۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

پ.ک.ک باید از بارزانی درس بگیرد: فدرالیسم سقوط کرده است

  • ۱۷ مرداد ۱۴۰۲
  • ۱۰۴ بازدید
  • ۰

انجمن بی تاوان : پس از شکست دولت بارزانی در عراق، انحلال فدرالیسم آغاز شد. خود آمریکایی ها این حادثه را نوشتند که درس عبرتی برای سازمان تروریستی پ.ک.ک است که در هر فرصتی «خودگردانی» را در سوریه و ترکیه و ایران تبلیغ می کند.

شکست دولت اقلیم کردستان در شمال عراق در دستور کار مرکز ویلسون، اندیشکده پیشرو ایالات متحده است.

فروپاشی فدرالیسم
فدرالیسم در عراق در حال نابودی است. دولت اقلیم کردستان عراق (KRG) از خودمختاری استفاده کرد، اما پس از تلاش شکست خورده برای استقلال، دولت بغداد شروع به بازپس گیری امتیازات خود کرد.

تمرکز ممکن است هنجار دولت های خاورمیانه باشد، اما باعث درگیری در جوامع کثرت گرای آنها می شود.

یکی از میراث مثبت حمله آمریکا به عراق، ورود فدرالیسم به این کشور بود. اما این میراث اکنون در حال فروپاشی است، زیرا بغداد خودمختاری دولت اقلیم کردستان عراق را تضعیف کرده و مهمتر از همه، آن را از منابع اصلی درآمد مستقل خود محروم کرده است.

قانون اساسی اشغال آمریکا
ایالات متحده نقش مهمی در نگارش قانون اساسی ۲۰۰۵ در جریان حمله به عراق داشت.

این سند با عجله تنظیم شد و مطمئناً یک اجماع یا حتی اجماع بین عراقی ها در مورد اینکه چه چیزی برای کشور بهتر است را نشان نمی داد.

در نتیجه بسیاری از مشکلات حل نشده باقی ماندند. خودمختاری مالی دولت اقلیم کردستان عراق همیشه ضعیف بوده است. مشکل این بود که کنترل دولت اقلیم کردستان عراق بر ذخایر غنی نفت و گاز و تا حدی عوارض گمرکی واردات از کشورهای همسایه، به ویژه ترکیه، به دولت اقلیم کردستان عراق به کنترل دولت مرکزی عراق بستگی داشت.

شورای نمایندگان عراق هرگز قانون هیدروکربنی را تصویب نکرده است که اختیارات دولت فدرال و حکومت اقلیم کردستان را در مورد مدیریت ذخایر نفت، از جمله اینکه چه کسی حق امضای قراردادها و صادرات نفت و گاز از دولت اقلیم کردستان عراق را دارد، روشن کند.

بارزانی فرماندهی می کند
در غیاب قانون فدرال، حکومت اقلیم کردستان قانون هیدروکربن خود را در اوت ۲۰۰۷ تصویب کرد. این قانون اصول قانون اساسی را پذیرفت که مدیریت هیدروکربن به عهده دولت های فدرال و منطقه ای است، اما به دولت منطقه اختیارات گسترده تری نسبت به آنچه دولت فدرال مایل به پذیرش آن بود، از جمله امضای قراردادها و فروش نفت می داد.

علیرغم اختلاف نظرها، دولت اقلیم کردستان همچنان به امضای قرارداد با شرکت های نفتی بین المللی و صادرات نفت از طریق خط لوله جدیدی که میادین نفتی شهر فیشهابور در مرز ترکیه-عراق-PUK را به یک خط لوله ترکیه که به بندر جیهان ترکیه می رود متصل می کند، ادامه داد. ادامه مخالفت بغداد به این معنا بود که بیشتر نفت کردستان با تخفیف فروخته می شد و کشتی ها گهگاه در دریا سرگردان می شدند و نمی توانستند بارگیری کنند.

دادگاه بین المللی عراق را پیدا کرد
اقلیم کردستان و بغداد به طور بی پایان بر سر فروش نفت کردستان مذاکره کردند و دولت اقلیم کردستان متعهد شد که مقدار تعیین شده نفت را برای شرکت بازاریابی نفت عراق (SOMO) و عراق تامین کند. این توافقات هرگز دوام چندانی نداشتند و دائماً بدون موفقیت پایدار مورد مذاکره مجدد قرار گرفتند. در فوریه ۲۰۲۲، دادگاه عالی فدرال عراق حکم داد که قانون نفت و گاز ۲۰۰۷ اقلیم کردستان مغایر با قانون اساسی دولت مرکزی است و دولت اقلیم کردستان باید تمام نفت تولیدی خود را به SOMO تحویل دهد.

حکومت اقلیم کردستان به این تصمیم اعتراض کرد. با این حال، دادگاه بین‌المللی داوری، با درخواست دولت عراق، ترکیه را به غرامت به دلیل قرارداد حمل نفت با اقلیم کردستان محکوم کرد. تصمیم دادگاه بین‌المللی داوری برای جبران خسارت، صلاحیت بغداد را بر نفت و گاز استخراج شده از قلمرو تحت کنترل اقلیم کردستان به رسمیت می‌شناسد. به همین دلیل صادرات نفت شمال عراق به ترکیه هنوز امکان پذیر نیست.

در حالی که جزئیات این موضوع بسیار گیج کننده است، مهم ترین نتیجه این است که اتحادیه میهنی کردستان کنترل نفت خود را از دست داده است، تنها دارایی که می تواند استقلال خود را معنا کند. انحلال تدریجی فدرالیسم عراق ضربه ای جدی به اتحادیه میهنی کردستان است. این همچنین ضربه ای به تلاش ایالات متحده برای مهار تمرکزی است که همه کشورهای عربی را تحت تأثیر قرار می دهد. چنین تمرکزی می تواند باعث تشدید درگیری ها در خاورمیانه شود، جایی که همه جوامع از نظر قومی و فرقه ای متنوع هستند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین