۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • یادداشت روز
  • >
  • چرخش ۱۸۰ درجه ای مواضع سیاستمداران ترکیه درخصوص روند مذاکرات صلح

چرخش ۱۸۰ درجه ای مواضع سیاستمداران ترکیه درخصوص روند مذاکرات صلح

  • ۱۱ مرداد ۱۳۹۴
  • ۳۵۱ بازدید
  • ۰

ادامه دادن روند مذاکرات با کسانی که برابری و تمامیت ملی ترکیه را تهدید کنند و در تلاش برای آسیب به آن باشند غیرممکن است. مسئولین حزب دموکراتیک خلق ها باید تاوان اقدامات خود را پس بدهند.
انجمن بی تاوان آذربایجان غربی : رفتاری که امروز سیاستمداران حزب عدالت و توسعه و به خصوص شخص رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در خصوص روند مذاکرات صلح اتخاذ کرده است با آن چیزی که در گذشته بر آن تاکید کرده و بعضا بر روی آن پافشاری انجام داده تناقض دارد. بعد از انتخابات پارلمان ترکیه در ۷ ژوئن ۲۰۱۵ رجب طیب اردوغان و مسئولین حکومتی ترکیه چرخشی ۱۸۰ درجه ای در روند مذاکرات صلح داشته اند و اظهاراتی که در خصوص پ.ک.ک و عبدالله اوجالان رهبر دربند پ.ک.ک بعد از این تاریخ عنوان کرده اند با آن چیزی که در حافظه ۳ ساله مردم حک شده است تضادی آشکار دارد. در این گزارش سعی خواهیم کرد با جمع آوری اظهارات مسئولین حکومتی و دولتی ترکیه در برهه های زمانی مختلف (از آغاز روند مذاکرات صلح تا کنون) نگاهی اجمالی داشته باشیم به تغییر دیدگاه ها و آراء سیاستمداران ترکیه در قبال روند مذاکرات صلح و مسئله کردها.
رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه
۲۳ آگوست ۲۰۱۰: ما با پ.ک.ک دیداری نداشته ایم، کسانی که ادعای دیدار ما با پ.ک.ک را دارند شرف خود را از دست داده اند.
۱۹ سپتامبر ۲۰۱۱: ما با گروه تروریستی پ.ک.ک دیدار نکرده ایم، دولت با آنان دیدار کرده است.
۱۸ اکتبر ۲۰۱۲: آن شخصی که با پ.ک.ک دیدار کرده است نماینده ویژه بنده بوده است کسی اگر از این موضوع ناراحت است به بنده رجوع کند.
۲۸ دسامبر ۲۰۱۲: دیدارهای به وسلیه سازمان امنیت ملی ترکیه (میت) و جزیره امرالی در حال پیگیری است. این دیدارها ادامه خواهد داشت.
۳۰ ژانویه ۲۰۱۳: نگاه ملت ترکیه به روندی که در جزیره امرالی آغاز شده است بسیار مثبت است. در نظرسنجی که دستور برگزاری آن را صادر کرده ایم این مسئله را به وضوح مشاهده می کنیم.
۱ فوریه ۲۰۱۳: پ.ک.ک دارای ۴ بخش متفاوت است. امرالی (عبدالله اوجالان)، کوه قندیل (کنگره جوامع کرد KCK)، اروپا (شاخه اروپایی پ.ک.ک) و شاخه سیاسی آن در داخل پارلمان ترکیه (حزب دموکراتیک خلق ها). هر کدام از آنان دارای دیدگاه ها و نقطه نظرات متفاوتی هستند. در سخن عنوان می کنند هر چه امرالی (عبدالله اوجالان) دستور دهد آن را انجام خواهند داد. عبدالله اوجالان در یک موقعیتی قرار دارد که به انتظارات ما جواب مثبت خواهد داد و آن نیز دستور خلع سلاح است.
۲۶ فوریه ۲۰۱۳: ما برای حل و فصل مسئله کردها به هر راهی و به هر کاری دست خواهیم زد. اگر لازم به نوشیدن جام شوکران نیز باشد ما آن زهر را خواهیم نوشید ولی مسئله کردها را حل و فصل خواهیم کرد. تنها کافی است که به این کشور آرامش بازگردد.
۲۲ مارس ۲۰۱۵: من جلسه تشکیل شده در کاخ دلمه باغچه را صحیح نمی دانم. در خصوص ۱۰ ماده قرائت شده در این جلسه باید عنوان کنم این متن به هیچ عنوان پیام دموکراسی نیست. کجای این متن را به عنوان دعوت به دموکراسی قبول کنم؟
۲۸ آوریل ۲۰۱۵: سخن گفتن از مسئله کردها به معنی تجزیه طلبی است. حزب دموکراتیک خلق ها با تمسک به اقدامات غیرقانونی شرایط را سخت کرده است. در روند مذاکرات صلح میزی وجود ندارد که رو در روی هم نشسته و به مذاکره بپردازیم. وجود چنین میز مذاکره ای به معنی سرنگونی دولت است. در روند مذاکرات صلح سخن گفتن از “طرف” معنی ندارد تنها “دولت” مطرح است.
۱۷ جولای ۲۰۱۵: بیانیه کاخ دلمه باغچه میان هیئت امرالی – هیئت حکومتی را به هیچ عنوان قبول نمی کنیم. با کسانی که دل خود را به “گروه های تروریستی تجزیه طلب” گرم کرده اند موافقت نخواهیم کرد. جای گرفتن افراد حکومتی در عکسی که از جلسه کاخ دلمه باغچه منتشر شد را به هیچ عنوان قبول نمی کنیم.
۲۸ جولای ۲۰۱۵: روند مذاکرات صلح مورد سوء استفاده قرار گرفته است. از روند مذاکرات صلح برای ترکیه تنها ضرر باقی مانده است. ادامه دادن روند مذاکرات با کسانی که برابری و تمامیت ملی ترکیه را تهدید کنند و در تلاش برای آسیب به آن باشند غیرممکن است. مسئولین حزب دموکراتیک خلق ها باید تاوان اقدامات خود را پس بدهند.
یالچین آکدوغان، معاون نخست وزیر ترکیه و مسئول هیئت حکومتی در روند مذاکرات صلح
۷ ژوئن ۲۰۱۴: من باور دارم عبدالله اوجالان رهبر دربند پ.ک.ک بهتر از سایر طرف های کردی روند مذاکرات صلح را تحلیل کرده است. وی دارای تجربه بسیار در تحلیل مسائل و قابلیت بالای سیاسی است. اگر دقت کرده باشید پیام هایی که عبدالله اوجالان صادر می کند نسبت به پیام های صادر شده از سایر طرف های کردی نسبت به آینده روند مذاکرات صلح مفیدتر بوده و حساسیت های این روند را بهتر در نظر می گیرد.
۵ می ۲۰۱۵: حزب دموکراتیک خلق ها معتقد است اگر حدنصاب انتخابات را به دست نیاورند اتفاقات تلخی در ترکیه رخ خواهد داد به تمام آنان می گویم. اگر شما حدنصاب را کسب نکنید نه تنها هیچ اتفاقی نخواهد افتاد بلکه بسیار هم خوب و مطلوب خواهد شد.
۸ ژوئن ۲۰۱۵: روندی که بعد از انتخابات ترکیه آغاز شده است نشان خواهد داد که تنها مولفه برای تامین امنیت روند مذاکرات صلح حکومت حزب عدالت و توسعه است. حزب دموکراتیک خلق ها بعد از این تنها می تواند فیلم روند مذاکرات صلح را بازی کند.
۲۵ جولای ۲۰۱۵: پ.ک.ک که در گذشته کودکان را به قتل می رساند اکنون نیز دست به ربودن پزشکانی زده است که در حال خدمت به مردم ترکیه هستند. پ.ک.ک اکنون در حال به قتل رساندن نوزادان در شکم مادرانشان است.
بولنت آرنج، معاون نخست وزیر ترکیه
۲۵ جولای ۲۰۱۴: از آغاز روند مذاکرات صلح تعداد کسانی که برای عضویت در پ.ک.ک به کوه ها می روند افزایش پیدا نکرده است. حتی اگر کسانی اکنون برای عضویت درپ.ک.ک به کوه می روند به مانند سابق برای دست زدن به اقدامات تروریستی و تظاهرات مسلحانه این کار را نمی کنند. افرادی که به کوه ها می روند هدفشان کشتن و کشته شدن نیست. هدف آنان چیز دیگری است.
۲۴ نوامبر ۲۰۱۴: حزب دموکراتیک خلق ها نمی داند که عبدالله اوجالان را در شرایط سخت قرار داده است. شما نقش سخنگویی چه نهاد و مرجعی را بر عهده دارید که در تلاش برای بی اعتبار کردن عبدالله اوجالان هستید؟
۲۵ جولای ۲۰۱۵: از سال ۲۰۰۹ به خصوص از سال ۲۰۱۲ پروژه برابری ملی و برادری را تحت عنوان روند مذاکرات صلح آغاز کردیم. با آغاز این روند تمام ریسک های سیاسی آن را در نظر گرفتیم. در این راه هر سختی را به جان پذیرفتیم تا دیگر خبر مرگ نظامیان را نشنویم و به اشک مادران پایان دهیم. ولی اکنون مشاهده می کنیم با دستوراتی که از کوه قندیل صادر شده است پ.ک.ک دست به اقدامات تروریستی در داخل ترکیه زده است.
۲۹ جولای ۲۰۱۵: : از سوی حزب حرکت ملی ترکیه و حزب جمهوری خواه خلق ترکیه نسبت به روند مذاکرات صلح بعضا انتقاداتی می شد. امروزه مشاهده می کنیم که بخش بزرگی از این انتقادها صحت و واقعیت دارد.
بشیر آتالای، معاون حزب عدالت و توسعه و سخنگوی این حزب
۷ ژوئن ۲۰۱۴: پیام هایی که عبدالله اوجالان رهبر دربند پ.ک.ک به هیئت امرالی در سفر به جزیره امرالی ابلاغ می کند را بسیار مهم و مثبت ارزیابی می کنیم. این سخنان عبدالله اوجالان همان مسائلی هستند که ما نیز به فکر آن هستیم.
۱۴ ژانویه ۲۰۱۴: چه خوشتان ببایید و چه خوشتان نیاید، عبدالله اوجالان رهبر کردها است. ما یک سازوکار مشخصی تشکیل داده ایم. سازمان امنیت ملی ترکیه (میت) با عبدالله اوجالان دیدار می کند. ما با هیئت حزب دموکراتیک خلق ها دیدار می کنیم و آنان نیز با عبدالله اوجالان در جزیره امرالی دیدار می کنند.
۲۸ جولای ۲۰۱۵: دیگر در شرایطی قرار گرفته ایم که مجبور به برخی اقدامات هستیم. اقدامات ما در چارچوب روند مذاکرات صلح مورد سوء استفاده قرار گرفته است. جمهوری ترکیه نیز تمام تدابیر لازم برای مقابله با آن را اتخاذ کرده است. هیچ دولتی اقدامات صورت گرفته را نمی بخشد. تا زمانی که ترور و خشونت پایان نپذیرفته است بمباران مواضع پ.ک.ک ادامه پیدا خواهد کرد. سازوکارهای روند مذاکرات صلح متوقف شده است و تا خلع سلاح پ.ک.ک هیچ اقدامی در این خصوص صورت نخواهد گرفت.
حسین سامانی، معاون نخست وزیر ترکیه و مسئول تشکیلات حزب عدالت و توسعه
۱۸ جولای ۲۰۱۳: عبدالله اوجالان رهبر دربند پ.ک.ک می تواند در خاورمیانه مسیر ترکیه را باز کند.
۲۶ جولای ۲۰۱۵: اقداماتی که در چند روز اخیر صورت گرفته است (اشاره به بمباران مواضع پ.ک.ک توسط جنگنده های ترکی) در واقع اقدامات ضروری بود که در خصوص آن دیر هم شده بود.
منبع: روزنامه زمان

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین