۲۹ اسفند ۱۴۰۲

گروه تروریستی پژاک به کجای تاریخ تعلق دارد

  • ۱ مرداد ۱۴۰۰
  • ۳۸۰ بازدید
  • ۰
به گزارش انجمن بی تاوان؛ از لحاظ تاریخی شاید بتوان گفت تروریسم قدمتی به اندازه خود تاریخ خشونت‌های سیاسی دارد. اما واژه «تروریسم» عمر چندانی ندارد؛ این واژه از سال‌های پایانی قرن هجدهم رواج یافته است و کاربرد آن به کرات از برخی جهات مهم تغییر کرده است. نخستین بار که کلمه «تروریسم» وارد حیطه گفتارعمومی در مغرب‌زمین شد، به معنای حکومت وحشت یا ارعابی بود که ژاکوبن‌ها از پاییز ۱۷۹۳ تا تابستان ۱۷۹۴ بر فرانسه تحمیل کردند.
اما نکته جالب آن است که از ابتدای تاریخ بشریت تا کنون حدود ۱۰۰۰ گروه تروریستی به وجود آمده‌اند که برخی از مهم‌ترین آنها داعش، جبهه‌النصره (جبهه فتح الشام)، احرار الشام، فارک، القاعده، کوموله،پژاک، جیش‌العدل، اوم شینریکیو و ارتش نوین خلق هستند.
در این گزارش به معرفی گروه تروریستی پژاک که جنایات بسیاری علیه نظام جمهوری اسلامی ایران انجام داده است می‌پردازیم.
گروه تروریستی پژاک به کجای تاریخ تعلق دارد
پژاک (حزب حیات آزاد کردستان) یک گروه تروریستی و شبه نظامی چپ‌گرا در کردستان ایران است که مدعی‌ست برای احقاق حقوق ملت کرد در ایران مبارزه می‌کند. فعالیت این گروه بیشتر در مرز بین ایران، عراق و ترکیه و منطقه قلعه رش در استان آذربایجان غربی و منطقه اورامانات از توابع استان کرمانشاه و ایوان از توابع ایلام و مریوان و منطقه چهل چشمه از توابع استان کردستان و بخش شرقی کوهستان قندیل در کردستان عراق است و تحت هدایت و رهبری حزب پ.ک. ک، حزب کارگران کرد ترکیه، فعالیت می‌کند.
منابع آمریکایی مدعی هستند که شمار اعضا پژاک در حدود ۴ هزار نفر است.
گروه تروریستی پژاک، خود را شاخه ایرانی پ‌.ک‌.ک معرفی می‌کند و از سوی جمهوری اسلامی ایران و آمریکا در فهرست گروه‌های تروریستی طبقه‌بندی می‌شود. فرماندهان حزب‌های ایرانی کرد می‌گویند پژاک مذاکرات مستقیم و غیر مستقیمی با مسئولان آمریکایی داشته‌است. دولت ایران نیز این گروه را تحت حمایت آمریکا می‌داند.
سایت خبری آمریکایی نیوزمکس در مصاحبه‌ای با رحمان حاج احمدی سرکرده پژاک انجام می‌دهد. حاج احمدی که به واشنگتن سفر کرده بود در این مصاحبه می‌گوید: امیدوارم در دیدار با مقامات ارشد دولت آمریکا دربارهٔ وضعیت جاری در ایران و کمک واشنگتن به پژاک گفتگو و رایزنی کنم. وی در این مصاحبه ادامه می‌دهد: با کمک آمریکا اقوام کرد را در شورشی که می‌تواند به کل ایران گسترش یابد هدایت می‌کنیم.
در سال ۲۰۰۴ و درست یک سال پس از اشغال نظامی عراق توسط آمریکا، روزنامه واشنگتن پست و خبرگزاری آمریکایی رویترز گزارش‌هایی منتشر کردند که بر طبق آن نیروهای سازمان تازه تأسیس پژاک را در حالی که سلاح‌های آمریکایی در دست داشتند، در اطراف پایگاه نظامی ایالات متحده در سلیمانیه عراق رویت کردند. افراد گروه پژاک تصویر بزرگی از عبدالله اوجالان را بر روی کوهی در ۱۶ کیلومتری کوه قندیل ترسیم کرده‌اند.
تاریخ تاسیس
گروه پژاک در ۴ آوریل ۲۰۰۳ سالروز تولد عبدالله اوجلان سرکرده گروهک تروریستی پ.ک.ک تأسیس شد. ایده‌ئولوژی پژاک و پ‌.ک‌.ک آپوگرایی (Apoism) یعنی پیروی مطلق از شخص عبدالله اوجالان (ملقب به آپو) است.
برخی از احزاب کرد مثل حزب دموکرات کردستان و کومله رابطه حسنه‌ای با پژاک ندارند، ابراهیم علی‌زاده دبیرکل گروه کوموله در تاریخ چهارم تیرماه ۱۳۹۰ در شبکه کوموله به بحث پیرامون اوضاع سیاسی ایران به ویژه کردستان پرداخت. وی از فعالیت‌های پژاک اعلام نارضایتی کرد و اظهار داشت: مشکل اصلی ما اختلاف دراستراتژی سیاسی است. مثلاً گروه پژاک در مرزهای کردستان دست به فعالیت‌های مسلحانه‌ای زده‌است که متاسفانه به جنبش سیاسی کردستان ضرر می‌رساند.
پژاک در سال ۲۰۰۴ اولین کنگره خود را برگزار نمود. رئیس این حزب (در سال ۲۰۰۴) عبدالرحمان حاجی‌احمدی نام داشت. پژاک تاکنون چندین انشعاب درونی داشته‌ است. منابع شمال عراق گزارش می‌کنند که حاجی‌احمدی، تنها اسماً رئیس پژاک است و هیچ کاری بدون اجازهٔ پ‌.ک‌.ک انجام نمی‌دهد.
حاجی‌احمدی، رهبر پژاک در اسفند ۱۳۸۸ در منزل خود در آلمان توسط مأموران ضد تروریسم پلیس آلمان و با درخواست دولت بلژیک دستگیر و پس از دو روز آزاد شد. در اوایل سال ۲۰۱۴ در رای‌گیری که در کنگره چهارم پژاک برگزار شد حاجی احمدی سرانجام پس از ۱۰ سال از سرکردگی پژاک برکنار شد و به جای سرکردگی واحد، سیستم هدایت مشترک در پژاک ایجاد شد.
اعتقادات و مشی گروهک تروریستی پژاک
پژاک و زن
۱ـ نفی نظام خانواده مبتنی بر شوهر و زن.
۲ـ اعتقاد به اشتراک جنسی در جامعه (بی بندباری جنسی)
۳ـ نفی سنت‌ها و آدابی که اخلاق جنسی را تایید می‌کند.
۴ـ نفی قیود خانواده از زن و جامعه مبتنی بر زن سالاری .
۵ـ نفی اخلاق و نسبی شمردن آن در رفتارهای خانوادگی .
۶- پژاک معتقد است اخلاق زائیده توهم و تصورات ناشی از  دین گرایی و تقید به خانواده می‌باشد که لازم است به طور کامل از صحنه تاثیرگذاری  اجتماعی حذف گردد.
پژاک و صهیونیسم
۱ ـ پژاک معتقد است قرابت و نزدیکی خاصی بین برگزیدگان  فرزندان بنی اسرائیل و کرد وجود دارد.
۲ ـ پژاک معتقد است کرد نژاد برگزیده و همراه کرد صهیونیسم و فرزندان بنی اسرائیل می‌باشد.
۳ ـ پژاک معتقد است کرد دارای قابلیت‌های مشترک بین  فرزندان یهود و کرد می‌باشد.
۴ ـ پژاک با همانند سازی ایدئولوژی صهیونیسم نقشی مانند یهود برای کرد قائل می‌باشد.
۵ ـ تفکر پژاک نشانه‌های روشنی از تاثیرپذیری از تئوری سین‌های یهود دارد.
۶ ـ تفکر پژاک محصول فلسفه فکری مبتنی بر بینش صهیونیسم  می‌باشد.
۷ ـ تفکر پژاک مبتنی بر جایگزینی نژاد کرد به جای یهود  می‌باشد.
۸ ـ پژاک معتقد است آنچه که تاکنون ماموریت صهیونیسم  بوده باید به کرد واگذار شود.
۹ ـ پژاک معتقد است باید پیوند مشترک بین حکومت شمال  عراق و اسرائیل ایجاد شود.
۱۰- در تفکرآپوئیسم نوعی قرابت و همسانی بین تفکر صهیونیسم و کردگرایی مبتنی بر برگزیده بودن این دو نسل و آینده‌ساز بودن آن و رسالت تاریخی اینها  و قرابت سرنوشت مشترک آنها می‌باشد.
پژاک و دین
۱- دین به طور عام و اسلام به صورت خاص مظهر عقب ماندگی غرب آسیا می‌باشد.
۲- دین به طور عام و اسلام به صورت خاص عامل نظام  طبقاتی می‌باشد.
۳- دین به طور عام و اسلام به صورت خاص افیون جامعه می‌باشد.
۴- دین به طور عام و اسلام به صورت خاص عامل ایست تمدنی می‌باشد.
۵- دین به طور عام و اسلام به صورت خاص عامل دیکتاتوری و توجیه‌کننده وضعیت موجود می‌باشد.
۶- دین به طور عام و اسلام به صورت خاص عامل بردگی زن می‌باشد.
۷- دین به طور عام و اسلام به صورت خاص تخیل اقتدار متمرکز و توجیه‌گر ظلم و اجحاف اجتماعی می‌باشد.
۸- در یک دید کلی دین به طور عام و اسلام به طور خاص را عامل عقب ماندگی و عدم تحول در مشرق زمین و به ویژه در ایران و خاورمیانه می‌دانند و  اعتقاد دارند به منظور رسیدن به هدف مطلوب باید تمام مظاهر دین و حاکمیت‌های مبتنی بر دین از عرصه فردی و اجتماعی حذف گردد.
فعالیت‌های نظامی
گمانه‌زنی‌ها بر این است گروه تروریستی پژاک از طرف حکومت اقلیم کردستان حمایت می‌شود، بر این مبنا خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام نظامی، بارزانی را به کمک به پژاک از طریق قرار دادن زمین در اختیار آنها متهم کرده است. به گزارش این خبرگزاری انگلیسی به نقل از این مقام که نامی از وی برده نشده‌ است، بارزانی ۳۰۰ هزار هکتار زمین در اختیار پژاک قرار داده و جمهوری اسلامی از حق حمله نظامی به پایگاه‌های این گروه برخوردار است. همچنین بنا بر این گزارش از دولت بغداد درخواست شده تحقیقاتی را در این زمینه به عمل آورده و موضوع را پیگیری کند.
به گفته مقامات، گروه پژاک در حملات مختلف به نیروهای امنیتی در خاک جمهوری اسلامی ایران دست داشته‌ است، یکی از این حملات در شهرستان مریوان صورت گرفت که به گفته فرمانداری شهرستان مریوان این عملیات ساعت ۷ بامداد روز ۱۳ فروردین ماه سال ۹۰ صورت گرفت که طی آن افراد مسلح به پاسگاه مرزی واقع در روستای سیاناو نزدیکی روستای کانی کبود حمله کردند. در نتیجه حمله پژاک در مریوان بامداد روز شنبه، یک پرسنل کادر و سه سرباز وظیفه به شهادت رسیدند و دو سرباز وظیفه دیگر نیز زخمی شدند. گروه پژاک این حمله را پاسخ به اعدام یکی از اعضای خود عنوان کرد.
مواد مخدر منبع عمده مالی پ.ک.ک و پژاک است
در سال ۲۰۱۰ میلادی، پژوهشگرانی از مؤسسه واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک اعلام کردند که پژاک و پ.ک.ک با انجام قاچاق سازمان‌یافته مواد مخدر، امنیت بین‌المللی را به خطر انداخته‌اند. در واقع مواد مخدر منبع عمده مالی پ.ک.ک و پژاک است. یکی از مهم‌ترین مناطق حوزه پخش مواد برای پ.ک.ک اروپا می‌باشد که ۸۰ در صد پخش را در آن بر عهده دارد. پ.ک.ک به یکی از اربابان واقعی مواد مخدر تبدیل شده که در میان هلال طلایی (از پاکستان، افغانستان، ایران و ترکیه) تا اروپا رقیبی ندارد. گفتنی است ۸۰ درصد مواد مخدر مصرفی در آلمان توسط اعضای پ ک ک و پژاک تامین می‌گردد.
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *