۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • سیستم استالینی پ.ک.ک، باوری به مذاکره ندارد/هیچ اقدام عملی انجام نشده است

سیستم استالینی پ.ک.ک، باوری به مذاکره ندارد/هیچ اقدام عملی انجام نشده است

  • ۲۷ مهر ۱۳۹۹
  • ۴۷۹ بازدید
  • ۰

به گزارش انجمن بی تاوان، «ولید حاج عبدالقادر» سیاستمدار مستقل کُردستان‌ سوریه درباره آینده گفت‌وگوها میان شورای میهنی کُرد(ENKS) و احزاب اتحاد میهنی کُرد(PYNK)، اظهار کرد:نفس مذاکره خوب است اما طرفی که قدرت را در درون کُردستان‌ سوریه در دست دارد همواره در جهت منافع خود، پایبند به نتایج گفت‌وگوها نبوده و تنها بر مبنای سود خود حرکت می‌کند و حتی در برابر ایدئولوژی خود نیز راستگو نیست و روز به روز مردم کُردستان را رو به عقب می‌برد.

وی ادامه داد:آن‌ها مذاکره را بعنوان یک تاکتیک جهت منافع خود و نه در جهت حل مسئله کُرد در سوریه بکار می‌برند.آن‌ها(پ.ک.ک) پس از تشکیل در ترکیه در سال ۱۹۸۱ به سوریه آمدند و خود را به دامن حکوت بعث انداختند و به دولت سوریه قول همکاری دادند.

وی افزود:در سال ۲۰۱۱/۲۰۱۲ بشار اسد از کُردها خواست که به دمشق بروند اما احزاب کُرد قبول نکردند و گفتند قضیه سوریه با دموکراسی حل می‌شود و حقوق مردم کُرد وابسته به دمکراسی در سوریه است.

این سیاستمدار خاطرنشان کرد:بعد از این‌ موضوع ما می‌دانیم که پ.ک.ک و دولت مرکزی چگونه و در کجا با یکدیگر مذاکره کردند و نیروهای پ.ک.ک چگونه از کوهستان‌ها و قندیل به کُردستان سوریه آمدند.براساس توافق میان‌ها آن‌ها ارتش سوریه پایگاه‌های خود را  از دیرک تا نقاط دیگر تخلیه کرد و نیروهای پ.ک.ک با نام پ.ی‌.د کنترل شهرها را در دست گرفتند.

ولید حاج عبدالقادر تصریح کرد:در مذاکرات اربیل یک و دو و توافق دهوک نیز ما دیدیم که چگونه پایبند به توافق نماندند و جریان‌هایی در داخل پ.ی.د تندرویی را در پیش گرفتند.

این سیاستمدار کُرد سوریه افزود:این‌ها معتقد به سیستم استالینی هستند و شخص اول خود را مانند پیغمبر می‌پرستند و باوری به مشارکت سیاسی و جریان‌های دیگر از جمله لیبرال ندارند و به همین خاطر با ایدئولوژی و گروه‌های فشار خود از قبیل(جوانان انقلابی، خانواده‌ شهدا، کنگره زنان استار و…) تنها به فشار بر جامعه همچون دوران استالین مشغول هستند.

ولید حاج عبدالقادر درباره واقعیت گفت‌وگوها گفت:اینکه می‌گویند مرحله اول و دوم به پایان رسیده صحیح نیست، این‌ها تنها اظهارنظرهای کلی است و هیچ اقدام عملی روی نداده است و این بیانات هم تنها مانند یک مسکن موقتی به جامعه کُردی است.

وی افزود:این‌ها می‌خواهند تنها خودشان‌ بر مردم‌ حکومت کنند و ایدئولوژی را بر همه چیز ترجیح می‌دهند و فرهنگ فردپرستی را به شدت ترویج می‌کنند.برای آقاب اوجالان احترام‌ قائلم که سال‌هاست در زندان‌ بسر می‌برد و من‌ هم خواستار آزادی اش هستم اما جریانات پ.ک.ک و پ.ی.د دست از شخص پرستی برنمی‌دادند و مردم کُردستان‌ سوریه را مجبور به پذیرش آن می‌کنند.

این سیاستمدار مستقل کُرد تصریح کرد:این مذاکره مسئله خود خواسته‌ای نبود و با فشار آمریکا انجام شده است و پ.ی.د باوری به آن ندارد چرا که تنها می‌خواهد او در کُردستان سوریه بماند.نمونه‌های تاریخی زیادی در این باره وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد:این‌ها می‌گویند که در کُردستان‌سوریه انقلاب کرده‌اند در صورتی که اینگونه نیست و تنها با زور قدرت را تصاحب نموده‌اند.بر اثر سیاست اشتباه این‌ها بود که عفرین و سریکانی و گری‌سپی توسط ترکیه اشغال گردید و امروز هم با اقداماتشان ترکیه را به سمت حمله دیگر سوق می‌دهند.

ولید حاج عبدالقادر گفت:من خوشبین به مذاکرات نیستم‌ چرا که طرف مقابل را می‌شناسم.پ.ک.ک اجازه ورود هیچکدام از نیروهای لشکر روژ(نیروی نظامی وابسته به ENKS) را نمی‌دهد.پ.ک.ک از ایدولوژی خود خارج نمی‌شود و برای حفظ آن حاضر به هرگونه جنگ و درگیری و کشتاری است.

وی تاکید کرد:پ.ک.ک و پ.ی.د اگر راست می‌گویند که باور به مذاکره دارند ابتدا برای حسن نیست سرنوشت زندانیان و افرادی که سربه‌نیست شده‌اند را برای مردم روشن کنند تا مردم از نیتشان مطلع گردند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین