۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

مصطفی کاراسو جعبه سیاه پ.ک.ک و میت ترکیه

  • ۳۱ خرداد ۱۴۰۲
  • ۱۴۹ بازدید
  • ۰

انجمن بی تاوان : مصطفی کاراسو حدودا ۱۵ سال را در زندان های ترکیه گذراند و همه دوستانش از جمله کمال پیرعلی چیچک و مظلوم دوغان و … در زندان دیاربکر دست به اعتصاب غذا زدند و کشته شدند اما مصطفی کاراسو با اینکه حکمش اعدام بود بصورت غیرمنتظرانه از زندان آزاد شد و روانه کوهستان شد. در داخل پ.ک.ک هم عده ای از سران گروهک مانند عثمان اوجالان و نظام الدین تاش نسبت به آزادی او مشکوک بودند و می گفتند ” وی میت مخفی در داخل پ.ک.ک ” است.

مصطفی کاراسو، یکی از اعضای رهبری پ.ک.ک/ک.ج.ک یک شخصیت بسیار ناشناخته و مشکوک در داخل پ.ک.ک و بسیار ضد کرد است. کاراسو که اصالتاً ترک شهر سیواس است و وفاناتیک تیم فوتبال گلاتاساری ترکیه است و نسبت به کردها و کردستان هیچ احساس و شعوری ندارد،یکی از کسانی است که سعی می کند کردها را از مسیر کشورداری دور نگه دارد و آنها را به سمت ترک بودن سوق دهد.
او بیشتر ادامه و تداوم نظامی با ترکیه موافق است. بیش از ۳۰ سال است که در کوه است اما همه اطرافیانش کشته شدند اما او سالم است. وی از لحاظی مانند جعبه سیاه پ.ک.ک و میت است و بنا به اظهارات بعضی از کادرها او ارتباطی مخفی با میت دارد و میت هم همیشه موقعیت او را حفظ می کند. زیرا یکی از استراتژی های میت جایگزین کردن افراد دست نشانده خود در مدیریت بالای پ.ک.ک است و اهداف میت این است که افراد مورد نظرشان پ.ک.ک را مدیریت کنند که این تاکتیک تا حدودی نیز به نتیجه رسیده است. زیرا طبق استراتژیک میت انها هم خواهان حل مسئله پ.ک.ک نیستند و می خواهند که این درگیری و نزاع همیشه ادامه داشته باشد و وجود پ ک ک بهانه ای شده تا اینکه دولت ترکیه هم در داخل و هم در سطح بین المللی با این بهانه موقعیت خود را حفظ و قویتر کند. همانطور که می دانیم حزب دمکراتیک خلق ها در انتخابات اخیر ترکیه آرای زیادی را از دست داده است. HDP سالهاست که تلاش می کند افراد کرد را از کردگرایی دور کند و آنها را به ترکیه پیوند بدهد. این دیدگاه باعث اعتراض در داخل HDP شده و کردهای ملی گرا در HDP از حزبشان می خواهند سیاست ترک کردن کردستان ترکیه را متوقف کنند. اعتراضات به سطحی رسیده است که درگیری را در بین رهبری و کادرهای ارشد HDP ایجاد کرده است. انتقادات و اعتراضات گسترده در کردستان ترکیه علیه مواضع و سیاست های پ.ک.ک، بیشتر شده است. از این رو رهبران پ.ک.ک که روز به روز تلاش می کنند که بیشتر طبق سیاست میت گام بردارند. مصطفی کاراسو بار دیگر در رسانه های پ.ک.ک ظاهر شد و مثل همیشه علیه کردها به طور عام و پ.د.ک به طور خاص صحبت کرد و گفت : HDP یک حزب کردی نیست، یک حزب ترکیه ای است و سیاست آن درست است.
مصطفی کاراسو که به عنوان قوی ترین نماینده خط ترکیه در داخل پ.ک.ک شناخته می شود، در اکثر سخنرانی های خود می گوید: HDP یک حزب کردی نیست بلکه یک حزب ترکیه ای است و با این ترفند اتحاد و آرای کردهای ملی گرا را تضعیف کرد. در واقع گفتمان مصطفی کاراسو در راستای منافع ترک ها طرح ریزی شده و از یک طرف ضربه را به کردها می رساند و باید این مسئله روشن شود که در نتیجه سیاست کرد ستیزانه پ.ک.ک، اردوغان در انتخابات به پیروزی رسید.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین