۲۹ فروردین ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • انجمن دفاع از قربانیان تروریسم: هلند درباره میزبانی از عامل انفجار «هفت تیر» پاسخگو باشد

انجمن دفاع از قربانیان تروریسم: هلند درباره میزبانی از عامل انفجار «هفت تیر» پاسخگو باشد

  • ۱۲ مهر ۱۳۹۹
  • ۵۰۸ بازدید
  • ۰

به گزارش انجمن بی تاوان، «سید محمد علی پاک‌نژاد» از بازماندگان شهدای هفتم تیر بیانیه این انجمن تحت عنوان «حق بر حقیقت» را در حاشیه چهل و پنجمین اجلاس شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد و در پنل انجمن دفاع از قربانیان تروریسم قرائت کرد.

در این بیانیه‌ آمده است: نفرت پراکنی و خشونت همچون ابزاری در جهت منافع سلطه گران، امنیت و آرامش جهانی را با تهدیدی دائمی همراه کرده به نحوی که آرزوی دسترسی به صلح و آرامش را امری ناممکن می نماید و غالب تلاش‌ها برای غلبه بر فاجعه ترویسم را ناکام گذارده است. لازم است تا در برنامه های مقابله با تروریسم فهم مشترک از درد و رنج قربانیان ترور مورد عنایت قرار گیرد.

بیانیه «حق بر حقیقت» درباره تاثیرات اقدامات تروریستی بر جوامع نیز یادآور شد: آثار و پیامدهای ناشی از تروریسم در جوامع درگیر با این پدیده شوم همچون زخم کهنه ای ارکان زندگی برخی از جوامع را در برگرفته و التیامی بر انبوه آلام آنها قابل تصور نیست.

انجمن دفاع از قربانیان تروریسم خاطرنشان کرد: در این میان فهم مشترک از درد و رنج طولانی‌مدت قربانیان ترور سازمان یافته لازم است تا در برنامه‌های مقابله با تروریسم مورد عنایت قرار گیرد تا بنیان‌های شرارت را در عرصه بین المللی به عنوان یک سازمان مخرب با هر تعریف و عنوان متفاوتی که باشد، مورد هدف قرار داده و تضعیف کند.

در بخش دیگری از بیانیه «حق بر حقیقت» با یادآوری این موضوع که مجرمان تروریستی خود اولین قربانی و معلول تروریسم هستند، آمده است: حق بر حقیقت یکی از مبانی اساسی است که در اقناع فردی و اجتماعی بسیار تاثیرگذار خواهد بود تا توجهات را از معلول به علل و عوامل پشت پرده طراحی و هدایت فجایع معطوف نموده و این حقیقت را که مجرمان تروریستی خود اولین قربانی و معلول تروریسم بوده را روشنی بخشد.

بر اساس این بیانیه جلب توجه به واقعیات موجود موجب غفلت از حقیقت و عقبه فجایع را فراهم آورده تا کانون تروریسم نفس تازه کند و جنایت دیگری را طراحی و هدایت کند. به سبب همین غفلت پرونده ننگین تروریسم هر روز سنگین‌تر شده و چاره‌اندیشی‌ها را توفیق چندانی نمی‌بخشد.

در بخش دیگری از بیانیه آمده است، پرونده علی معتمد در هلند یک نمونه از بی توجهی به حق دسترسی به حقیقت برای قربانیان ترور فاجعه هفتم تیر در اروپا است که با فراهم نکردن امکان حضور ذی نفعان در فرایند دادرسی، از حق بر حقیقت جلوگیری می‌کند. کشور هلند باید نسبت به میزبانی از یک تروریست هم به جهت اخلاقی و هم به جهت قوانین داخلی و تعهدات بین المللی پاسخگو باشد.

این بیانیه با تاکید بر اینکه حق بر دسترسی برای حقیقت، هم برای قربانیان فاجعه هفتم تیر و هم جامعه جهانی از اهمیت زیادی برخوردار است، افزود: امروز پس از گذشت ۳۹ سال، دادگاه هلند با یک ازمون تاریخی در حق بر دانستن حقیقت مواجه است که در دادرسی عادلانه به ملت هلند، جامعه جهانی و قربانیان فاجعه هفتم تیر پاسخ دهد که علی معتمد کیست؟ چگونه به هلند آمده؟ سوابق جنایی او چه بوده؟ و چگونه توانسته در آن کشور مخفی شود؟

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *