۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

تناقضی به نام پ.ک.ک

  • ۲۳ آبان ۱۳۹۹
  • ۳۶۴ بازدید
  • ۰

به گزارش انجمن بی تاوان، نهادهای اقماری پ.ک.ک ابراز امیدواری کرده اند که در دوران مسئولیت جو بایدن، شرایط بهتری برای کار داشته باشند و در عین حال، از این امکان برخوردار شوند که اختلافات خود را با ترکیه حل کنند.

مظلوم کوبانی، فرمانده شبه نظامیان موسوم به «نیروهای سوریه دموکراتیک» (SDF) ضمن ابراز آمادگی برای مذاکره با دولت اردوغان، بر این مساله تاکید کرده که تحرکات و پیشروی نیروهای نظامی تحت امر اردوغان در سوریه و منطقه، مرهون دست روی دست گذاشتن و بدون واکنش ماندن دونالد ترامپ بوده و در دوران جو بایدن، اردوغان از چنین فرصتی برخوردار نخواهد بود.

سه مانع مهم در برابر اردوغان

مظلوم کوبانی در گفتگو با المانیتور، اعلام کرده که در چند ماه اخیر، سه مانع مهم در برابر اردوغان به وجود آمده و او به خاطر این موانع، نتوانسته همچون سابق، بر کردهای سوریه فشار بیاورد:

۱٫معضل اس ۴۰۰ موجب آن شده که روابط آمریکا و ترکیه آسیب ببیند و در نتیجه ترکیه جرات نکرده که علاوه بر تنش و مشکلات موجود، پرونده تازه ای بر میز بگذارد و بهانه ای به دست ترامپ دهد تا با واکنش های پیش بینی نشده، ترکیه را در شرایط دشوارتر قرار دهد.

۲٫نظرسنجی ها حاکی از آن است که حزب حاکم ترکیه با کاهش محبوبیت داخلی روبرو شده و در چنین شرایطی، ناچار است یک بار دیگر موضوع مذاکره با کردها را در دستور کار قرار دهد.

۳٫شرایط اقتصادی ترکیه دشوار شده و اردوغان نتوانسته مانند گذشته عمل کند.

مظلوم کوبانی اعلام آمادگی کرده که بدون هیچ پیش شرطی حاضر است نه تنها با ترکیه مذاکره کند، بلکه تمایل دارد تا بین ترکیه و پ.ک.ک نیز نقش میانجی را ایفا کند. اما ترکیه همچنان، ی.پ.گ و نیروهای سوریه دموکراتیک را گروه تروریستی می داند و خواهان آن شده که آمریکا به حمایت از این گروه خاتمه دهد.

با تیم بایدن، غریبه نیستیم

خبرنگار المالنیتور از مظلوم کوبانی پرسیده است: آیا برای جو بایدن و تیم او پیام خاصی دارید؟ او در پاسخ گفته است: با این تیم غریبه نیستیم. زمانی که جنگ در برابر داعش را آغاز کردیم، این تیم بر سر قدرت بود و سابقه همکاری و تعامل داریم.

کشور ترکیه , کردهای سوریه ,

کوبانی در ادامه، به این واقعیت اذعان کرده که همکاری نظامی بین گروه تحت امر او و آمریکایی ها در سطح بالایی است اما رابطه سیاسی، در سطح قابل توجهی نیست. به همین خاطر، او از جو بایدن خواسته تا به این مساله توجه بیشتری نشان دهد.

فرمانده گروه موسوم به نیروهای سوریه دموکراتیک، تقاضایی را خطاب به جو بایدن مطرح کرده که می تواند نقطه جدید برای افزایش تنش ها و اختلافات آمریکا و ترکیه باشد. او از واشنگتن خواسته که به افزایش تهدیدات داعش در صحراهای عراق و سوریه اهمیت دهد و نیروهای نظامی بیشتری به سوریه اعزام کند.

ترکیه و مذاکره گروه های کُرد در شمال سوریه

یکی از مسائل مهم مرتبط با تحولات شمال سوریه و جنوب ترکیه در ماه های اخیر، آغاز مذاکره بین نهادهای اقماری پ.ک.ک و آن دسته از احزاب کُردی مورد حمایت ترکیه و بارزانی بود که از چند حزب تشکیل شده و از آنها به عنوان «شورای میهنی کردهای سوری» (ENKS) یاد می شود.

آنکارا از آغاز این مذاکرات ناخشنود است و تمایل داشت که شورای میهنی کردهای سوریه در کنار ترکیه و بارزانی بمانند. اما تیم جیمز جفری خواهان آن بود که این دو قطب را به هم نزدیک کند.

المانیتور در مورد روند این مذاکرات از کوبانی سوال کرده و او در پاسخ گفته است: این مذاکرات برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است و ما و آمریکایی ها از روند گفتگوها به شکل جدی حمایت کرده ایم. اما واقعیت این است که پیشرفت های موجود، شتاب چندانی ندارد و گفتگو، خیلی سنگین و کرخت پیش می رود.

کشور ترکیه , کردهای سوریه ,

کوبانی در حالی از سنگینی مذاکرات کُردی – کُردی گلایه کرده که شواهد نشان می دهد، با وجود آن که شورای میهنی، از استانبول و آنکارا رفته، اما هنوز هم با ترکیه روابطی دارد.

این شورا، در مذاکرات خواسته، چنین بندی به توافق نهایی افزوده شود: «حزب اتحاد دموکراتیک کردهای سوریه  متعهد می شود که هیچ ارتباط سازمانی با پ.ک.ک نداشته باشد.» اما بیان این مساله همان و فریز شدن مذاکرات همان.

مظلوم کوبانی هم که تلاش کرده وارد جزییات این ماجرا نشود، در این مورد گفته است:«در حال حاضر، پ.ک.ک و حزب دموکرات کردستان در اقلیم کردستان عراق، درگیر شده اند. ما می خواهیم بی طرف باشیم و له و علیه هیچکدام از آنان وراد بازی نشویم. در نتیجه پذیرفتن این بند نیز منطقی نبود. می خواهم به این موضوع هم اشاره کنم که تنها دلیل برای درگیر شدن پ.ک.ک و حزب دموکرات کردستان یا پارتی، اقدامات تحریک گرانه ترکیه است.»

تناقضی به نام پ.ک.ک

همین چند روز پیش بود که جیمز جفری فرستاده ویژه دونالد ترامپ در پرونده سوریه، ۴۸ ساعت پیش از بازنشستگی، سخنی بر زبان آورد که از سوی رسانه های ترکیه مورد استقبال قرار گرفت.

او اعلام کرد که نیروهای پ.ک.ک باید خاک سوریه را ترک کنند. جنبه متناقض این موضع جفری در اینجاست که او به خوبی بر این امر واقف است که از منظر عقیدتی و سازمانی، گروه هایی همچون «یگان های مدافع خلق» (YPG)، «حزب اتحاد دموکراتیک کردهای سوریه» (PYD) و «نیروهای سوریه دموکراتیک» (SDF)، همگی از نهادهای اقماری پ.ک.ک به شمار می آیند و این گروه ها در سالیان اخیر، به شکل جدی مورد حمایت واشنگتن قرار گرفته اند.

لذا تنها دلیلی که می تواند این حرف جفری را توجیه کند، تلاش او برای جلب رضایت آنکارا است. به بیانی دیگر، آمریکا به دنبال آن است که از سویی، از نهادهای اقماری پ.ک.ک در تحولات سوریه به عنوان برگ برنده و ابزار نفوذ استفاده کند و در دیگر سو، در تلاش است تا ترکیه را در کنار خود نگه دارد و شواهد نشان می دهد که  این رفتار متناقض و عاری از صداقت آمریکا در قبال سوریه و ترکیه، ادامه پیدا خواهد کرد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین