۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • تحرکات نیروهای امنیتی عراق برای اخراج عناصر پ.ک.ک از سنجار

تحرکات نیروهای امنیتی عراق برای اخراج عناصر پ.ک.ک از سنجار

  • ۱ آذر ۱۳۹۹
  • ۳۷۹ بازدید
  • ۰

به گزارش انجمن بی تاوان، دو مسئول عراقی در بغداد و نینوا روز جمعه تاکید کردند که دو تیپ از نیروهای پلیس فدرال عراق با هدف مشارکت در اجرای توافق عادی سازی اوضاع در سنجار، وارد این شهر شدند، شهری که برخی از گروه های شبه نظامی که بارزترین آن گروه تروریستی (پ ک ک) است برآن تسلط دارند.

توافق صورت گرفته بین بغداد و اربیل در ۹ اکتبر که هنوز وارد مرحله اجرایی نشده، حاکی از عادی سازی اوضاع در شهر سنجار و اخراج عناصر پ.ک.ک و برخی از گروه های مسلح برای بازگشت آوارگان است.

یک مسئول امنیتی عراق گفت که دولت شب گذشته دستور داد تا دو تیپ از پلیس فدرال با تمامی تجهیزات به سمت سنجار بروند اما در ابتدا در حومه و اطراف شهر حضور داشته باشند.

وی تاکید کرد که دولت می خواهد از این طریق، کنترل شهر را به نیروهای امنیتی بدهد و همزمان از تحریک گروه های مسلح اجتناب کند از این رو دستور داده است تا نیروهای امنیتی به اماکن حضور گروه های مسلح نزدیک نشوند.

این مسئول با بیان اینکه گفت وگو با فرماندهان گروه های مسلح ادامه دارد و مسئولان عراقی به تفاهمات خوبی با آنها رسیده اند تاکید کرد که دادن کامل امنیت شهر به نیروهای پلیس فدرال و ارتش با نتایج این گفت وگوها در ارتباط است.

یک مسئول دیگر از تحرکات نیروهای ارتش از فرماندهی ستاد عملیات نینوا برای کنترل مرزهای این شهر با سوریه به علت گستردگی عملیات قاچاق از سوی برخی افراد و باندهای مرتبط با نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد) خبر داد.

وی در گفت وگویی با العربی الجدید تاکید کرد که عملیات باز پس گیری اقتدار حکومت به زمان بیشتری نیاز دارد و ممکن است تا پایان سال جاری ادامه داشته باشد اما دولت بر اجرای توافق و بازگرداندن زندگی به شهر مصمم است.

پیش از این «قاسم الاعرجی»، مشاور امنیت ملی عراق تاکید کرد که توافق سنجار به زودی اجرا می شود و دولت گام های بسیار مهمی در این زمینه برداشته است.

«بدر الزیادی»، عضو کمیسیون امنیت پارلمان عراق تاکید کرد که بعید است دولت برای اجرای این توافق به زور متوسل شود.

وی به العربی الجدید گفت که استفاده از قدرت برای اجرای توافق بعید است چرا که برای همه گام ها، راه حل هایی وضع شده است.

الزیادی توضیح داد که گفت وگوها برای اجرای توافق در حال جریان است و نتایج خوبی داشته بنابراین دولت باید اجرای توافق را بدون نیاز به قدرت آغاز کند.

اما کردها، مسئولیت اجرای توافق و اخراج نیروهای مسلح از شهر را برعهده دولت گذاشتند. «محمد کاوه»، عضو حزب دموکرات کردستان تاکید کرد که موفقیت این توافق در گرو گام های دولت مرکزی است که باید در برخورد با گروه های مسلح قاطع باشد.

وی گفت که کردها موافق گفت وگو هستند اما همزمان نمی پذیرند که این گروه های مسلح شروط خود را بر دولت تحمیل کنند.

کاوه تاکید کرد که توافق واضح است، باید همه گروه های مسلح از شهر خارج شوند و این امری نیست که بر سر آن بحث شود.

این عضو حزب دموکرات کردستان افزود: ما منتظر گام های بعدی دولت برای حضور نظامی کامل در شهر هستیم تا گام های عملی اجرای توافق آغاز شود.

«جنین هنیس پلاسخرت»، نماینه سازمان ملل متحد در عراق نیز برای اجرای توافق سنجار وارد عمل شده است به صورتی که روز گذشته به نینوا آمده و نشستی غیرعلنی برای چند ساعت با مسئولان محلی، دولت اقلیم کردستان، برخی از شخصیت های نماینده مولفه های سنجار و برخی از نمایندگان گروه های مسلح برگزار کرد.

وی همه را به تسریع در گام های اجرای توافق تشویق و نسبت به تغییر در جهت ثبات سنجار طی روزهای آتی ابراز خوشبینی کرد.

پلاسخرت تاکید کرد که تا موفقیت آمیز بودن این توافق خواهد جنگید.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین