۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • گزارشگر
  • >
  • برنامه اروپا برای پاکسازی شبکه های پ.ک.ک و پژاک در اروپا

برنامه اروپا برای پاکسازی شبکه های پ.ک.ک و پژاک در اروپا

  • ۸ مهر ۱۴۰۰
  • ۳۰۴ بازدید
  • ۰

انجمن بی تاوان : دو شکل بسیار متفاوت از فعالیت کردها در اروپا با یکدیگر مخالفت می کنند. دیپلمات های اروپایی می توانند از پیشرفت های ناخواسته نیروهای مخالف برای پایان دادن به فعالیت های تروریستی که توسط حزب کارگران کردستان (پ ک ک) انجام شده و روابط اروپا با ترکیه را نرم کند ، استفاده کنند. شکل “قدیمی” فعالیت کردها شامل حملات تروریستی ، آموزش و جمع آوری کمک های مالی توسط اعضای PKK در اروپا است. شکل فعالیت “جدید” متکی بر ابزارهای قانونی و دموکراتیک است. در حالی که اولی از عدم همکاری اروپا در مبارزه با تروریسم سوء استفاده می کند ، دومی نیروی خود را در قدرت های جدید اعمال شده توسط اتحادیه اروپا (اتحادیه اروپا) می یابد. تقویت فعالیت کردهای “جدید” و تضعیف تروریسم “قدیمی” می تواند روند الحاق ترکیه به اتحادیه اروپا را تسهیل کند.

آخرین تصویر از فعالیت جدید کردها در اوایل ماه جاری رخ داد ، زمانی که پروژه حقوق بشر کردستان (KHRP) در پی جبران خسارت بمباران های مکرر ترکیه و حملات آن در شمال ، علیه ترکیه در دادگاه حقوق بشر اروپا (ECHR) شکایت کرد. عراق ECHR ، مستقر در استراسبورگ ، فرانسه ، کنوانسیون حقوق بشر اروپا را که در سال ۱۹۵۰ تأسیس شد ، اجرا می کند. ادعای KHRP به نمایندگی از روستاییان مسیحی مسلمان و کلدانی در شمال عراق مطرح شد که می گویند خانه های خود را در حملات هوایی ترکیه در دسامبر گذشته از دست داده اند ( گاردین ، ​​۹ ژوئن). آنکارا در اکتبر ۲۰۰۷ حملات برون مرزی در شمال عراق را تأیید کرد و استدلال کرد که دولت عراق و نیروهای آمریکایی اقدامات کافی برای سرکوب تروریست های کرد انجام نمی دهند. بمباران های گاه و بی گاه در ماه نوامبر آغاز و در دسامبر شدت گرفت و پس از آن حمله زمینی در ۱۶ دسامبر و حمله بزرگ به پایگاه های پ ک ک در فوریه گذشته انجام شد. به گفته مقامات امنیتی عراق ، اخیراً ترکیه در ۹ ژوئن حمله دیگری را آغاز کرد (رویترز ، ۱۰ ژوئن). در مجموع گفته می شود که نیروهای ترکیه صدها شورشی ک Kurdishرد از پ.ک.ک و حزب کرد-ایران را برای زندگی آزاد در کردستان (پژاک) کشته اند.

KHRP یک سازمان مستقر در لندن است که از حقوق کردها دفاع می کند. اساساً بر سازوکارهای بین المللی حقوق بشر متمرکز است ، اما همچنین ماموریت های حقیقت یاب و آگاهی بخشی درباره نقض حقوق بشر در مناطق کردنشین را انجام می دهد. کریم ییلدیز ، مدیر KHRP ، در نوامبر ۲۰۰۷ و ژانویه ۲۰۰۸ در دو ماموریت حقیقت یاب در مناطق مرزی بین ترکیه و عراق شرکت کرد. ییلدیز مدعی است:

“بمباران باعث ایجاد اختلال جدی برای مردم محلی از جمله جابجایی و تخریب اموال ، احشام ، زمین های زراعی و جنگل ها شده است. تأثیرات روانی چنین بمباران ها ، به ویژه بر کودکان ، پایدار و بسیار نگران کننده است. بیش از ۵۰ روستای غیرنظامی تنها در حمله بمباران ۱۶ دسامبر تحت تأثیر قرار گرفتند … غیرنظامیان به وضوح مورد حمله قرار گرفته اند که باید به عنوان اقدام تجاوزکارانه و نقض قوانین بین المللی محکوم شود »(گاردین ، ۲۳ ژانویه).

این اولین بار نیست که علیه ترکیه در ECHR شکایت می شود. در واقع ، KHRP دارای سابقه طولانی در مورد چنین آزمایشاتی ، از جمله نتایج مطلوب بسیاری است. حتی یک نمونه از پرونده ۱۹۹۵ وجود دارد که نشان می دهد اعضای شورای اروپا می توانند در مورد نقض حقوق بشر در خارج از مرزهای خود پاسخگو باشند – همانطور که در مورد جدید وارد شده توسط KHRP رخ داد. با این حال ، مشکل در این مورد خاص نشان دادن مسئولیت ترکیه در قبال مرگ غیرنظامیان است – مانند مورد ۱۹۹۵ که KHRP نتوانست ثابت کند که سربازان ترک هفت چوپان را در شمال عراق کشته اند.

تطبیق با واقعیتهای جدید سیاسی

ECHR یک نهاد بسیار مهم در تاریخ مشترک ترک و کرد است. در واقع ، دادگاه در مورد عبدالله اوجالان تصمیمی گرفت که هم فعالیتهای کردها در اروپا و هم روابط ترکیه با اتحادیه اروپا را تغییر داد. اوجالان ، رهبر پ ک ک ، در سال ۱۹۹۹ در کنیا دستگیر و توسط آنکارا به اعدام محکوم شد ، اگرچه ترکیه از سال ۱۹۸۴ در حالت تعلیق مجازات اعدام ها را حفظ کرده بود. با این حال ، فشارهای اروپا – اتحادیه اروپا ترکیه را به عنوان کاندیدای احتمالی کمی بعد پذیرفته بود. دستگیری اوجالان – و تصمیم کمیسیون حقوق بشر اروپا آنکارا را مجبور کرد تا اعدام اوجالان را به تأخیر بیندازد. در سال ۲۰۰۳ ، ECHR اعلام کرد که اوجالان توسط “دادگاه مستقل و بی طرف” محاکمه نشده است و از ترکیه درخواست کرد که او را مجددا محاکمه کند. این تصمیم در سال ۲۰۰۵ تأیید شد. آنکارا با پایبندی به آرزوهای اروپایی خود ، سرانجام در سال ۲۰۰۱ مجازات اعدام را لغو کرد و در اکتبر ۲۰۰۲ حکم اعدام اوجالان را به حبس ابد تبدیل کرد.

پس از دستگیری اوجالان و گام مهم ترکیه در جهت نامزدی اتحادیه اروپا در سال ۱۹۹۹ ، فعالان کرد در تبعید «عملیات ساختاری ، سازمانی و استراتژیک خود را تغییر دادند تا با واقعیت سیاسی جدیدی سازگار شوند. با کنار گذاشتن هدف اصلی کردستان مستقل ، فعالان حقوق اقلیت ملی را در ترکیه دنبال کردند. [۱] آنها به سرعت دریافتند که تلاشهای ترکیه برای دستیابی به عضویت ارزشمند اروپایی می تواند برای پیشبرد دستور کار خود مورد استفاده قرار گیرد. استراتژی جدید شامل هدف قرار دادن نهادهای اروپایی – به جای تمرکز منحصرا بر مقامات دولتی ترکیه و اروپا – و ایجاد اصطکاک بین اتحادیه اروپا و ترکیه به منظور ایجاد اصلاحات اجتماعی و سیاسی در ترکیه بود.

اروپایی شدن جنبش کرد

این استراتژی جدید که توسط کردهای دیاسپورا تدوین شده است گاهی اوقات “اروپایی شدن” جنبش کرد نامیده می شود [۲]. اروپایی شدن شامل توسعه و استفاده از یک شبکه کردی در اروپا است که هدف آن ارتقاء حقوق کردها در ترکیه از طریق سیستم فراملی اروپایی است. ابزارهای موجود منحصراً دموکراتیک هستند: دادخواست ، تظاهرات ، لابی گری و نمایندگی سیاسی. مراکز قدرت اروپایی مورد هدف شامل شورای اروپا ، شورای اتحادیه اروپا ، پارلمان اروپا ، کمیسیون اروپا ، دیوان دادگستری اروپا ، شورای اروپا و دادگاه اروپایی حقوق بشر است.

شورای اروپا ، جایی که سران دولت های اروپایی در آن گرد هم می آیند ، نهادی است که وظیفه ارزیابی پرونده نامزدی ترکیه را بر عهده دارد. بنابراین ، باید یک هدف اصلی برای اقلیت های کرد نشین باشد. با این حال ، به نظر می رسد که تنها در موارد معدودی فعالان کرد با شورای اروپا تعامل داشته اند – احتمالاً به این دلیل که لابی دولت های ملی آسان تر است. به عنوان مثال ، در دسامبر ۲۰۰۲ ، KHRP یک جلسه ۱۳ صفحه ای در مورد وضعیت کردها در ترکیه به شورای اروپا ارسال کرد. کمیسیون اروپا گزارش های سالانه ای درباره انطباق ترکیه با معیارهای الحاق-که اصطلاحاً معیارهای کپنهاگ نامیده می شود-صادر می کند. با این حال ، سبک بوروکراتیک کمیسیون اروپا اعمال فشار را دشوار می کند. شورای اتحادیه اروپا ، جایی که وزرای اروپایی در آن ملاقات می کنند ، مهمترین نهاد تصمیم گیری اتحادیه اروپا است. در مه ۲۰۰۲ ، شورا تصمیم گرفت PKK را در فهرست سازمان های تروریستی اتحادیه اروپا قرار دهد. در نتیجه ، کنگره ملی کردها (KNC) ، یک سازمان کردی مستقر در بروکسل ، خواستار تجدید نظر در این تصمیم شد و پرونده ای را در دادگاه بدوی اروپا تشکیل داد. در آوریل ۲۰۰۸ ، دادگاه بدوی اعلام کرد که تصمیم در لیست سیاه پ.ک.ک و توقیف دارایی های آنها بر اساس قوانین اتحادیه اروپا غیرقانونی است. این حکم اتحادیه اروپا را مجبور به شفافیت بیشتر در روند لیست سیاه خود می کند ، اما از آن نمی خواهد که پ ک ک را از لیست حذف کرده یا دارایی های پ.ک.ک را فریز کند (AP ، ۳ آوریل). پارلمان اروپا چندین بحث عمده در مورد مسئله کرد برگزار کرد ، به ویژه به دلیل ابتکارات هر یک از نمایندگان پارلمان ، اما همچنین به دلیل لابی کردها. سرانجام ، کار KHRP در ECHR قبلاً در این مقاله توضیح داده شده است ، اگرچه باید تاکید کرد که شورای اروپا بخشی از اتحادیه اروپا نیست ، بلکه یک نهاد حقوقی تخصصی در زمینه حقوق بشر است که ۴۷ عضو دارد.

شبکه پ ک ک در اروپا

با این حال ، همه اقدامات فعالان کرد در اروپا دموکراتیک و بدون خشونت نیست. پ ک ک و پژاک – شاخه ایرانی آن (نگاه کنید به مانیتور تروریسم ، ۱۵ مه) – یک شبکه گسترده در اروپا را کنترل می کنند. بر اساس آخرین گزارش های وزارت خارجه در مورد تروریسم ، “آلمان در ادامه اقدامات علیه گروه جدایی طلب کرد کنگر ژل/حزب کارگران کردستان (KGK/PKK) ، که اغلب از طریق فعالیت های غیرقانونی ، برای تامین مالی خشونت در این کشور کمک مالی جمع آوری کرده بود ، اروپا را رهبری کرد. ترکیه ، اما مشکلات هماهنگی در مرزهای اروپا ، برخی از دستگیری های موفق را از بین برد. “[۳] فعالیت های پ.ک.ک در اتریش ، بلژیک (تولید رسانه) ، قبرس (جمع آوری کمک های مالی و مسیر تردد) ، دانمارک (تولید رسانه) ، فرانسه (جمع آوری کمک های مالی و پولشویی) ، آلمان (حملات) ، ایتالیا (جمع آوری کمک های مالی) ، اسلواکی ، سوئد و سوئیس مشاهده شد.

بر اساس گزارش اخیر آلمان (آلمان Daily News ، ترکی دیلی نیوز ، ۱۹ آوریل) آلمان با حدود ۱۱،۵۰۰ عضو قطب شبکه پ ک ک در اروپا را تشکیل می دهد. سال گذشته ، در آلمان ، پ ک ک ۱۵ عملیات تروریستی انجام داد که بیشتر آنها آتش سوزی بودند ، علیه منافع ترکیه مانند آژانس های مسافرتی ، بانک ها و مساجد. در مجموع ، ۳۸ عضو پ ک ک در اتحادیه اروپا در سال ۲۰۰۷ دستگیر شدند [۴]. فعالیت های پ.ک.ک در اروپا شامل آموزش شبه نظامی نیز می شود. در نوامبر ۲۰۰۴ ، نیروهای امنیتی هلند اردوگاه آموزشی پ ک ک در لیم پده را تعطیل کردند و ۳۸ نفر را که ادعا می شد برای آماده سازی حملات تروریستی در ترکیه آموزش می دیدند ، دستگیر کردند.

پ ک ک علاوه بر حملات تروریستی و آموزش شبه نظامی ، شبکه گسترده ای از جمع آوری کمک های مالی در سراسر اروپا ایجاد کرده است که بیشتر آنها به فعالیت های غیرقانونی متکی است. بر اساس ارقام ارائه شده در نشست ناتو در نوامبر ۲۰۰۷ ، صنعت مواد مخدر غیرقانونی سودآورترین فعالیت جنایتکارانه پ ک ک است [۵]. ژنرال ارگین سایگون ، معاون ستاد کل ارتش ترکیه ، درآمد سالانه پ ک ک را ۶۴۰ تا ۸۰۰ میلیون دلار تخمین می زند که ۵۰ تا ۶۰ درصد آن از قاچاق مواد مخدر حاصل می شود (تروریسم مانیتور ، ۱۲ ژوئن). درآمدهای مواد مخدر از اروپا شامل فروش خیابانی و “مالیات” مواد مخدر غیر PKK است. سایر فعالیتهای غیرقانونی شامل پولشویی ، قاچاق انسان و راکت فحشا است.

پ ک ک یک صنعت تبلیغاتی چشمگیر را در اروپا نیز توسعه داده است. به گفته سرهنگ عبدالقادر اونای ، پ ک ک دارای دو خبرگزاری (از جمله خبرگزاری Firat در هلند) ، چهار ایستگاه تلویزیونی (از جمله Roj TV و MMC TV در دانمارک و Newroz TV در نروژ) ، ۱۳ ایستگاه رادیویی (از جمله Denge) است. رادیو Mezopotamya در بلژیک) ، ۱۰ روزنامه (از جمله Yeni Ozgur Politika در آلمان) ، سه انتشارات (از جمله گروه Roj در بلژیک) و بسیاری از وب سایت ها (از جمله جنبش آزادی جوانان کردستان در دانمارک ، کردستان ایتالیا در ایتالیا و Kongra-Gel در آلمان) [۶].

اگرچه برخی اقدامات برای بر هم زدن شبکه پ ک ک در اروپا انجام شده است ، اما بیشتر آن دست نخورده باقی مانده است. به عنوان مثال ، در سال ۱۹۹۹ ، بریتانیا Med TV ، یک ایستگاه ماهواره ای طرفدار پ ک ک را ممنوع کرد ، و فرانسه جانشین آن Medya TV را در سال ۲۰۰۴ ممنوع کرد. با این حال ، Roj Roj-TV هنوز به طور قانونی در دانمارک پخش می کند ، اگرچه اخیراً به پرداخت جریمه محکوم شده است. ۶ میلیون دلار توسط وزارت دارایی بلژیک (نگاه کنید به تمرکز بر تروریسم ، ۱ آوریل). به همین ترتیب ، وزارت کشور آلمان در سپتامبر ۲۰۰۵ Yeni Ozgur Politika را تعطیل کرد ، اما دادگاه اداری فدرال تصمیم وزارت کشور را لغو کرد. وزارت کشور آلمان با بی اعتنایی این ماه ممنوعیت روژ تی وی را به این دلیل که خشونت پ.ک.ک را تشویق می کند و به عنوان ابزار استخدام حملات پ.ک.ک در ترکیه عمل می کند ، اعلام کرد (آناتولی ، ۲۴ ژوئن).

برای از بین بردن شبکه پ ک ک دو مورد اساسی در اروپا وجود ندارد. ابتدا باید بین فعالیتهای لابی قانونی کردها و شبکه غیرقانونی پ.ک.ک مرز مشخصی مشخص شود. از آنجا که اولی جایگزین دومی می شود ، شرکای ترک و اروپایی قادر خواهند بود روابط خود را بهبود بخشند. دوم ، آژانس های ضد تروریسم اروپایی باید همکاری های منطقه ای خود را افزایش دهند تا فعالیت های پ ک ک و پژاک در اروپا به پایان برسد.

نتیجه

دو جنبش متضاد کرد در اروپا وجود دارد. “جنبش کرد” پان اروپایی دستگیری عبدالله اوجالان و روند پیوستن ترکیه را فرصتی برای بهبود وضعیت ترکیه کردی از طریق قانونی و دموکراتیک دانست. از این رو ، آنها یک نیروی لابی جدید با استفاده از ابزارهای مختلف فشار از جمله پرونده های حقوقی ، جلسات ، دادخواستها یا تظاهرات ایجاد کردند. از سوی دیگر ، شبکه پ.ک.ک تغییر نکرده و همچنان از عدم هماهنگی اروپایی ها سوء استفاده می کند. پ ک ک هنوز از فعالیتهای تروریستی در ترکیه و اروپا استفاده می کند و از آنها حمایت می کند. بنابراین ، هیچ چیز متمایزتر از استفاده از نقاط قوت اتحادیه اروپا توسط جنبش کردها و استفاده از ضعف های اتحادیه اروپا توسط پ ک ک نیست.

به طرز شگفت انگیزی ، دیپلمات ها و آژانس های امنیتی اروپایی نتوانسته اند به این تحول توجه کرده و از آن استفاده کنند. با این حال ، اروپایی شدن جنبش کردها راه بسیار مهمی را برای بهبود روابط اتحادیه اروپا و ترکیه ارائه می دهد و در نهایت منجر به پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا می شود. آخرین گزارشی که توسط پارلمان اروپا منتشر شد ، هنوز نسبت به ترکیه بسیار انتقادی بود ، اگرچه برخی از پیشرفت ها ، به ویژه اصلاح ماده ۳۰۱ قانون مجازات (که قبلاً “تحقیر ترکی” را غیرقانونی اعلام کرده بود) ، که بزرگترین محدودیت در مورد آن تلقی می شد ، مورد تاکید قرار داد. آزادی بیان در کشور (EurActiv ، ۲۲ مه). فرانسه – که رئیس جمهورش نیکولا سارکوزی با پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا مخالف است – ماه آینده ریاست اتحادیه اروپا را بر عهده می گیرد. با وجود سارکوزی در این نقش ، روابط ترکیه و اتحادیه اروپا با وجود تلاش برای “اروپایی شدن” جنبش کردها به زودی بهبود نمی یابد.

 

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین