۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • یادداشت روز
  • >
  • استاد علوم سیاسی دانشگاه اوهایوی آمریکا: خودویرانگری کُردها را دست‌کم نگیرید

استاد علوم سیاسی دانشگاه اوهایوی آمریکا: خودویرانگری کُردها را دست‌کم نگیرید

  • ۱۸ آذر ۱۳۹۴
  • ۳۵۹ بازدید
  • ۰

لیام اندرسون می‌گوید همه‌چیز برای کردهای عراق در دهه ۱۹۹۰ فراهم بود اما آنها این فرصت را به باد دادند.
انجمن بی تاوان آذربایجان غربی ، نویسنده کتاب « آینده عراق؛ دیکتاتوری، دموکراسی و یا تجزیه» با اشاره به جنگ چهارساله دهه ۱۹۹۰ میان دو حزب اتحادیه میهنی و دموکرات کردستان عراق به تلویزیون بلومبرگ گفت: « قابلیت خودویرانگری و خودکشی کردها را دست‌کم نگیرید، به دهه ۱۹۹۰ نگاه کنید، همه‌چیز برای آن‌ها فراهم بود اما آن‌ها همه‌چیز را به باد دادند.»
لیام اندرسون درباره پیشروی نیروهای پیشمرگ به سمت جنوب اقلیم کردستان افزود: آن‌ها به خاطر سرزمینشان می‌جنگند.مشکل این است که در مناطق جنوب اقلیم که آن‌ها پیشروی می‌کنند، منازعه بر سر آن وجود دارد. نیروهای پیشمرگ باانگیزه‌ترین نیرو در جنگ با داعش هستند. اما دست بالا داشتن آنها در جنگ با داعش مشکلاتی را در آینده به وجود می‌آورد. اگر تنش میان حزب دموکرات و اتحادیه میهنی در این مناطق تشدید شود، مسئله استقرار نیروهای پیشمرگ وفادار به هر یک از این دو حزب در این مناطق هم پیش خواهد آمد.
کاوه حسن، مدیر برنامه خاورمیانه و شمال آفریقا در انستیتوی ایست وست در بروکسل هم می‌گوید بعد از شکست داعش در عراق مسائل دیگری هم پیش خواهد آمد که باید به آن‌ها پرداخت. اگر کردها متحد نباشند این عدم اتحاد موقعیت کردها را در عراق پس از پایان داعش تضعیف خواهد کرد.
ایهام کامل، مدیر بخش خاورمیانه در اوراسیا هم بحث اختلاف‌نظر کُردها بر سر حکمرانی و کنترل بر اقلیم کردستان را یکی از مشکلات جدی کُردها در عراق می‌داند و معتقد است: «سرنوشت حاکمیت بر این منطقه و اتحاد میان کردها معلوم نیست. مسئله استقلال کردها فعلاً راکد مانده است تا ببینیم در آینده چه اتفاقی می‌افتد.»
اما نوزاد هادی، از اعضای حزب دموکرات کردستان عراق به آینده و اتحاد میان کردها خوش‌بین است وی به بلومبرگ گفت: درست است که اختلافات وجود دارد اما این اختلافات حل خواهد شد ما کردها به توافق خواهیم رسید. برهه کنونی یک مقطع حیاتی در تاریخ کردستان است.
دلاور علاءالدین، رئیس اندیشکده تحقیقات خاورمیانه در اربیل نیز به آینده کردها خوش‌بین است. وی گفت: « وابستگی کردها به نفت باعث به وجود آمدن مشکلات کنونی در اقلیم کردستان بود. اما تهدیدی که داعش ایجاد کرد و موجودیت اقلیم کردستان را به خطر انداخت دیگر وجود ندارد و قیمت نفت نیز از این مقدار پایین‌تر نخواهد رفت. آینده ممکن است درخشان‌تر باشد.»

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین