۳۰ فروردین ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • فرمانده قسد: پ.ک.ک از سوریه خارج می‌شود؛ توافق با دمشق ممکن نیست

فرمانده قسد: پ.ک.ک از سوریه خارج می‌شود؛ توافق با دمشق ممکن نیست

  • ۷ آذر ۱۳۹۹
  • ۴۵۲ بازدید
  • ۰

به گزارش انجمن بی تاوان، «مظلوم عبدی» فرمانده تروریست های موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» (قسد) در جمع عناصر پ.ک.ک گفت که دیگر نیازی به حضور آن‌ها در سوریه نیست.

به نوشته وبگاه شفق نیوز، او گفت که ورود نیروهای کْرد غیر سوری به شمال شرق سوریه یک ضرورت جنگی برای مقابله با تروریست‌های داعش بود و هزاران تن از عناصر پ.ک.ک در کنار داوطلبان برای جنگ به سوریه آمدند و برخی کشته شده و برخی نیز سوریه را ترک کردند و تعدادی نیز در سوریه مقیم شدند.

او سپس از وجود توافقی میان جناح راستگرا و چپ‌گرای کْردهای سوریه با میانجی‌گری آمریکا برای خروج تدریجی عناصر پ.ک.ک از سوریه خبر داد و مدعی شد که طبق آمار اداره خودمختاری شمال شرق سوریه ۲۰۰ هزار نیروی کرد سوری در قالب گروه قسد مبارزه می‌کنند و دیگر نیازی به حمایت کردهای دیگر کشورها نیست.

مظلوم عبدی در این باره افزود: «از طریق میانجی‌گری آمریکا و در جریان گفت‌و‌گوهایمان با دیگر گروههای کردی از جمله شورای ملی کرد، بر عقب ‌نشینی تدریجی تمامی نیروهای غیر سوری از مواضع خود و در نهایت ترک سوریه، توافق کردیم.»

فرمانده عناصر «نیروهای دموکراتیک سوریه» سپس از تمایل خود برای کاهش تنش با ترکیه با میانجیگری آمریکا سخن گفت و ادامه داد: «ما متوجه هستیم که روابط میان آمریکا و ترکیه بر خلاف سخنان دو طرف، یک روابط استراتژیک است و این مسأله را درک می‌کنیم که اگر خواهان ادامه پوشش جنگنده‌های آمریکایی هستیم، باید تنش با ترکیه را کاهش دهیم.»

مظلوم عبدی افزود: «اما موضع ما تغییر نکرده است. علی‌رغم تجاوز و حملات ترکیه، ما از هرگونه تفاهمی با ترکیه در حوزه امنیتی و دیگر موضوعات استقبال می‌کنیم و می‌خواهیم تا آمریکا میانجی و ضامن این توافق باشد.»

او در این راستا مدعی شد که ادامه حضور نیروهای آمریکایی در سوریه برای تضمین توافق با ترکیه ضروری است.

این سخنان مظلوم عبدی در حالی است که بنا به گزارش گروه بین‌المللی بحران، تصور اینکه ترکیه توافق با نیروهای دموکراتیک سوریه را به نفع خود می‌بیند، اشتباه است. هدف ترکیه این است که مانع تثبیت دشمن دیرینه خود شود و در عین حال در صورت توافق هیچ چشم‌انداز روشنی از این نیست که بتواند مانع تشکیل یک دولت خودمختار کْردی در نزدیکی مرزهای خود شود.

فرمانده عناصر قسد، در بخش دیگر سخنان خود به توافق با دولت سوریه پرداخت و مدعی شد که به هنگام حمله ترکیه به شهر «تل ابیض» به دمشق رفته و تلاش کرده است تا با رهبران سوریه به توافق برسد، اما آن‌ها هیچ‌گونه تمایلی از خود برای کوتاه آمدن در برخی مسائل یا ارائه تضمین‌هایی از خود نشان ندادند.

مظلوم عبدی افزود: «ما سال‌ها بدون هیچ برنامه و چشم‌اندازی برای رسیدن به راه‌حلی با دمشق تلاش می‌کردیم اما امروزه به اینکه توافق دو جانبه با دمشق ممکن باشد، اعتقادی نداریم و معتقدیم که وضعیت شمال شرق سوریه باید در چارچوب توافقات بین‌المللی با حضور تمامی گروههای سوری، مشخص شود.»

به نوشته شفق نیوز، شورای دموکراتیک سوریه (مسد) که مدعی خودمختاری مناطق شمال شرق سوریه است، به دنبال تثبیت جایگاه خود و ایجاد ثبات در مناطق تحت کنترل خویش است و در این راستا روز چهارشنبه نشستی با حضور ۲۵۰ شخصیت سوری و غیر سوری در استان الحسکه با هدف مشورت در خصوص چگونگی اداره بهتر امور برگزار کرد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *