۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • نگرانی بابت سرنوشت روزنامه نگاران زندانی در اقلیم کردستان عراق

نگرانی بابت سرنوشت روزنامه نگاران زندانی در اقلیم کردستان عراق

  • ۱۹ مهر ۱۳۹۹
  • ۴۳۸ بازدید
  • ۰

به گزارش انجمن بی تاوان، فعالان حقوق بشر عراقی نسبت به سرنوشت «شیروان شیروانی»، روزنامه نگار کرد، که از روز چهارشنبه در اقلیم کردستان عراق بازداشت شده و هیچ اطلاعی از سرنوشت وی در دست نیست ابراز نگرانی کردند.

این فعالان با انتشار بیانیه ای بازداشت «شیروانی» را  «نا مشروع و غیر قانونی و بدون حکم قضایی دانسته اند».

شیروانی سردبیر نشریه «باشور» است که اخیرا گزارش هایی درباره فساد در اقلیم کردستان منتشر کرده و روز چهارشنبه با مراجعه نیروهای امنیتی به منزلش در اربیل بازداشت شده است.

در بیانیه «کمیته حمایت از روزنامه نگاران» در اقلیم کردستان آمده که ده ها نیروی پلیس که چهار تن از آنان لباس شخصی به تن داشتند ضمن بازداشت شیروانی دو دستگاه تبلت و یک دفتر و چند سی دی را ضبط کرده و با نشانه گرفتن هفت تیر به سمت سرش او را از خانه بیرون برده اند.

شیروانی که پیش از این نیز چند روز بازداشت شده بود، چند روز پیش از این در شبکه اجتماعی فیسبوک به شدت از «مسرور بارزانی»، رئیس دولت ایالتی کردستان، انتقاد کرده بود.

علاوه بر شیروانی، فعالان حقوق بشری درباره سرنوشت «بدل پرواری»، فعال مدنی که در تظاهرات دو ماه پیش در استان دهوک حضور داشت، نیز ابراز نگرانی کرده اند.

دولت اقلیم کردستان از ماه ژانویه تا کنون فقط ۶ بار حقوق کارکنان ادارات را که شمارشان به ۱٫۲ میلیون تن می رسد پرداخت کرده و از ماه ژوئن نیز تصمیم به کاهش ۲۱ درصدی حقوق کارکنان گرفته است.

این وضعیت باعث شده که سلیمانیه که حوزه نفوذ حزب اتحادیه میهنی کردستان است شاهد تظاهرات مکرر باشد. اما فعالان نتوانستند در اربیل و دهوک، حوزه نفوذ حزب دموکرات کردستان، به ریاست «مسعود بارزانی» تظاهراتی برپا کنند.

«ضیاء پطرس»، رئیس سازمان حقوق بشر اقلیم کردستان گفت که از آخر اوت سال جاری تا کنون ۳۰۵ تن در اقلیم کردستان به اتهام برگزاری تظاهرات بازداشت شده اند که اکثر آنها بعد از چند روز آزاد شده اند و اکنون ۱۹ تن همچنان در بازداشت هستند.

دادگاه تجدید نظر دهوک روز یکشنبه حکم آزادی پرواری را صادر و تأکید کرد که بازداشت وی نادرست و خلاف قانون بوده چون برگزاری تظاهرات هیچ منع قانونی ندارد و قانون اقلیم هیچ مجازاتی برای آن تعیین نکرده است. این دادگاه ضمن صدور این حکم پرونده را مختومه اعلام کرد، اما پرواری هنوز آزاد نشده است.

اقلیم کردستان که تاکنون بارها بابت عملکردش در عرصه حقوق بشر و آزادی بیان مورد انتقاد قرار گرفته است.

مرکز «مترو برای دفاع از حقوق روزنامه نگاران در کردستان» در گزارشی از ۸۸ مورد نقض حقوق ۶۲ فعال رسانه ای در نیمه نخست سال جاری میلادی خبر داد.

سازمان دیده بان حقوق بشر نیز روز سه شنبه از بسته ماندن یک ماهه غیر قانونی شبکه NRT انتقاد کرد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین