۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

ناتو، پ‌ک‌ک و اولوف پالمه: تاریخ پیچیده ترکیه و سوئد

  • ۸ خرداد ۱۴۰۱
  • ۲۷۷ بازدید
  • ۰

انجمن بی تاوان : استکهلم متحد اولیه جمهوری ترکیه بود، اما امروز آنکارا مانع از پیوستن سوئد به ناتو شده است.
هنگامی که جمهوری ترکیه در ۲۹ اکتبر ۱۹۲۳ تأسیس شد، سوئد اولین کشور اسکاندیناوی بود که دولت آنکارا را به رسمیت شناخت و تنها یک سال بعد دو کشور “قرارداد دوستی” را در پایتخت ترکیه امضا کردند.

روابط گرم که عمدتاً مبتنی بر تهدید مشترک روسیه بود، ادامه روابط استراتژیک بین سوئد و امپراتوری عثمانی بود. در سال ۱۹۸۴، سوئد پس از ترکیه اولین کشوری بود که حزب کارگران کردستان (PKK) را یک سازمان تروریستی معرفی کرد.

در سال‌های پس از آن، روابط عموماً آرام و دوستانه بوده است، اگرچه فراز و نشیب‌هایی وجود داشت که عمدتاً ناشی از پناه دادن سوئد به مخالفان ترک، از جمله نویسندگان مشهوری مانند یاشار کمال و زلفو لیوانلی و همچنین اعضای پ‌ک‌ک مانند گروه جدایی‌طلب کرد بود. یکی از بنیانگذاران حسین یلدریم.

در واقع، استکهلم از پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا حمایت کرده است و آنکارا مدت‌هاست که سوئد را متحد خود در شمال می‌داند. در سال ۲۰۱۳، یک بیانیه مشترک در مورد مشارکت استراتژیک در استکهلم امضا شد.

اگرچه تهدید روسیه مدتهاست که دو کشور را متحد کرده است، اما اکنون اختلافات آنها را آشکار کرده است.

تهاجم روسیه به اوکراین سوئد و فنلاند را بر آن داشته تا برای پیوستن به ناتو درخواست دهند. اما ترکیه به جای استقبال از شریک شمالی استراتژیک خود در اتحاد، عقب نشینی کرده و به مانع اصلی الحاق این کشورها تبدیل شده است.

اعتراض ترکیه بی دلیل نبود. هفته‌ها قبل از گزارش رسانه‌ها در مورد قصد رسمی سوئد و فنلاند برای پیوستن به ناتو، یک منبع به میدل ایست آی گفت که ترکیه «اجازه چنین اقدامی را نخواهد داد مگر اینکه دو کشور از «ترور» فاصله بگیرند.

تنش کردها

در دهه ۱۹۸۰، جنگ پ.ک.ک علیه ترکیه تشدید شد که منجر به کشته شدن هزاران نفر و واکنش شدید ارتش ترکیه شد. برخی از اعضای پ ک ک شروع به فرار به اروپا و ایجاد شعبه در شهرهای مختلف اروپا کردند. سوئد، به‌عنوان کشوری با قوانین و مقررات تسامح‌آمیز نسبت به «پناهندگان سیاسی و قومی»، به یک مقصد محبوب تبدیل شد.

و این فقط اعضای پ ک ک نبودند که سوئد را خانه خود کردند. نویسندگان و روشنفکران کرد بدون وابستگی به پ‌ک‌ک نیز در آنجا ساکن شدند و متعاقباً با اعضای این گروه شبه‌نظامی بر سر مسائل کردی درگیر شدند.

در سال‌های ۱۹۸۴ و ۱۹۸۵، دو عضو سابق پ‌ک‌ک به نام‌های انور آتا و سمیر گونگور به درخواست عبدالله اوجالان، رهبر پ‌ک‌ک، که در سال ۱۹۹۹ توسط ترکیه دستگیر و به حبس ابد محکوم شد، در سوئد ترور شدند.

این زمانی بود که کشور اسکاندیناوی متوجه شد که پ‌ک‌ک می‌تواند تهدیدی برای سوئد نیز باشد و این گروه را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داد.

حسین ییلدیریم، که در آن زمان مسئول شاخه های اروپایی پ.ک.ک بود، دولت سوئد را تهدید کرد و خواستار حذف این گروه از فهرست شد. چند دهه بعد، ییلدیریم گفت که پ ک ک «مردم زیادی را کشته است».

همسر سابق اوجالان، کسیره ییلدیریم، نیز پس از اخراج توسط شوهر سابقش از گروه، در سوئد زندگی می کند. به گفته حسین ییلدیریم، اوجالان به پ.ک.ک دستور داده است که همسرش را بکشند، زیرا او با دستورات خاصی مخالفت می کند.

اولوف پالمه، نخست‌وزیر سوئد که پ‌ک‌ک را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داد و تلاش کرد به فعالیت‌های آن در این کشور پایان دهد، در سال ۱۹۸۶ ترور شد. قاتل او هرگز پیدا نشد، اما در اقدامی که به شدت مورد انتقاد قرار گرفت، دادستان‌های سوئد در سال ۲۰۲۰ گفتند که قاتل او پیدا نشد. “شواهد منطقی” مبنی بر اینکه استیگ انگستروم طراح گرافیک و مظنون طولانی مدت مقصر بوده است.

با این وجود، پ ک ک مدتهاست که یکی از مظنونان اصلی بوده است.

سمدین ساکیک، یکی از فرماندهان ارشد پ‌ک‌ک و برادر سیری ساکیک، سیاستمدار کرد، در سال ۱۹۹۹ گفت که پ‌ک‌ک پشت این ترور بوده است. اوجالان حتی در سال ۱۹۹۹ به دادگاهی در ترکیه گفت که گروه انشعابی همسر سابقش احتمالاً پشت قتل پالمه بوده است.

با این حال، همدستی پ.ک.ک هرگز اثبات نشده است و تحقیقات اخیر آب سردی بر این نظریه ریخته است.

خواسته های ترکیه
در دهه ۱۹۹۰، تعداد بیشتری از اعضا و هواداران پ ک ک، همراه با مردم عادی کرد، به سوئد و دیگر کشورهای اروپایی پناه بردند. تساهل سوئد نسبت به اقلیت ها به دشمنان سرسخت ترکیه کمک کرد تا حضور مستدلی در این کشور داشته باشند.

در واقع، خود اوجالان در کتاب خود در سال ۲۰۱۰ نوشت که سازمان پ.ک.ک در اروپا برای اهدافش ضروری است: «سازمان در اروپا برای… برقراری روابط دیپلماتیک، جلب توجه افکار عمومی، حفظ ارتباط اهمیت دارد. تامین قدرت مالی، فرستادن مردم به مبارزه و تبلیغات و تحریک از طریق فعالیت های رسانه ای.»

ترکیه چندین دهه است که سوئد را به همراهی با تروریست ها متهم کرده است. با این حال، پل تی لوین، مدیر مطالعات ترکی در دانشگاه استکهلم، به میدل ایست آی گفت: «تعبیر حضور حامیان پ.ک.ک در سوئد به عنوان بخشی از چنین سیاستی کاملاً نادرست است.»

در عوض، او معتقد است که PKK از «سیاست لیبرال تاریخی سوئد در مورد پناهندگی برای پناهندگان سیاسی» لذت می برد.

بزرگترین تغییر در روابط ترکیه و سوئد پس از ظهور PYD، یک گروه کرد در شمال سوریه، که شاخه مسلح آن به نام YPG شناخته می شود، رخ داد. ترکیه این دو سازمان کرد را شاخه سوریه پ‌ک‌ک می‌داند و آنها را مسئول چندین حمله در خاک ترکیه می‌داند.

رویکرد غرب و سوئد به PYD اساساً متفاوت است. YPG متحد اصلی ائتلاف تحت حمایت آمریکا علیه گروه دولت اسلامی (داعش) در سوریه بود. ترکیه این استدلال را بهانه ای برای مشروعیت بخشیدن به حضور «سازمان تروریستی» در امتداد مرزهای خود توصیف می کند.

مانند سایر کشورهای غربی، سوئد همدلی زیادی نسبت به PYD دارد و آن را متمایز از PKK می داند.

به گفته لوین، که “درک رو به رشدی را مشاهده می کند که سوئد باید به نگرانی های ترکیه گوش دهد و تلاش کند تا یک مصالحه قابل قبول پیدا کند، این هسته اصلی مشکل است”.

اما او تأکید می‌کند که درخواست‌های آنکارا، مانند استرداد برخی از چهره‌ها از سوئد، «یا بر اساس سوء تفاهم است یا ارائه آن برای دولت [سوئد] بسیار دشوار است»، به دلیل مجموعه‌ای از مسائل، مانند رویه‌های قانونی سخت‌گیرانه برای استرداد. .

با این حال، اوزگور اونلوهیسارجیکل، مدیر دفتر آنکارا در صندوق آلمان مارشال ایالات متحده (GMF)، معتقد است که هیچ سوء تفاهمی وجود ندارد. او به MEE گفت: «موضع ترکیه در قبال پ‌ک‌ک بسیار روشن و ثابت است. هیچ راهی وجود ندارد که غرب آن را درک نکند.»

روابط PYD
یکی از مهمترین محورهای مناقشه بین سوئد و ترکیه در سال ۲۰۱۶ بود که به PYD اجازه داد دفتری در استکهلم باز کند.

سوئد سپس به شدت از حمله نظامی ترکیه در سال ۲۰۱۹ در شمال شرق سوریه انتقاد کرد که عمدتاً PYD را در امتداد مرزهای خود هدف قرار داد. در پاسخ، سوئد به سایر کشورهای اروپایی پیوست تا صادرات سلاح به ترکیه را ممنوع کند.

لوین بر این باور است که تصور سوئد از خود به عنوان کشوری که از دموکراسی و حقوق بشر دفاع می کند – از جمله اقلیت های تحت ستم، که در سوئد تعداد زیادی از کردها را می بینند – در هویت جمعی سوئدی نقش اساسی دارد.

آن لینده، وزیر خارجه سوئد، برجسته‌ترین شخصیت در روابط سوئد با PYD بوده است و بازدیدهای او از اردوگاه‌های این گروه با واکنش تند ترکیه مواجه شد. در یک کنفرانس خبری در سال ۲۰۲۰، لینده و همتای ترک او، مولود چاووش اوغلو، بر سر حضور ترکیه در شمال سوریه با یکدیگر برخورد کردند. زمانی که یک هیئت سوئدی از منطقه تحت کنترل PYD بازدید کرد، تنش ها بیشتر شد.

لینده همچنین چندین گفتگو تلفنی با رهبران PYD که ترکیه آنها را تروریست می‌داند، انجام داد و قول داد که سوئد کمک‌های مالی در شمال شرق سوریه را به ۳۷۶ میلیون دلار در سال ۲۰۲۳ افزایش دهد.

بدتر از همه، ارتش ترکیه مدعی شده است که چندین موشک AT4 ساخت سوئد پس از نبرد با شبه نظامیان پ ک ک کشف و ضبط شده است. این تسلیحات در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ علیه ارتش ترکیه در خاک ترکیه استفاده شد.

لوین می‌گوید با بررسی‌های او مشخص شد که موشک‌های AT4 در ایالات متحده تولید شده و به شبه‌نظامیان نیروهای دموکراتیک سوریه به رهبری YPG و دولت منطقه‌ای کردستان عراق تحویل داده شده است.

با این حال، او متعجب است که شماره سهام/قطعه مندرج در زیر بارکد به درستی بررسی نشده است، زیرا سرنخی در مورد تولید کننده می دهد. سایر محققان نیز به این نتیجه رسیده اند که اینها نسخه هایی بوده که توسط ایالات متحده ساخته و تحویل داده شده است.

مدیریت شهرت
به طور خلاصه، ترکیه سوئد را به کمک، حمایت و پرورش «تروریست ها» متهم می کند، اتهاماتی که سوئد بارها آن را رد کرده است.

لوین گفت مردم سوئد بر این باورند که شهرت آنها در خطر است. او گفت: «تقاضای ترکیه از نظر بسیاری در اینجا [سوئد] به عنوان درخواست از ما برای «دست کشیدن» از کردها در کنار سیاست خارجی مبتنی بر حقوق ما است.

با برگزاری انتخابات در ماه سپتامبر، دولت سوئد ممکن است در توضیح دادن امتیازات مشکل داشته باشد.

Unluhisarcikli معتقد است که ترکیه از این فرصت به عنوان اهرمی علیه اروپا استفاده کرده است.

به عقیده وی، این بحران به سیاست داخلی ترکیه نیز مرتبط است. رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه قصد دارد خود را به عنوان یک رهبر قدرتمند معرفی کند که از منافع ترکیه دفاع می کند، به گونه ای که دیگران قبل از او قادر به انجام آن نبوده اند.

علیرغم اختلاف بر سر PYD، در برخی موارد سوئد آشکارا در کنار ترکیه علیه عملیات پ.ک.ک قرار گرفته و پلیس سوئد عملیاتی را علیه این گروه انجام داده است. به گفته لوین، سوئد بسیاری از اعضای پ ک ک را به ترکیه تحویل داده است، در حالی که ۳۰ کرد در حال حاضر به دلیل ابراز همدردی با این گروه با خطر اخراج مواجه هستند.

در پایان، لوین مشکوک است که مقامات سوئدی در مورد اینکه آیا کشورشان واقعاً هدف اصلی است یا اینکه بخشی از یک درگیری بزرگتر درون ناتو شده است، سردرگم هستند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین