۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • صالح مسلم رهبر (PYD) در گفتگو با کردپرس: کردها به بشار اسد رای نمی دهند و انتخابات مجالس خود را برگزار می کنند

صالح مسلم رهبر (PYD) در گفتگو با کردپرس: کردها به بشار اسد رای نمی دهند و انتخابات مجالس خود را برگزار می کنند

  • ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۳
  • ۱۶۶ بازدید
  • ۰

ذهنیت انکار کردها، نزد رژیم و ائتلاف مخالفین سوری مشترک و عین هم است.

انجمن بی تاوان آذربایجان غربی : صالح مسلم رهبر حزب اتحاد دموکراتیک (PYD) چندی پیش در شهر سلیمانیه در اقلیم کردستان عراق، در گفتگو با رسانه های اقلیم و برخی از رسانه های ترکیه، به گلایه از حزب دموکرات کردستان عراق پرداخت و حفر خندق در مرز بین اقلیم و مناطق کردنشین سوریه را یک اقدام نا به جا و در راستای ضربه زدن به وحدت کردها دانست. بازگشت صالح مسلم از اقلیم کردستان عراق به اروپا، همزمان شد با اعلام رسمی نامزدی بشار اسد در انتخابات ریاست جمهوری سوریه و تاکنون در رسانه های منطقه؛ شاهد اظهار نظر صالح مسلم در خصوص این موضوع نبوده ایم. این مساله از آن جا اهمیت دارد که در شرایط کنونی در سه منطقه ی کردنشین جزیره، کوبانی و عفرین در شمال سوریه، سه خودگردانی کانتونی ایجاد شده و سران خودگردانی ها از این موضوع خبر داده اند که در آینده ای نزدیک انتخابات مجلس محلی خود را برگزار می کنند و چنین چیزی به معنی تداوم حرکت جریانات سیاسی نزدیک به پ.ک.ک در شمال سوریه به سوی ایجاد یک ساختار سیاسی نیمه مستقل است. طی روزهای گذشته نیز در شهر حسکه و قامیشلو درگیری های جدی بین مدافعین کُرد و شبه نظامیان نزدیک به بشار اسد روی داده است و معلوم نیست این رویدادها تا چه اندازه بر روند برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سوریه در مناطق کردنشین و انتخابات محلی کردها تاثیر خواهد گذاشت. برای کسب اطلاعات در خصوص این مسائل، در یک گفتگوی تلفنی، جویای پاسخ های صالح مسلم شدیم و او در مسکو و ساعاتی پس از دیدار با میخائیل بوگدانوف معاون وزیر امور خارجه ی روسیه، به سوالات ما پاسخ داد.

کردپرس: همچنان که اطلاع دارید، بشار اسد، رئیس جمهور کنونی سوریه، برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری این کشور یک بار دیگر نامزد شده است. در آغاز مصاحبه می خواهیم موضع شما را در برابر نامزدشدن بشار اسد بدانیم.
صالح مسلم: نامزد شدن بشار اسد اتفاق تازه ای نبود و ما را غافلگیر نکرد. از روزی که بشار اسد در سال ۲۰۰۰ میلادی در سوریه بر سر قدرت آمده تاکنون و در طول این ۱۴ سال با همین روش و با برگزاری انتخابات فرمایشی، همچنان قدرت را در دست خود به صورت یک قبضه حفظ کرده است. آن چیزی که در سوریه برگزار می شود، انتخابات نیست بلکه یک اقدام نمایشی و بی معنی است و برای شخص بشار اسد اهمیتی ندارد که چند تن از شهروندان سوریه پای صندوق های رای حاضر شوند چرا که نهایتا، نتایج آرا به شکل ۹۰ و یا ۹۵ درصد به نفع بشار اعلام می شود و این رویه همواره در جریان بوده است و همواره به دنبال این هستند تا با این اقدامات نمایشی، برای بشار اسد مشروعیت ایجاد کنند. به اعتقاد ما نامزد شدن بشار، به معنی تمسخر مردم سوریه است و در شرایطی که این همه رویداد تلخ در سوریه به وقوع پیوسته، ثبت نام بشار اسد در انتخابات چیزی جز نادیده گرفتن اراده ی مردم نیست.
کردپرس: آیا ممکن است که بخشی از مردم سوریه در انتخابات؛ علیه بشار اسد موضع بگیرند و به نفع او رای ندهند؟
صالح مسلم: مردم سوریه همواره علیه بشار اسد موضع داشته اند اما این موضوع نزد نظام سیاسی سوریه کمترین اهمیتی ندارد و در این انتخابات فرمالیته، حتی اگر ۵ درصد از شهروندان پای صندوق های رای بروند، باز هم تغییری در اعلام نتایج حاصل نمی شود و نام بشار به عنوان فاتح ۹۰ درصد از آرای مردم اعلام خواهد شد.

کردپرس: آیا در جبهه ی کردها، هیچ گاه بر روی این موضوع بحث نشد که نامزدی برای حضور در رقابت های انتخاباتی معرفی شود؟
صالح مسلم: خیر. کردها کاری به انتخابات ریاست جمهوری سوریه ندارند و به دنبال آن هستند که انتخابات مجالس خودگردانی های سه گانه ی خود را به زودی برگزار کنند و مقدمات این انتخابات در دست بررسی و اجراء است و امیدواریم این انتخابات در ماه هفتم سال جاری میلادی برگزار شود.

کردپرس: در این میان مشکلی وجود دارد که به طور مستقیم با امنیت انتخابات ربط دارد. در حال حاضر در مناطق کردنشین سوریه سه خودگردانی وجود دارد. در شرایطی که در این مناطق، عملا نخست وزیر و مجلس و تشکیلات محلی وجود دارد، آیا انتخابات ریاست جمهوری سوریه باز هم در این مناطق برگزار می شود؟ در این صورت کردها چه موضعی اتخاذ می کنند؟
صالح مسلم: کردها کاری به این انتخابات ندارند. ممکن است رژیم در برخی شهرها چند صندوق بگذارد اما کردها نه به بشار اسد رای می دهند و نه کاری به انتخابات دارند.

کردپرس: می دانیم که در مناطق شمال سوریه، در شهرهای حسکه و قامیشلو، هنوز هم نیروهای نظامی و امنیتی وابسته به حکومت مرکزی دمشق حضور دارند. می خواهید بگویید که انتخابات ریاست جمهوری فقط در این دو شهر برگزار می شود؟
صالح مسلم: حتی در مرکز شهر حسکه و مرکز قامیشلو نیز انتخابات برگزار نمی شود. نهایتا در حومه ی فرودگاه قامیشلو و برخی محلات محدود شهر حسکه چند صندوق می گذارند و از این فراتر نمی رود.

کردپرس: در عین حال شما از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در شهرهای کردنشین جلوگیری نمی کنید. درست است؟
صالح مسلم: کردها این انتخابات را قبول ندارند. واقعیت این است که رژیم بشار اسد موجودیت کردها را نپذیرفته و اگر رژیم، بخواهد کردهایی که از دید خود او به عنوان بخشی از جامعه ی سوریه، وجود خارجی ندارند، نظام را و انتخابات نظام را قبول کنند، این یک تناقض آشکار و غیرقابل قبول است. کردها خواهان حل مشکلات خود از راه به کارگیری راهکارهای دموکراتیک است و به همین خاطر خودگردانی های خود را بر مبنای ارزش های دموکراتیک تاسیس کرده اند اما هنوز هم رژیم اسد کردها را قبول ندارد.

کردپرس: قاعدتا برگزاری انتخابات نیاز به امنیت دارد. اگر دولت سوریه بخواهد به منظور تامین امنیت انتخابات ریاست جمهوری، شمار زیادی از نیروهای نظام و امنیتی خود را به مناطق کردنشین اعزام کند؛ واکنش کردها در مقابل چنین اقدامی چه خواهد بود؟
صالح مسلم: رژیم اسد، نیروهای نظامی و امنیتی اش را به میل و اراده ی خود از مناطق کردنشین سوریه خارج نکرد و واقعیت این است که مردم، این رژیم را نمی خواست و به همین خاطر ناچار شدند منطقه را ترک کنند. حالا نیز شرایط چنین نیست که هر وقت بخواهد دوباره به مناطق کردها بازگردد و نیروهای نظامی و امنیتی خود را به شمال سوریه بیاورد، چنین چیزی آسان نیست. رژیم تنها در شرایطی می تواند وارد مناطق ما شود که مطالبات کردها را بپذیرد و خواست های آنان را به جا بیاورد.

کردپرس: آلترناتیو یا جایگزین شما برای برگزاری انتخابات در سوریه چیست؟ به عبارتی دیگر انتخابات ایده آل و قابل قبول از نظر شما در سوریه در چه شرایطی باید برگزار شود؟
صالح مسلم: تا زمانی که مقدمات و زیرساخت های استقرار دموکراسی به وجود نیاید، برگزاری انتخابات معنایی ندارد و تاکنون در سوریه دموکراسی وجود نداشته است. اگر قرار باشد یک رژیم با تکیه بر قدرت سلاح و نیروهای امنیتی و اطلاعاتی، خود را بر مردم تحمیل کند، چنین چیزی از سوی مردم پذیرفته نمی شود و این انتخابات نیز هیچ مشروعیتی ندارد.

کردپرس: چند روز پیش، احمد طعمه که از او به عنوان نخست وزیر دولت موقت مخالفین سوری نام برده می شود، از این موضوع خبر داد که می خواهد در شهر کردنشین ماردین ترکیه، یک دفتر ویژه برای رسیدگی به مشکلات کردهای سوریه تاسیس کند.این اقدام طعمه را چگونه ارزیابی می کنید؟
صالح مسلم: احمد طعمه و دولت موقت او بخشی از یک جبهه ی چند پارچه از مخالفین سوری است که هنوز هم موجودیت کردها را به عنوان یکی از عناصر موسس جامعه ی سوریه نپذیرفته است. اگر طعمه و سایر مخالفین، قبول دارند که قومی به نام کُرد در سوریه وجود دارد، تشریف بیاورند و موجودیت سه خودگردانی دموکراتیک در مناطق کردنشین سوریه را به رسمیت بشناسند تا ما هم به حرف ها و مواضع آنان اعتماد کنیم.

کردپرس: شما هم در مورد رژیم بشار اسد و هم در مورد مخالفین سوری، به این موضوع اشاره کردید که موجودیت کردهای سوریه را قبول ندارند. این در حالی است که رژیم و مخالفین، در دو جبهه ی ضد هم قرار دارند با این حال شما معتقدید که مواضع آنها در قبال کردها مشترک و مشابه است. شما این موضوع را چگونه تحلیل می کنید؟
صالح مسلم: مساله، ذهنیت این افراد است. بدون شک، ذهنیت انکار کردها، نزد رژیم و ائتلاف مخالفین سوری مشترک و عین هم است.

کردپرس: ژنرال سلیم ادریس، چند روز پیش از این که ارتش آزاد سوریه نتوانسته از منطقه ی کردنشین کوبانی در مقابل حملات داعش دفاع کند، از مردم این منطقه عذرخواهی کرد. این موضع ژنرال ادریس را چگونه دیدید؟
صالح مسلم: سلیم ادریس و افرادی نظیر وی، در موقعیتی هستند که نه می توانند اقدام مثبتی انجام دهند و نه می توانند به کسی آسیبی برسانند و در واقع باید آنان را عناصر خنثی نامید. در نتیجه ما حرف ها و عذرخواهی او را جدی نمی گیریم و این یک موضع بی معنی و بدون اثر است.

کردپرس: آیا دروازه های حزب شما برای گفتگو ارتباط با ائتلاف مخالفین سوری باز است؟
صالح مسلم: بله. بدون شک. ما نیز خود را بخشی از مخالفین رژیم اسد می دانیم. اما معتقدیم که اپوزیسیون و مخالف واقعی، ما هستیم. ما تاکنون یک استراتژی صحیح را در مورد مناطق خود اتخاذ کرده ایم که استراتژی دفاع از این مناطق، جلوگیری از کشتار و مقاومت در برابر رژیم و نیروهای تکفیری است و تاکنون موفق عمل کرده ایم. ما می خواهیم با مخالفین سوری ارتباط داشته باشیم اما نه مخالفینی که در قرن بیست و یکم، تکه ای گوشت از تن سربازان کشته شده ی رژیم می کنند و آن را در برابر دوربین ها به دندان می کشند یا سر سربازان را می برند. این ها اقدامات وحشیانه و ددمنشانه است و مورد تایید ما نیست. اگر اپوزیسیون، در شرایطی قرار بگیرد که بر مبنا اصول و ارزش های دموکراتیک عمل کند و حقوق مشروع همه ی مردم سوریه را در نظر بگیرد، ما از گفتگو استقبال می کنیم. اما متاسفانه مخالفین تاکنون به شیوه ای عمل نکرده اند که با اراده و خواست دموکراتیک به میدان بیایند.

کردپرس: طی هفته های اخیر، یک جنگ رسانه ای بین حزب شما و پ.ک.ک از یک سو و حزب دموکرات کردستان عراق از دیگر سو درگرفته است. نیچجروان بارزانی نخست وزیر اقلیم کردستان عراق در گفتگو با یکی از رسانه های اقلیم، از حزب شما انتقاد کرد و اعلام کرد که حزب اتحاد دموکراتیک (PYD) در شمال سوریه به شیوه ی تمامیت خواهانه و انحصاری عمل می کند و به هیچ کدام از دیگر اخزاب کُرد سوری اجازه ی فعالیت نمی دهد. وی در عین حال اعلام کرد که به زودی با سران پ.ک.ک دیدار خواهد کرد. آیا این دیدار می تواند بر مسائل مربوط به حزب شما و دیگر احزاب کُرد سوری نیز تاثیر بگذارد؟
صالح مسلم: بله. معادلات سیاسی کردها با هم مرتبط است و چنین چیزی می تواند تاثیرگذار باشد. مسائل همه ی احزاب کُردها بر همدیگر تاثیر می گذارد. ممکن است پ.ک.ک و حزب دموکرات کردستان عراق بخواهند به منظور حل اختلافات خود با هم دیدارهایی انجام دهند، چنین چیزی کاملا طبیعی و عادی است اما مسائل ما در مناطق کردنشین سوریه به گونه ی دیگری است و شرایط دیگری در جریان است.
من معتقدم که اطلاعات نیچروان بارزانی غلط است و شواهد نشان می دهد که اطلاعات خوبی دراختیار او نگذاشته اند چرا که حزب اتحاد دموکراتیک در شمال سوریه ادراه ی امور را در دست ندارد و آن چه که در آن مناطق در جریان است، فعالیت خودگردانی های دموکراتیک است که یک نظام سیاسی و اجرایی متشکل از مردم منطقه است و فقط کُرد هم نیستند و اعراب، سریانی های و ترکمن ها نیز در آن جا نقش دارند و من امیدوارم که نیچروان نیز این واقعیت را ببیند و بر اساس اطلاعات غلط قضاوت نکند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین