۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • پ.ک.ک در گزارش وزارت امور خارجه­ ی آمریکا درباره ­ی ترور

پ.ک.ک در گزارش وزارت امور خارجه­ ی آمریکا درباره ­ی ترور

  • ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۳
  • ۲۶۸ بازدید
  • ۰

 

در گزارش سالانه ی ترور، نام پ.ک.ک به عنوان یک گروه تروریستی قید شده اما به اهمیت آتش بس و مذاکرات صلح نیز اشاره شده است.
انجمن بی تاوان آذربایجان غربی  به نقل از خبرگزاری آناتولی، وزارت امور خارجه ی آمریکا گزارش سال ۲۰۱۳ در مورد فعالیت های گروه های مختلف تروریستی جهان را منتشر کرد.
تهدیدات ترویستی در ترکیه
در این گزارش و در فصلی که به ترکیه اختصاص داده شده، به نام چند گروه به عنوان گروه های تروریستی اشاره شده است: پ.ک.ک، «حزب/ جبهه ی نجات خلق انقلابی» (DHKP)، حزب الله ترکیه و «ارتش نجات کارگران و روستاییان ترکیه» (TIKKO).
وزارت امور خارجه ی آمریکا در مورد پ.ک.ک به این موضوعات اشاره کرده است:«این گروه بین چهار تا پنج هزار نفر نیرو دارد و بین سه تا سه هزار و پانصد نفر از این نیروها در شمال عراق زندگی می کنند. این گروه پس از اعلام آتش بس چهار نفر از نیروهای نظامی ترکیه را گروگان گرفته و خشونت ادامه داشته اما درگیری در جریان نبوده است. این گروه تروریستی پیش تر به دنبال ایجاد یک دولت مستقل کُردی در جنوب و جنوب شرقی ترکیه بود. اما هم اکنون به دنبال حقوق فرهنگی و زبانی کردها و ایجاد نوعی از خودگردانی در چهارچوب مرزهای ترکیه است و پس از سی سال درگیری از اواخر سال ۲۰۱۲، بین حکومت ترکیه و عبدالله اوجالان رهبر گروه تروریستی پ.ک.ک، گفتگوهای صلح آغاز شده است. در سال ۲۰۱۳ نیز همکاری امنیتی بین ترکیه و آمریکا به منظور مبارزه با اقدامات این گروه ادامه داشته است».
گزارش وزارات امور خارجه ی آمریکا همچنین به قوانین ویژه ی مبارزه با ترور در ترکیه اشاره کرده و اعلام کرده که با وجود آن که مجلس ملی ترکیه برخی از سرفصل های این قوانین را تغییر داده و آن را اصلاح کرده است، اما دایره ی تعریف تبلیغات تروریستی در این قوانین به گونه ای است که هنوز هم هزاران سیاست مدار، فعالان نهادهای مدنی و خبرنگاران، بازداشت شده و از آنها بازجویی به عمل می آید.
وقایع تروریستی در سال ۲۰۱۳
در گزارش وزارت امور خارجه ی آمریکا به این موضوع اشاره شده که در سال ۲۰۱۳ در بسیاری از شهرهای اروپا وقایع تروریستی روی داده و عملیات شهر مرزی ریحانلی ترکیه که منجر به کشته شدن ۵۲ شهروند ترکیه ای شد، از نمونه ی این رویدادهاست. در این گزارش همچنین به واقعه ی کشته شدن سه تن از زنان فعال کُرد در پاریس و حمله به سفارت آمریکا در آنکارا نیز به عنوان اقدامات تروریستی اشاره شده است. بر اساس این گزارش در سال ۲۰۱۲ میلادی در ترکیه ۲۲۶ واقعه ی تروریستی روی داده اما این میزان در سال ۲۰۱۳ به ۲۰ واقعه رسیده است.
گزارش وزارت امور خارجه ی آمریکا بر این موضوع تاکید کرده که گروه کمونیستی «حزب/ جبهه ی نجات خلق انقلابی» (DHKP) به عنوان عامل حمله به سفارت آمریکا و همچنین به عنوان عامل شلیک به سوی ساختمان مرکزی حزب عدالت و توسعه و ساختمان مرکزی وزارت دادگستری ترکیه، یکی از تهدیدات تروریستی جدی است که می تواند به منافع مشترک ترکیه و آمریکا ضربه بزند و یان گروه دارای ماهیت ضدآمریکایی و ضد ناتو است.
گزارش وزارت امور خارجه ی آمریکا همچنین به موضوع فعالیت های اقتصادی و تامین منابع مالی گروه های تروریستی اشاره کرده و قوانین و اقداماتی که به منظور خشکاندن سرچشمه های درآمدهای گروه های تروریستی صورت گرفته، ناکافی وصف شده است. این گزارش همکاری ها ی اطلاعاتی ترکیه را به عنوان یکی از اعضای موسس گروه جهانی مبارزه با ترور، مهم ارزیابی کرده است.
گروه های تکفیری در سوریه
در پایان این گزارش به این موضوع اشاره شده که بحران سوریه موجب آن شده که نگرانی های امنیتی در مرز ترکیه بالا برود و گروه های تروریستی النصره، داعش و القاعده، مشکلات بزرگی برای ساکنان این مناطق به وجود بیاورند و قابلیت خاص جغرافیایی ترکیه به عنوان گذرگاه سفر به سوریه، موجب آن شده که برخی از تروریست ها برای ورود به سوریه از خط اروپا – ترکیه استفاده کنند و ترکیه برای مقابله با این وضعیت، با کشورهای اروپا، خاورمیانه و شمال آفریقا همکاری می کند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین