۳۱ فروردین ۱۴۰۳

دو شهر کردنشین سوریه در محاصره ی داعش

  • ۱ دی ۱۳۹۲
  • ۳۸۰ بازدید
  • ۰

انجمن بی تاوان آذربایجان غربی : خبرگزاری کردپرس گفتگوی اختصاصی با سخنگوی شاخه نظامی حزب اتحاد دموکراتیک (YPG) داشته که بشرح ذیل بحضور مخاطبان گرامی سایت ایفاد می گردد.

توقف درگیری های ما ربطی به ژنو۲ و مسائل سیاسی ندارد. ما به عنوان نیروهای دفاع از خلق موظف به دفاع از مردم هستیم و مشغول آموزش و تغییر آرایش نیروهای خود هستیم و مهم ترین دلیل توقف موقتی درگیری ها، شرایط جوی زمستان است.
کردپرس/ در شرایطی که حدود بیست حزب و نهاد سیاسی کُرد سوری برای پایان دادن به اختلافات داخلی و رسیدن به یک استراتژی واحد در خصوص نشست ژنو۲ در اربیل مشغول گفتگو و مذاکره هستند، در مناطق کردنشین سوریه زمستان سختی حکمفرما شده و سرما و مشکلات عدیده ای که در زمینه ی سوخت رسانی ایجاد شده، کردهای این مناطق را با دشواری های بزرگی روبرو کرده است. اما آن چه که کردها را بیشتر از سرمای زمستان آزار می دهد، اقدامات خشونت آمیز گروه افراطی داعش و سایر گروه های وابسته به القاعده در شمال سوریه است. آنان طی چند روز اخیر بیش از سیصد شهروند کُرد سوری را ربودند و مسیرهای مواصلاتی چند شهر را در اختیار گرفته اند. کردپرس برای کسب اطلاعات دقیق در خصوص شرایط نظامی حاکم بر منطقه، با ریدور خلیل سخنگوی شاخه نظامی حزب اتحاد دموکراتیک (PYD) گفتگو کرد. ریدور از چند ماه پیش پست سخنگویی و روابط رسانه های واحدهای دفاع از خلق (YPG) را در اختیار گرفته است.
کردپرس: با خبر شدیم که در یکی از محلات کردنشین حلب، چهار شهروند کُرد توسط نیروهای نظامی وابسته به دولت سوریه کشته شده اند و نیروهای شما نیز در اقدامی متقابل، چهار سرباز سوری را کشته اند. آیا این موضوع می تواند منجر به درگیری های زنجیره ای بین شما و نظامیان وابسته به بشار اسد منجر شود؟
ریدور خلیل: ما برای برقراری ارتباط با نیروهایمان در حلب، از تلفن استفاده نمی کنیم و در این خصوص تدابیر امنیتی ویژه حکم می کند که فقط از راه های مطئمن و ابزارهای شایان اعتماد استفاده کنیم. ما از دیروز در حال تلاش برای تماس با فرماندهان نیروهای خود در حلب هستیم و تاکنون نتیجه نگرفته ایم. بنابراین نمی توانم در این خصوص اطلاعات روشنی در اختیار شما بگذارم.
کردپرس: چند روز پیش چندین گروه از شهروندان کُرد سوری به ویژه در مسیرهای عزاز و عفرین از سوی نیروهای افراطی داعش ربوده شدند. آیا از سرنوشت این افراد اطلاعی وجود دارد؟
ریدور خلیل: بله. شمار افراد ربوده شده به سیصد نفر رسیده بود.دیروز ۱۱۷ تن از این شهروندان آزاد شده و به منازل خود بازگشته اند اما متاسفانه هنوز از سرنوشت بقیه ی افراد اطلاعی در دست نیست.
کردپرس: آیا شما با داعش وارد مذاکره شده اید و این افراد بر اساس نتایج یک مذاکره ی احتمالی آزاد شده اند؟
ریدور خلیل: خیر. ما مذاکره نکرده ایم. ما به طور مستقیم با آنان گفتگو نکرده ایم و ظاهرا افراد و معتمدین محلی در این زمنیه فعالیت می کنند.
کردپرس: آیا درگیری های شما در مناطق سه گانه ی جزیره، عفرین و کوبانی ادامه دارد؟
ریدور خلیل: خیر. در حال حاضر یک درگیری گسترده و مداوم بین نیروهای ما و نیروهای افراطی در جریان نیست. به طور کلی می توان گفت که اوضاع آرام است اما برخی از مناطق ما زیر سایه ی تهدید است. مساله ی ما این است که در شرایط سخت زمستان، با محدودیت هایی روبرو شده ایم و صد البته طرف مقابل هم با همین محدودیت روبروست و در نتیجه کنش و و اکنش نظامی چندانی وجود ندارد. ما در این مدت نیروهای خود را در موقعیت دفاعی قرار داده ایم و فعلا درگیری گسترده ای وجود ندارد.
کردپرس: پیش تر منطقه ی گرکی سپی (تل ابیض) به طور کامل در اختیار نیروهای داعش و النصره بود و نیروهای شما برای حرکت در این منطقه با مشکل روبرو بودند. آیا این مشکل هنوز هم وجود دارد؟
ریدور خلیل: بله. مشکلات ما در گرکی سپی به قوت خود باقی است. گرکی لکی و گرکی سپی همچنان در اختیار داعش است اما روستاهای کردنشین این منطقه در غرب کوبانی تحت کنترل نیروهای ماست. در آن جا نیز گاهی درگیری های پراکنده ای به وقوع می پینوندند.
کردپرس: آیا جنگ و درگیری بر اساس شرایط جغرافیایی گرکی سپی و گرکی لکی دشوار است؟
ریدور خلیل: خیر. آن جا از لحاظ عوارض زمینی، پدیده ی خاصی ندارد و اراضی هموار و دشت های گسترده ای است که پیچیدگی خاصی به عملیات های نظامی دو طرف نمی دهد و در واقع ما از این حیث مشکلی نداریم. اما در این منطقه ما با دو مشکل جدی روبرو هستیم اول این که سرمای زمستان کار را دشوار کرده و دوم این که مسیرهای مواصلاتی از سرکانی به این مناطق در اختیار نیروهای افراطی است و به همین خاطر انتقال نیرو و مهمات فعلا عملی نیست و یک صد و بیست کیلومتر از این مسیرها در دست داعش و دیگر نیروهای افراطی است.
کردپرس: بخشی از مسیرهای اطراف کوبانی هم در اختیار نیروهای افراطی بود. آیا در آن جا تغییر جدیدی به قوع پیوسته است؟
ریدور خلیل: خیر. متاسفانه کوبانی با شرایط سختی مواجه است و این شهر بزرگ که علاوه بر جمعیت واقعی آن، هزاران تن از آوارگان حلب، عفرین و سایر مناطق هم به آن جا پناه برده اند، تحت محاصره ی اقتصادی است. چرا که جاده های منتهی به کوبانی در اختیار نیروهای افراطی است و انتقال سوخت، مواد عذایی و کالاهای اساسی به کوبانی دشوار است.
کردپرس: آیا شکستن حصر کوبانی برای نیروهای شما عملی نیست؟
ریدور خلیل: دست کم در شرایط کنونی دشواراست.
کردپرس: آیا مردم کوبانی برای تامین کالا و سوخت هم با مشکل مواجه هستند؟
ریدور خلیل: بله. نه تنها کوبانی، بلکه مردم عفرین نیز در محاصره ی اقتصادی هستند و تامین کالا برای این دو شهر بزرگ ما دشوار است. حتی تردد شهروندان در جاده های خارج از شهر نیز مشکل است. بعد از این که خودگردانی مناطق کُردی اعلام شد، داعش و دیگر نیروهای افراطی دست به یک جنگ روانی جدید زده و شهروندان کُرد را به باد تمسخر می گیرند و مثلا در مسیرهای خارج از شهرها از آنها گذرنامه می خواهند و می گویند حالا که چند متر از کشور خودگردان خود دور شده اید باید گذرنامه نشان بدهید.
کردپرس: آیا توقف درگیری های شما دلایل سیاسی هم دارد؟ مثلا به خاطر مذاکرات اربیل، برنامه ریزی ژنو۲ و مسائلی از این دست؟
ریدور خلیل: خیر. توقف درگیری های ما ربطی به ژنو۲ و مسائل سیاسی ندارد. ما به عنوان نیروهای دفاع از خلق موظف به دفاع از مردم هستیم و مشغول آموزش و تغییر آرایش نیروهای خود هستیم و مهم ترین دلیل توقف موقتی درگیری ها، شرایط جوی زمستان است.
کردپرس: آیا نیروهای تازه نفس هم به واحدهای شما می پیوندند؟
ریدور خلیل: بله. طی چند ماه اخیر موج پیوستن نیروهای جوان تازه نفس به واحدهای ما هیچ گاه متوقف نشده است.
کردپرس: بازرسین سازمان ملل چنمد ماه پیبش با تدوین یک گزارش اعلام کردند که نیروی نظامی شما نوجوانان کم سن و سال را در صفوف نیروهای مسلح خود به کار می گیردو ظاهرا شما چند روز پیش در این خصوص بیانیه ای صادر کردید. لطفا در خصوص مفاد این بیانیه برایمان توضیح دهید؟
ریدور خلیل: این در واقع نه یک بیانیه بلکه یک دستور اکید و گویا به همه ی گردان های نیروی نظامی ماست که از سوی شورای فرماندهی صادر شده است. فرماندهی ما دستور داده که هیچ کدام از گروهان ها، گردان ها و همچنین واحدهای کم شمار ما حق ندارند افراد زیر ۱۸ سال را به عنوان نیروی نظامی با خود همراه کنند. شورای فرماندهی قاطعانه اعلام کرده که هر فرمانده ای که بخواهد از اجرای این دستور سرپیچی کند و افراد زیر ۱۸ سال را مسلح کند، با مجازات روبرو می شود و خوشبختانه تا جایی که ما اطلاع داریم دست کم طی چند ماه اخیر چنین موردی مشاهده نشده و از نظر مبانی فکری و اخلاقی ما تسلیح افراد نوجوان و کم سن و سال پذیرفته شده نیست و خوشبختانه ما با کمبود نیرو مواجه نیستیم و شرایط ما مطلقا به گونه ای نیست که لازم باشد از نوجوانان کم سن و سال استفاده کنیم.
کردپرس: می دانیم که گذرگاه های مرزی به روی شما بسته شده است. آیا این شرایط، بر تامین سلاح، مهمات و لجستیک نیروهای شما تاثیر گذاشته است؟
ریدور خلیل: همان وقتی هم که گذرگاه های مرزی باز بود، هیچ کسی از ما حمایت نظامی نکرد و چیزی برای ما فرستاده نشد. ما روش های خاص خودمان را داریم و تحت هر شرایطی سلاح، مهمات و ملزومات لجستیکی خود را تامین می کنیم.
کردپرس: طی روزهای اخیر اخبار فراوانی دال بر از هم پاشیده شدن ارتش آزاد سوریه منتشر شده و اعلام کرده اند که ژنرال سلیم ادریس فرمانده ی این نیرو، از سوریه یه ترکیه و از آن جا به قطر گریخته است. شما به عنوان یک مقام نظامی که در منطقه حضور دارید، در این خصوص چه اطلاعاتی دارید؟
ریدور خلیل: واضح و شفاف بگویم؛ چیزی به نام ارتش آزاد سوریه وجود ندارد و عبارت ارتش آزاد سوریه فقط یک اصطلاح سه کلمه ای است که مصداق خارجی و نیروی مشهود و عینی ندارد و به شدت ضعیف شده است. در مقابل گروه های افراطی اسلامی وابسته به القاعده قوی تر شده و آنان حضور ملموسی دارند.
کردپرس: آیا گروه ترکیبی جبهه الاسلام توانسته موازنه ی قوا را تغییر دهد؟
ریدور خلیل: خیر. دست کم در کردستان حضور ملموسی ندارد و جبهه الاسلام در مناطق ما حضور جدی ندارد و نیروهای خود را در حومه ی حلب و دمشق متمرکز کرده اند و تنها گروه افراطی یی که در کردستان حضور مشهود دارد، داعش است.
کردپرس: به عنوان سوال آخر؛ آیا برای شکستن حصر کوبانی و کنترل مسیرهای مواصلاتی مناطق کردنشین در کوتاه مدت برنامه ی خاصی دارید؟
ریدور خلیل: تحرکات ما ارتباط مستقیمی با تحولات عینی روی زمین دارد. باید دید در شرایط جدید در این منطقه چه چیز تازه ای روی می دهد. در حال حاضر تلاش هایی وجود دارد و می خواهیم حصر عفرین و کوبانی نه از راه درگیری بلکه از راه گفتگو و مذاکره شکسته شود. اما اگر در این مسیر موفق نشویم، واحدهای دفاع از خلق برای آزادی این منطقه از هیچ تلاشی دریغ نخواهند ورزید.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین