۹ فروردین ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • سیاست و استراتژی کودار در تعامل با سایر احزاب کُردی

سیاست و استراتژی کودار در تعامل با سایر احزاب کُردی

  • ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۳
  • ۴۳۰ بازدید
  • ۰

امیر کریمی، عضو شورای رهبری کودار می‌گوید نپیوستن احزاب به کودار اهمیت چندانی ندارد، زیرا «احزاب سنتی کومله و دمکرات در کردستان پایگاه خود را از دست داده‌اند.

انجمن بی تاوان آذربایجان غربی :گروهک تروریستی پژاک و پ ک ک خود را تنها نماینده ی مشروع مردم کُرد می داند و دیگر گروه ها و شخصیت های کُردی را عوامل حکومت ها ،بدوی،واپسگرا و ناکارآمد می نامد. اکنون کودار حزب منشعب یافته از پژاک در همان مسیر تکراری پژاک قدم برداشته و موضع گیری خود را در این زمینه اعلام می دارد ،البته با این تفاوت که کودار در این زمینه اندکی با زبان نرم موضع خود اعلام می کند.

کودار تشکیل خود را فرصتی تاریخی برای تشکیل جبهه تغییرات دموکراتیک دانسته و احزاب و سازمان‌های آزادی‌خواه –اعم از کرد و غیر کرد- را به شرکت در این جامعه دعوت کرده است. این در حالی است که دو حزب اصلی و قدیمی اپوزیسیون در کردستان ایران، حزب کومله کردستان ایران و حزب دموکرات کردستان، پژاک را (که کودار از دل آن بیرون آمده)، نه یک حزب مستقل کردستان ایران، بلکه برساخته و آلت دست حزب کارگران کردستان ترکیه (پ‌ک‌ک) می‌‌دانند، به طوری که هیچ کدام از این دو حزب قدیمی اپوزیسیون کرد، پژاک را به رسمیت نمی‌شناسند. به این ترتیب بعید به نظر می‌رسد به فراخوان کودار، پاسخ مثبت بدهند.

امیر کریمی، عضو شورای رهبری کودار می‌گوید که کودار در مورد چگونگی تنظیم روابط خود با احزاب قدیمی کردستان، در نظر دارد «بر مبنای یک توافق و سازش ملی» احزاب را متوجه حساسیت مسائل و وظایفی کند که بر عهده دارند.

او عنوان می‌کند که نپیوستن احزاب به کودار اهمیت چندانی ندارد، زیرا «احزاب سنتی در کردستان پایگاه خود را از دست داده‌اند. مردم کردستان روند و مسیر دیگری طی می‌کنند و این احزاب سنتی باید متوجه این بشوند. احزاب سنتی، ما را به رسمیت بشناسند یا نشناسند، روی میزان، راندمان و شکل کار و مباحث کودار تاثیری نخواهد گذاشت. به‌هرحال ترجیح کودار این است که همه‌ ایدئولوژی‌ها و احزاب و گرایش‌ها بیایند در این سیستم دموکراتیک ایفای نقش کنند.»

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *