۲۹ اسفند ۱۴۰۲
  • خانه
  • >
  • گزارشگر
  • >
  • مروری بر مهم ترین تله‌های اطلاعاتی جهان از «عبدالله اوجالان» تا «روح اله زم»

مروری بر مهم ترین تله‌های اطلاعاتی جهان از «عبدالله اوجالان» تا «روح اله زم»

  • ۱ مرداد ۱۴۰۰
  • ۵۰۴ بازدید
  • ۰
به گزارش انجمن بی تاوان، تک و پاتک‌های اطلاعاتی از جمله مرموزترین و شاید پیچیده‌ترین فضا‌هایی باشند که می‌توان در دنیای امروز تصور و اجرا کرد و در میان غول‌های اطلاعاتی و امنیتی دنیا همواره در حال تست و تلاش است، البته در قرن‌های ۲۰ و ۲۱ شاهد افزایش سطح استفاده از این تکنیک‌های خاص هستیم. در حالی که روش‌های مختلفی برای شناسایی، جذب یا به دام انداختن جاسوس و هدف‌های مورد نظر از طرف سرویس‌های اطلاعاتی مختلف استفاده می‌شود، اما غلبه بر حریف نیازمند معماری پیچیده، چندلایه و بعضاً چندین و چند ساله است و به نتیجه رسیدن این طراحی‌ها، صبر استراتژیک و خاصی می‌طلبد، البته هدف‌های مورد نظر به غیر از جاسوسان می‌تواند به رهبران گروه‌های مخالف، قاچاقچیان و خلافکاران بزرگ، جنایتکاران جنگی و مواردی از این دست مربوط باشد که در این عملیات‌ها از روش‌های مختلفی مثل تطمیع طرف مقابل یا اطرافیانشان با پول، استفاده از جاذبه‌های جنسی، رصد دائمی و دستگیری شخص هنگام مرتکب شدن جرم، استفاده از اطلاعات سوخته برای جلب توجه و امثال این‌ها بهره گرفته می‌شود، هرچند در کشورمان به دلایل اعتقادی، قانونی و شرعی، بخشی از این موارد جزو خطوط قرمز محسوب شده و از دایره امکانات حذف می‌شود.
دستگیری «نیما زم» سرشبکه ضدانقلاب آمدنیوز در روز‌های اخیر بار دیگر موضوع امکان غلبه بر سرویس‌های اطلاعاتی مهم دنیا به خصوص سازمان‌های اروپایی و امریکایی را برای افکار عمومی و رسانه‌ها زنده کرد، به همین خاطر در ادامه این گزارش به مشهورترین موارد از این نوع عملیات‌های شناسایی و دستگیری در دهه‌های گذشته اشاره خواهیم کرد تا این عملیات موفق سازمان اطلاعات سپاه هم در میان این اتفاقات مهم قرار بگیرد…
«میت»، آفریقا و مهره‌ای به نام «اوجالان»
درگیری ترکیه با گروه تروریستی پ.ک.ک در داخل این کشور و عراق یک ماجرای قدیمی است که البته در سال‌های اخیر به داخل خاک سوریه نیز کشیده شده است. کشور ترکیه PKK را یک گروه تروریستی می‌داند و در سال‌های اخیر هزینه‌های سنگین مادی و انسانی را برای مبارزه با آن متحمل شده است، به همین خاطر عبدالله اوجالان رهبر سازمان مورد نظر از جمله مهم‌ترین افرادی بود که سال‌های طولانی را برای مبارزه با دولت آنکارا صرف کرده، اما در سال ۱۹۹۹ میلادی فشار‌ها به اوجالان و کشور‌های میزبانش شدت گرفته و او مدام در حال تغییر مکان بود. وی مدتی در روسیه، ایتالیا و یونان به سر برد و در نهایت نیز سر از قاره آفریقا و کشور کنیا درآورد. در تمام این مدت البته سازمان اطلاعات ترکیه ملقب به «میت» و اداره اطلاعات ارتش این کشور در تعقیبش بودند.
اوجالان در جریان حضور در این کشور آفریقایی در سفارت یونان حاضر بود چراکه این کشور مد‌ت‌های طولانی است با ترکیه در ماجرای جزیره قبرس اختلافات بسیار شدیدی دارد. در ۱۵ فوریه سال ۱۹۹۹ میلادی وی با ماشین سفارت یونان و چند مقام کنیایی در حال عزیمت به فرودگاه بود تا به کشور آفریقایی دیگر برود که در میانه راه توسط عوامل ترکیه دستگیر و به این کشور منتقل شد. در آن زمان جار و جنجال‌های فراوانی درباره دستگیری و البته عوامل کمک‌کننده به ترکیه در این عملیات ایجاد شد.
«موساد» در تعقیب مردی که اسرار هویدا کرد
برنامه اتمی رژیم صهیونیستی را شاید بتوان یکی از حساس‌ترین و مرموزترین پروژه‌ها در تاریخ اسرائیل قلمداد کرد. سال‌های سال در بین سرویس‌های امنیتی جهان و دولت‌های آن‌ها این حرف مطرح بود که این رژیم، مسلح به تسلیحات هسته‌ای است ولی حداقل برای مردم دنیا این برنامه در تاریکی بود، اما در پنجم اکتبر ۱۹۸۳ میلادی همه چیز عوض شد. نشریه انگلیسی ساندی تایمز تصاویری از داخل تاسیسات دیمونا منتشر کرد و به جهان گفت که اسرائیل به سلاح اتمی مجهز است. این مسئله طوفانی از انتقادات و واکنش‌ها را بر سر اسرائیلی‌ها آوار کرد و سرویس اطلاعاتی صهیونیست‌ها یعنی موساد به دنبال عامل این نشت اطلاعات رفت. بعد از مدتی جست‌وجو مشخص شد که عامل نشت اطلاعات به این نشریه انگلیسی مردی به نام مردخای وانونو بود.
مردخای وانونو یک یهودی مراکشی تبار بود که در سال ۱۹۵۴در مراکش متولد شد و در سال ۱۹۶۳ همراه با خانواده خود به فلسطین اشغالی مهاجرت کرد. وی در سال ۱۹۷۱به ارتش اسرائیل پیوست، از دانشگاه بن گوریون فارغ التحصیل شد و سپس به استخدام در نیروگاه دیمونا درآمد. وی پس از خروج از اسرائیل، در سال ۱۹۸۵ به یک گروه مسیحی مخالف جنگ افزار‌های هسته‌ای در استرالیا پیوست و همزمان تغییر دین داد و به مسیحیت گروید. وی در سال‌هایی که در مرکز دیمونا کار می‌کرد با استفاده از دسترسی‌های خود تصاویری را از درون این مرکز تهیه کرده و در نهایت در اختیار نشریه انگلیسی قرار داد.
موساد در تعقیب و به دام انداختن وی از روشی قدیمی بهره برد و یک مأمور زن با نام عملیاتی سیندی را در مسیر وی قرار داد. مردخای در جریان سفری به ایتالیا با سیندی رو به رو شد. وی به دلیل تنهایی و ظاهراً به دلیل برخی مشکلات عاطفی به سرعت جذب این زن که خود را یک توریست امریکایی جا زده بود شد. این زن وی را در زمانی مناسب بیهوش کرد و نیرو‌های موساد ترتیب انتقال وی به اسرائیل را دادند. وی در دادگاهی به جرم افشای اسناد هسته‌ای به ۱۸ سال زندان محکوم شد.
«سیا» و «اف‌بی آی» در تعقیب خائن بزرگ
در دهه ۱۹۸۰ میلادی سازمان سیا با یک مشکل بزرگ رو‌به‌رو شد. جاسوسان این سازمان در داخل شوروی سابق یکی بعد از دیگری در رده‌های بسیار بالا دستگیر و اکثراً اعدام می‌شدند. سازمان سیا متوجه شد یک خائن در سطوح بالا وجود دارد و در این مسیر از کمک «اف‌بی‌آی» نیز بهره گرفت.
الدریخ آمس مردی بود که ضد اطلاعات سیا به دنبال او می‌گشت. وی یکی از مأموران سیا بود که در دهه ۱۹۸۰ میلادی مأمور شده بود تا مأموران اطلاعاتی شوروی در اروپا را شناسایی کند. وی مدتی را در ترکیه و دفاتر اروپایی سیا گذراند، اما به دلیل مشکلات مالی به دام متقابل سرویس اطلاعاتی شوروی افتاد. آمس در سال‌های دهه ۱۹۸۰ و مدتی در دهه ۱۹۹۰ میلادی برای شوروی و فدراسیون روسیه به جاسوسی مشغول بود و اطلاعات مربوط به جاسوس‌های سیا در داخل این کشور را لو داده بود.
اما لو رفتن وی نیز به نوعی به مسائل مالی مرتبط است. درآمد سالانه وی به عنوان یک عضو سیا حدود ۶۰ هزار دلار بود و با این حال همکاران او مشاهده کردند که وی اتومبیل گران‌قیمت از مدل جگوار، لباس‌های شیک و خانه‌ای بزرگ را خریداری کرده که هیچ کدام از نیرو‌های هم‌رده او توان تهیه آن‌ها را ندارند. همین مسئله واحد ضدجاسوسی سیا را به وی مشکوک کرد و تعقیب و مراقبت آمس آغاز شد.
تیم‌های مشترک اف‌بی‌آی و سیا وی را تحت نظارت قرار دادند و وقتی در اوایل سال ۱۹۹۴ وی به همراه همسرش می‌خواستند برای شرکت در اجلاسی به مسکو سفر کنند، اف‌بی‌آی آن‌ها را در یک تله پیش‌بینی شده بازداشت کرد. وی در جریان بازجویی‌ها به کار برای شوروی سابق و روسیه اعتراف کرد. این جاسوس به حبس ابد بدون مرخصی و تخفیف محکوم شده و الان نیز در حال گذران دوران محکومیت خود است.
آمد و رفت «نیما زم» به صدا و سیما
روح‌الله زم معروف به نیما زم که گرداننده سایت و کانال تلگرامی ضدانقلاب آمدنیوز است، در جریان برخی اعتراضات در شهر‌های کشور در سال ۹۶ روی موج ماجرا سوار شد و علاوه بر آنکه روایت‌های مخدوش و نادرستی را از این اعتراضات منعکس می‌کرد، در اقدامی ضدانسانی و اقدام علیه امنیت ملی کشورمان، آموزش جنگ شهری و ساخت سلاح‌های دست‌ساز را گام به گام توضیح می‌داد. این موضوع به حدی جدی بود که کانال او اول از سوی مدیر کمپانی تلگرام به دلیل نقض قوانین مسدود شد.
بررسی‌های فنی دستگاه‌های اطلاعاتی کشورمان – که در گذشته رسماً توسط صدا و سیما منتشر شد- نشان می‌داد او پس از این اتفاقات، توانسته توجه دستگاه‌های اطلاعاتی غربی را که علاقه‌مند به تداوم اغتشاش در کشورمان هستند به سمت خود و توهماتش جلب کند. این موضوع به گونه‌ای بود که زم با اسکورت ویژه پلیس و دستگاه اطلاعاتی فرانسه (که فیلم آن منتشر شده) تردد می‌کرد و حفاظت ویژه‌ای برای او اعمال می‌شد.
مرتبطان با «آمدنیوز» در دام Honeypot
یکی از شاهکار‌های این عملیات، عدم اطلاع نزدیک‌ترین افراد به نیما زم، از تحت نظر بودن یا هدایت وی به ایران تا زمان اعلام رسمی خبر توسط سازمان اطلاعات سپاه است. اگر چه بسیاری افراد پس از این اطلاعیه رسمی، شروع به بیان تحلیل‌های شخصی خود از محتوای چند هفته اخیر کانال آمدنیوز کردند، ولی طبیعی است که هیچ ذهنیتی درباره این عملیات مهم نداشتند، اما به نظر می‌رسد از مدتی قبل، تمام فعالان و مرتبطان داخلی و خارجی آمدنیوز – همچون شخص گرداننده- در تله اطلاعاتی سپاه گیر افتاده، اما بدون اطلاع از آن، به فعالیت روزمره خود مشغول بودند که نشان‌دهنده اجرای موفق و بی‌نظیر استراتژی Honeypot در این پرونده دارد.
به طور خلاصه و ساده، در استراتژی Honeypot یا ظرف عسل، برخی حفره‌های امنیتی، اطلاعاتی یا رسانه‌ای- خبری، به منظور اجرای اهدافی خاص، موقتاً باز گذاشته می‌شوند. در حقیقت Honeypot را می‌توان به عنوان یک تله توصیف کرد که برای تشخیص هرگونه تلاش غیرمجاز و نادرست به منظور استفاده از سیستم‌های اطلاعاتی و رسانه‌ای به کار گرفته می‌شود. هدف اصلی از این طراحی، تشخیص و یادگیری و سپس درمان آسیب‌های داخلی و بیرونی است و کسب اطلاعات و اشراف بیشتر برای بهبود ساختار‌ها و نفرات.
در حقیقت به نظر می‌رسد در این مدت، افرادی که بنا به دلایل شخصی، مأموریت‌های سازمانی یا حقد و کینه‌های متنوع در تلاش بودند با ارتباط‌گیری از این طریق و درج محتوای مخدوش و غلط، گروه‌ها، افراد و نهاد‌هایی را در کشورمان مورد حمله قرار داده و در نتیجه، نظام جمهوری اسلامی را دچار آسیب و مشکل کنند، به خوبی شناسایی و سطح دسترسی و ارتباطات آن‌ها بررسی شده است و آن‌ها بدون آنکه متوجه باشند، در این ظرف عسل به ایفای نقش مشغول بودند که قطعاً نوبت بررسی فعالیت‌های مخرب آن‌ها در هر جایگاه و ارتباطی خواهد شد؛ ان‌شاء‌الله.
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *