۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • کوبانی در خطر سقوط/ تداوم مقاومت مدافعین کُرد

کوبانی در خطر سقوط/ تداوم مقاومت مدافعین کُرد

  • ۲۲ مهر ۱۳۹۳
  • ۱۷۵ بازدید
  • ۰

بخشی از نیروهای داعش از جرابلس، رقه و عین عیسی خود را به کوبانی رسانده اند و هواپیماهای ائتلاف ضد داعش تلاش می کنند این خطر را متوقف کنند.

انجمن بی تاوان آذربایجان غربی به نقل از خبرگزاری کردپرس درگیری بین مدافعین کُرد سوری و نیروهای داعش در شهر کردنشین کوبانی در شمال سوریه همچنان ادامه دراد.
نبرد تن به تن در شرق کوبانی
زارا مستو روزنامه نگار کُرد سوری در گفتگو با کردپرس اعلام کرد:«بعدازظهر دیروز در شرق کوبانی درگیری های شدیدی بین واحدهای دفاع از خلق (YPG) و نیروهای داعش روی داد. درگیری ها در چند محله ی شرق کوبانی عملا تبدیل به مصاف تن به تن شده و تعداد زیادی از افراد داعش کشته شدند. آنان تلاش کردند چند محله در جنوب کوبانی را نیز فتح کنند. اما این تلاش ناکام ماند و در یک نگاه کلی می توان گفت؛ هم اکنون بین ۳۵ تا ۴۰ درصد از کوبانی در دست داعش است و دیگر مناطق آن در اختیار مدافعین کُرد است».
روز شنبه، روز پیروزی های مدافعین کُرد
شاهوز حسن از دیگر روزنامه نگاران کُرد سوری نیز که در شهر کردنشین قامیشلو در منطقه ی جزیره به سر می برد، در گفتگو با کردپرس اعلام کرد: «ما تا پاسی از شب با فرماندهان واحدهای دفاع از خلق و قرارگاه مرکزی آنان در ارتباط بودیم. خوشبختانه روز شنبه، برای مدافعین کُرد روز پیروزی و پیشروی بود و آنان نه تنها در جنوب کوبانی موفق به متوقف ساختن چند واحد داعش شدند، بلکه توانستند عده ای از آنان را در یک کمین شبانه بکشند».
اعزام نیروی کمکی به کوبانی
زارا مستو در ادامه اعلام کرد:« داعش یک خط کمکی اعزام نیرو و مهمات باز کرده و نیروهای خود را از شهر کوچک عین عیسی و رقه به کوبانی اعزام می کند. دیروز هواپیماهای ائتلاف ضدداعش چند با ر آن مسیر را بمباران کردند و این اقدام به موقع، تا حدودی این خط کمکی را در هم شکست. اما واقعیت این است که خطر رفع نشده و داعش از مسیرهای دیگری نیز به فکر تامین نیروی تازه نفس است و با توجه به آن که کلیه ی مسیرهای مواصلاتی جنوب، شرق و غرب کوبانی را در اختیار گرفته، بعید نیست که طی روزهای آتی شاهد گشوده شدن چند خط جدید باشیم».
خطر سقوط به قوت خود باقی است
زارا مستو در ادامه ی سخنان خود به این موضوع اشاره کرد که مقاومت مدافعین کُرد و بمباران هوایی مواضع داعش از سوی هواپیماهای ائتلاف ضدداعش همچنان ادامه دارد. با این وجود، چنین چیزی صرفا به معنی اتخاذ استراتژی دفاع و ایجاد سپر است و از آن جایی که مدافعین، سلاح ها و امکانات چندانی برای حمله ندارند، نمی توان مهاجمین را از کوبانی بیرون راند. واقعیت این است که داعش همچنان به فکر تامین مهمات و اعزام نیرو از رقه و جرابلس به کوبانی است و اگر بتواند ظرف روزهای آتی نیروهای بیشتری را به کوبانی برساند، در آن صورت سقوط شهر حتمی خواهد بود.
 ترکیه نمی تواند نیرو اعزام کند
یالچین آک دوغان معاون نخست وزیر ترکیه در گفتگو با رسانه هیا این کشور اعلام کرد، گشودن کریدور امن برای انتقال سلاح، مهمات و کمک های لازم به کوبانی، از لحاظ سیاسی و حقوقی ناممکن است و ترکیه نمی تواند چنین اقدامی انجام دهد.
آک دوغان همچنین در پاسخ به اعتراضات سیاست مدراان کُرد وابسته بهپ.ک.ک که خواهان اعزام نیروی نظامی ترکیه به کوبانی شده اند؛ اعلام کرد: آنان سرباز مزدبگیر نیستند که به میل این و آن به جایی اعزام شوند. آنان سربازان ارتش جمهوری ترکیه هستند.
۵۴۵مجروح به ترکیه منتقل شدند
عزالدین کوچوک استاندار استان کردنشین شانلی اورفای ترکیه اعلام کرده که طی چند روز گذشته ۵۴۵ تن از مدافعین مجروح کُرد سوری به بیمارستان اورفا منتقل شده و تحت مداوا هستند.
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین