۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

آیا سفر اردوغان به عراق پایانی برای پ.ک.ک خواهد بود؟

  • ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • ۵۶ بازدید
  • ۰

انجمن بی تاوان: روز دوشنبه رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در صدر هیأتی عالی رتبه برای دیدار با مقامات عراقی وارد بغداد شد. او در سخنانی از تشکیل کمیته های مشترک دائمی با دولت عراق برای تامین امنیت و مبارزه مشترک با تروریسم خبر داد.

اردوغان که به همراه هیاتی بلند مرتبه برای دیدار با مقامات عراق به بغداد سفر کرده است، پس از دیدار با محمد شیاع سودانی، نخست وزیر عراق در نشست مشترک خبری، این سفر را نقطه عطفی تازه در روابط دو کشور دانست.

امنیت و همکاری در مبارزه با تروریسم یکی از مهمترین موضوعات مورد بحث بود. اردوغان گفت ما با  سازمان تروریستی PKK و نیروهای الحاقی آن، که ترکیه را از خاک عراق هدف قرار می دهند، مبارزه می کنیم. ما از اعلام PKK به عنوان یک سازمان ممنوعه در عراق استقبال کردیم، به این ترتیب حضور آن در خاک عراق در اسرع وقت پایان خواهد یافت. این نیز از الزامات قانون همسایگی و برادری عراق است.

اردوغان سپس به اقلیم کردستان عراق سفر کرد که از طرف نیچیروان بارزانی بصورت رسمی مورد استقبال قرار گرفت که مهمترین محور گفتگوی آن ها نیز پ.ک.ک بود.

سوال اصلی این است که آیا حکومت عراق و حکومت اقلیم کردستان تسلیم توافق با اردوغان برای مبارزه علیه پ.ک.ک خواهند شد یا نه؟

علارغم همه تلاش های ترکیه برای پایان دادن به پ.ک.ک سخت است که هم حکومت عراق و هم حکومت اقلیم کردستان مستقیما با پ.ک.ک درگیر شوند و وارد جنگ شوند. زیرا با توجه به موقیعت جغرافیایی که در کنترل پ.ک.ک می باشد و هم اینکه این مناطق صعب العبور هستند. بلکه انها می توانند پ ک ک را در بعضی از مناطق مانند گاره و هفتنین محدود کنند. حمله مستقیم به مناطق تحت سلطه پ.ک.ک تلفاتی نیز برای نیروهای عراقی و نیروهای پیشمرگ خواهد داشت. چرا که حزب اتحاد میهنی کردستان به رهبری بافل طالبانی اعلام کرده بود که با پ.ک.ک درگیر نخواهد شد و حتی نظرشان بر این بود که پ ک ک مسئله ترکیه است و دشمن ما نیست.

در گذشته ما شاهد این بودیم که به علت رقابت های سیاسی بین احزاب کردستان عراق آن ها هیچ وقت بطور هماهنگ با پ ک ک درگیر نشده و نخواهند شد بلکه هر حزب برای برتری نسبت به رقبای سیاسی شان از پ.ک.ک بهر برداری می کند و مانند اهرام فشار در برابر یکدیگر استفاده می کند. قبلا نیز درگیریهای بین بارزانی ها و پ ک ک صورت گرفت که اتحاد میهنی از پ.ک.ک حمایت می کرد و بعدا در سال ۲۰۰۲ نیز برای مدت کوتاهی درگیری مابین پ.ک.ک و حزب اتحاد میهنی صورت گرفت که این دفعه نیز بارزانی ها از پ ک ک حمایت می کردند و به پ ک ک  کمک تسلیحاتی کردند.

در حقیقت این تصویر سیاست در کردستان عراق است که این دفعه نیز به سرنوشت گذشته دچار خواهد شد زیرا اکنون حزب اتحادیه میهنی از پ ک ک حمایت و کمک می کنند که بیشتر مناطق مرزی در اختیار پ.ک.ک است.

مهمترین هدف ترکیه این است که نیروهای پیشمرگ را مستقیما با پ.ک.ک درگیر کند و آنها را از منطقه بیرون کنند. اما این نیز برای حکومت اقلیم کردستان هزینه بزرگ خواهد داشت. چرا که لابی پ.ک.ک در اروپا و آمریکا از طریق نیروهای دمکراتیک سوریه خیلی قوی است و آنها مانع پایان پ.ک.ک خواهند شد. آنچه که عده ای تصور می کنند که پ.ک.ک از طریق بارزانی ها و ترکیه به پایان خواهد رسید فکر ساده لوحانه است. زیرا پ.ک.ک از یک گروه تروریستی بیشتر به یک پروژه برای آمریکا تبدیل شده است؛ یعنی اینکه اگر آمریکا و دولت های اروپایی بخواهند می توان به پایان پ.ک.ک اشاره کرد. چون در شرایط فعلی پ ک ک مستقیما از طرف امریکا حمایت و با تجهیزات امریکایی مجهز شده است و خود اهرم فشار آمریکا علیه ترکیه است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین