‌نامه با خشم پ.ک.ک مواجه شده و طی دو ماه گذشته آنان حملات مکرری علیه نیروهای اقلیم کردستان عراق و تأسیسات و زیرساخت‌های آن انجام داده‌اند.

تجمع آشوری‌ها که در نزدیکی دهوک و مواضع حزب دموکرات زندگی می‌کنند با انتشار بیانیه‌ای تأکید کردند که این حزب شماری از روستاهای آشوریان را به اشغال خود درآورده و مشکلات بسیاری برای آشوری‌ها ایجاد کرده‌اند.

این شرایط باعث شده که حمایت طولانی‌مدت اقلیم کردستان از پ.ک.ک. و چراغ سبزش به آنها برای ادامه فعالیت در خاک عراق که بیشتر علل قومیتی داشت در حال تغییر باشد.

یک مقام امنیتی در اقلیم کردستان که نخواسته نامش فاش شود تأکید کرد که اقلیم از حرف‌ناشنوی نیروهای پ.ک.ک. بسیار عصبانی است، زیرا مقامات اقلیم سال‌ها به این نیروها پناه داده بودند.

«جو بایدن»، رئیس جمهور امریکا، که شخصیتی مدافع کردها دانسته می‌شود در سال ۲۰۱۶ طی اظهاراتی پ.ک.ک را یک گروه تروریستی آشکار خوانده بود.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *