۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • گزارشگر
  • >
  • گروه های کردی به برافراشته شدن پرچم های پ.ک.ک و تصاویر اوجالان در تجمع لوزان اعتراض کردند

گروه های کردی به برافراشته شدن پرچم های پ.ک.ک و تصاویر اوجالان در تجمع لوزان اعتراض کردند

  • ۲ مرداد ۱۴۰۲
  • ۱۱۷ بازدید
  • ۰

انجمن بی تاوان : روز دوشنبه ۲۴ ژوئیه ۱۰۰ سال از معاهده لوزان می گذرد و در دو روز گذشته ۷۵ گروه کرد کنفرانسی را در رد معاهده لوزان برگزار کردند.

در ۲۳ جولای ۲۰۲۳، به مناسبت یکصدمین سالگرد امضای معاهده لوزان، کنفرانس دو روزه با قرائت بیانیه پایانی کنفرانس به پایان رسید. تعدادی از گروه های کردی عراقی به ویژه اتحادیه میهنی کردستان با کل محتوای بیانیه مخالفت کردند و نمایندگان این حزب خواستار بررسی این بیانیه و تشکیل کمیته حقوقی شدند.

حنا چومانی، روزنامه نگاری که در این کنفرانس شرکت کرده بود، به رووداو گفت که اظهارات اتحادیه میهنی کردستان به اوضاع اقلیم کردستان و عراق و همچنین سیاست عراق و کشورهای منطقه مربوط می شود.

قرار بود این همایش سه روز ادامه داشته باشد و روز دوشنبه آخرین روز بود، اما مقرر شد امروز، دومین روز کنفرانس به تعویق بیفتد.

تعدادی از شرکت کنندگان همچنین خواهان عادی سازی روابط حزب دمکرات کردستان (KDP) و گروه تروریستی کارگران کردستان (PKK)شدند.
قرار بود روز دوشنبه در لوزان تظاهرات گسترده ای برای رد این معاهده برگزار شود، اما به بیست و دوم موکول شد. قرار بود این تظاهرات در مقابل سالنی برگزار شود که ۱۰۰ سال پیش معاهده لوزان در آن امضا شده بود، اما ترکیه تصمیم گرفته بود در همان روز مراسمی را در همان سالن برگزار کند.
این تظاهرات در ۲۲ نوامبر علیه این معاهده با شرکت حدود ۱۵۰۰۰ کرد برگزار شد. تظاهرکنندگان از آخرین ایستگاه متروی لوزان تا سالن محل امضای توافقنامه راهپیمایی کردند. در همان روز ده ها نفر در مقابل مقر سازمان ملل در ژنو سوئیس برای رد معاهده لوزان تظاهرات کردند.
تظاهرات روز شنبه باعث تنش در میان گروه های کردی شد و گروه های کردی از توزیع گسترده پرچم‌های پ‌ک‌ک و عکس‌های عبدالله اوجالان رهبر زندانی پ‌ک‌ک در میان تظاهرکنندگان شکایت کردند.
با امضای معاهده لوزان، مرزهای دولت جدید ترکیه مشخص شد و معاهده سور که حق تعیین سرنوشت کردها را تضمین می کرد، مورد بازنگری قرار گرفت. معاهده لوزان در ۲۴ ژوئیه ۱۹۲۳ توسط ترکیه، فرانسه، بریتانیا، ایتالیا، ژاپن و یوگسلاوی برای تعیین مرزهای جدید ترکیه امضا شد و وعده هایی که سه سال پیش از آن به کردها برای استقلال در معاهده سور داده شده بود، لغو شد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین