۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • ادامه مسدود شدن معبر مرزی پیرانشهر، افزایش قاچاق کالا را به دنبال دارد

ادامه مسدود شدن معبر مرزی پیرانشهر، افزایش قاچاق کالا را به دنبال دارد

  • ۶ دی ۱۳۹۴
  • ۳۲۲ بازدید
  • ۰

حدود ۴۵۰۰ کولبر در این مرز مشغول به کولبری می باشند که بجز کولبری هیچ شغل دیگری ندارند
انجمن بی تاوان آذربایجان غربی :به دنبال مسدود شدن معبر مرزی پیرانشهر، کولبران مشغول به کار در این معبر، این اقدام را سبب افزایش قاچاق کالا در این منطقه دانستند.به گزارش خبرنگار کردپرس، یکی از اقدامات مناسب دولت در سالیان اخیر ایجاد معابر رسمی و فعالیت دادوستد مرزی وتجاری است که در مرز این شهرستان فعال هستند ، براساس آمار رسمی مسئولان قریب به۴۵۰۰ نفر از اهالی این شهرستان در حوزه کولبری فعالیت می کنند و به همین میزان درآمد حداقل روزی ۵۰ هزار تومان هم قانع هستند و حاضرند جان سالم خود را در برابر یک مبلغ ناچیز هدیه کرده و با جان خود بازی کنند تا یک لقمه نان حلال نصیبشان شود و سرسفره خانواده خود بیاورند.
مدتی است که با دستور مسئولان وزارت کشور معبر مرز تمرچین پیرانشهر بسته شده است و علی رغم پیگیرهای زیاد نماینده پیرانشهر در مجلس و مسئولان شهرستانی مسدودیت این معبر همچنان ادامه دارد.
این وضعیت سبب بروز مشکلات و نارضایتی هایی در بین جامعه کارگری شهرستان بویژه کولبران شاغل در این بازارچه مرزی شده است تا جائیکه تعدادی از این کولبران مرزی در گفتگو با خبرنگار کردپرس معتقدند که ادامه این وضعیت باعث افزایش بیشتر قاچاق در منطقه خواهد شد.
قادر امیدفر، در این خصوص گفت: ادامه این وضعیت باعث مشکلاتی زیادی برای کولبران و کارگران شاغل دراین مرز خواهد شد چرا که تنها راه درآمد این افراد کولبری در این مرز می باشد که آنهم هر چند وقت یکبار با تصمیمات مسئولان برای مدت نامعلومی مسدود می شود. و باید گفت که ادامه این وضعیت حتی باعث افزایش قاچاق در منطقه خواهد شد.
وی ادامه داد: حدود ۴۵۰۰ کولبر در این مرز مشغول به کولبری می باشند که بجز کولبری هیچ شغل دیگری ندارند و اگر این معبر مرزی را هم از ما بگیرند نه تنها هیچ درآمد دیگری نخواهیم داشت بلکه در نهایت باعث ایجاد مشکلات معیشتی و حتی امنیتی خواهد شد که در اینصورت نه تنها برای کارگران خوب نخواهد بود بلکه برای منطقه و کشور نیز بازتاب بدی خواهد داشت.
حسین تنویر، یکی دیگر از کولبرانی که با مسدود شدن معبر مرزی اکنون بیکار شده است اظهار داشت: حدود دو ماه است که حتی نتوانسته ام ۱۰۰ هزار تومان هم درآمد داشته باشم و هروز شرمنده خانواده ۷ نفری خود هستم ولی در زمانی که این بازارچه رونق داشت و واردات کالا انجام می شد امرار معاش ما صد برابر تغییر پیدا کرده بود.
وی معتقد است که اکثر کارگرانی که در این مرز مشغول هستند دارای خانواده ای پر عائله بوده که ادامه این وضعیت زندگی همه آنها را تهدید خواهد کرد.
رحمن مقدم، کولبر دیگریست که شاغل بودن در این مرز را حق خود می داند و می گوید که بسته شدن معبر مرزی ضربه بسیار سختی به آنها وارد کرده است و با این اقدام مسئولان دولتی حق ادامه زندگی را عملاً از ما خواهند گرفت، این قلم بدستان باید به یاد بیاورند زمانی که دشمنان اسلام و انقلاب از هر طرف قصد نفوذ به خاک پاک میهن عزیزمان را داشتند این ما بودیم که با افتخار و با اهداء جان و مال خود از تمامیت ارضی خاک ایران عزیز دفاع کردیم و باعث تأمین امنیت منطقه و کشور شده ایم و این یک افتخاریست ابدی بنابراین انتظار داریم که مسئولان هم در مقابل این وظیفه ما حداقل اسباب امرا معاش ما را که همان کولبری و کارگری در این معابر مرزی است از ما نگیرند و با تصمیات خود باعث ویرانی و سرگردانی تعداد زیادی از خانواده ها نشوند.
امید فر که دلی پر خون و چشمانی گریان دارد در ادامه سخنان خود عنوان کرد، بارها در زیر فشار سنگین حمل بار پاهایمان خم شده است اما زمانی که چهره منتظر فرزندانمان را در منزل به یاد می آوریم جانی تازه می گیریم و تمام سختی ها را به جان می خریم تا در نهایت لقمه ای حلال بر سر سفره خانواده خود ببریم و شرمنده نگاه آنان نباشیم.
وی ادامه داد، همه ما می دانیم که کولبری شغل بسیار سخت و خطرناکی است اما در وضعیت فعلی چاره ای جز ادامه این کار نخواهیم داشت و این در حالیست که حتی سرمایه داران این شهرستان نیز با سرمایه گذاری خود در داخل و خارج کشور تا حدود زیادی باعث تشدید این وضعیت شده اند.
ما از پشت میز نشینهایی که در این امر دخالت دارند، انتنظار داریم که قبل از اتخاذ هر تصمیمی مبنی بر مسدود نمودن معابر مرزی سری هم به این منطقه بزنند و از نزدیک وضعیت شغلی ما را ببیند و عملاً درک کنند که مسدود نمودن معابر مرزی چه مشکلاتی را برای ما ایجاد خواهد کرد.
رسول شهبازی که مدت ۱۳ سال است به شغل کولبری در این مرز مشغول است گفت : متأسفانه هر چند وقت یکبار شایعاتی در خصوص انسداد معابر مرزی امنیت شغلی ما را تهدید می کند، و اگر این وضعیت ادامه داشته باشد نه تنها خانواده های ما با مشکلات جدی مواجه خواهد شد بلکه کمر اقتصاد شهرستان و منطقه نیز خمیده خواهد شد و درمان این دیار که نقش اساسی در حراست از سرزمین مقدس ایران اسلامی در این منطقه داشتند و دارند، اجازه نداده و نمی دهند حتی یک وجب از خاک مقدس کشور بدست دشمنان بیافتد ولی متأسفانه امروزه بدلیل بی توجهی مفرط مسئولان در ادوار گذشته و عدم حمایت اصولی حتی مجبورند بخاطر لقمه نانی ۱۰۰ کیلو بار را بر روی پشت خود سوار کنند تا تکه نانی سرسفره خانواده بیاورند و به همین میزان هم قانع هستند!!!
حال با همه این درد و رنج این معبر مرزی هنوز مسدود بوده است و این تعداد شاغل هم به صف بیکاران شهرستانی، استانی وکشوری اضافه شده اند؛ بنابراین لازم است حداقل با اشتغال جایگزین و ساخت چندین واحد تولیدی و صنعتی در شهرستان مرحمی بر زخمهای کهنه این کولبران بگذارند چرا که اهالی مرزدار ، مرزبان و مرزنشین تمرچین پیرانشهر امروز فقط یک چیزمی خواهند که حقشان است تا بلکه آینده کشورشان از این مسیر به رونق بیشتری ختم شود و آن چیزی نیست مگر توجه ، اهمیت ، حمایت و احداث چندین واحد تولیدی اشتغالزا و ایجاد یک منطقه فعال تجاری در شان و جایگاه مرداران این منطقه.
این وضعیت در حالیست که دکتر رسول خضری، نماینده مردم پیرانشهر و سردشت در مجلس شورای اسلامی در مصاحبه اخیر خود با کردپرس از بازگشایی معبر مرزی تمرچین پیرانشهر در زوهای اخیر خبر داد و ابراز امیدواری کرده بود که با رایزنهای انجام شده با مسئولان هر چه سریعتر این مشکل رفع شود.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *