۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • بارزانی پشت درهای بسته با رئیس جمهوری ترکیه گفت و گو کرد

بارزانی پشت درهای بسته با رئیس جمهوری ترکیه گفت و گو کرد

  • ۶ دی ۱۳۹۴
  • ۳۳۹ بازدید
  • ۰

«نیچروان بارزانی» نخست وزیر اقلیم کردستان عراق روز شنبه در استانبول با رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه در پشت درهای بسته درباره رئوس برنامه های آتی مناسبات دوجانبه دیدار و گفت و گو کرد.

انجمن بی تاوان آذربایجان غربی به نقل از دوغان ،نیچروان بارزانی که روز شنبه وارد استانبول شد، پیش از دیدار با اردوغان با «احمد داود اوغلو» نخست وزیر ترکیه نیز در باره تحولات عراق و منطقه در پشت درهای بسته دیدار و گفت و گو کرده بود.

پایگاه خبری دوغان در خبر کوتاهی نوشت: این دیدارها به ترتیب در دو کاخ تاریخی «دولما باغچه » و «یلدیز» استانبول صورت گرفت و طرفین درباره مسائل مورد بحث اظهار نظر نکردند.

منابع خبری ترکیه از جمله پایگاه خبری تلویزیون دولتی این کشور درباره این دیدارها به ذکر جملات کلیشه ای توسعه مناسبات دوجانبه و همکاری در مبارزه با ترور پرداخته و پایگاه دوغان نیز به نقل از منابع نزدیک به ریاست جمهوری نوشت: روابط دوجانبه، نحوه مبارزه با تروریسم و چندین مساله منطقه ای در دیدار نیچروان بارزانی با مقامات ترکیه بررسی شد.

برخی منابع مدعی شدند که موضوع صادرات گاز از شمال عراق به ترکیه ، پرداخت وام توسط ترکیه به اقلیم کردستان عراق ، توسعه همکاری در زمینه انرژی محور اصلی این مذاکرات بوده است.

گفته می شود که همکاری در مبارزه با تروریسم ، موضوع حضور عناصر پ.ک.ک در شمال عراق و اختلافات میان بغداد و آنکارا از دیگر محور های مذاکرات طرفین بوده است .

به تازگی صدها نیروی نظامی ترکیه وارد پایگاه نظامی بعشیقه در استان نینوا شدند که دولت بغداد از این اقدام به عنوان یک تخلف آشکار از مفاد و احکام بین المللی و نقض حرمت ارضی عراق یاد کرد و بر خلاف ادعای دولت ترکیه اعلام کرد که این اقدام بدون اطلاع و رضایت مقامات این کشور صورت گرفته است.

حیدر العبادی نخست وزیر عراق خواستار اقدام شورای امنیت درحمایت از امنیت، حاکمیت و صلح و وحدت ارضی شده و گفته است که انتظار دارد این شورا برای خروج فوری نیروهای ارتش ترکیه از اراضی عراق یک دستور صادر کند.

ترکیه می گوید، این نیروها را برای کمک به دولت عراق در جنگ علیه داعش و آموزش داوطلبان محلی، به منطقه گسیل داشته است.

این در حالیست که در پی گفت و گوی تلفنی اخیر باراک اوباما با اردوغان و توصیه رئیس جمهوری آمریکا در باره لزوم خروج نیروهای ترکیه از خاک عراق ، وزارت امور خارجه ترکیه اعلام کرد که نیروهای این کشور از منطقه موصل عراق عقب نشینی خواهند کرد.

گفته می شود، بخشی از این نیروها از شمال موصل به اقلیم کردستان عراق رفته اند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین