۳۱ فروردین ۱۴۰۳

دلایل مشارکت گسترده مردم کردستان در انتخابات ۲۴ خرداد

  • ۵ تیر ۱۳۹۲
  • ۲۹۷ بازدید
  • ۰

انجمن بی تاوان آذربایجان غربی : مشارکت مردم کردستان در انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری و چهارمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا جهت فراهم کردن شرایط پیشرفت و توسعه حوزه ها و عرصه های مختلف استان بود و در مقایسه با میانگین دوره های گذشته از رشد قابل ملاحظه ای برخوردار بود.

به گزارش خبرنگار کردپرس، شعور سیاسی مردم کردستان یک بار دیگر همپای ملت بزرگ ایران، با حضور گسترده و پرشکوه خود در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، حماسه ای شگفت انگیز آفریدند و عظمتی نو برپا کردند و رای آگاهانه آنها و حضورشان در صحنه بار دیگر ثابت کرد که مردم کردستان حامی و طرفدار انقلاب بوده و نسبت به توطئه ها ی دشمنان هوشیار و آگاه هستند و اجازه نمی دهند هیچ کسی برای آنها تصیم گیری کند و این اصل از اساسی ترین دلایل حضور کردستانی ها در پای صندوق های رای گیری در ۲۴ خرداد ماه جاری بود.
از ساعات اولیه آغاز رای گیری در حوزه های انتخابی سطح استان، مردم با در دست داشتن شناسنامه های خود پای صندوق های رای آمدند و صف های طولانی شکل گرفت و این حضور به حدی بود که جمعیت زیادی در مقابل شعبه های اخذ رای متجمع می شدند.
در حالی که میانگین مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری در کردستان نزیک ۵۰ درصد بود براساس اعلام رئیس ستاد انتخابات کردستان، این بار میزان مشارکت در این استان به ۶۲ درصد افزایش پیدا کرده است و این اتفاق میمون و مبارکی در استان است و مسئولان و مدیران ارشد کشور و استان باید قدردان این حضور تاریخی و حماسی مردم کردستان باشند.
رییس ستاد انتخابات کردستان میزان مشارکت مردم در یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری و چهارمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی استان را ۶۲ درصد اعلام کرده که براساس آرای ماخذه که ۶۱۸ هزار و ۶۳۳ رای بوده، این میزان را می توان ۶۰ درصد اعلام کرد اما با وجود تحریم های بی شمار، فشار دشمنان نظام، گرانی و بیکاری و مشکلات عدیده این درصد مشارکت مردم در صحنه، برگه برنده ای برای انقلاب و نظام بود و می توان با این اقدامات مناسب برای پیشرفت کشور و خدمات رسانی بهتر و بیشتر این میزان را تا حدود ۷۵ درصد افزایش داد.
انتخابات در ایران همواره زمینه اتحاد بیشتر اقوام و مذاهب را فراهم کرده است و مردم کشور و به ویژه کردستان با حضور گسترده و حداکثری خود در پای صندوق های اخذ رای نشان دادند که همچنان پشتیبان انقلاب هستند.
انتخابات ۲۴ خرداد ماه با حضور حماسی و ماندگار مردم ایران اسلامی به ویژه کردستان به پایان رسید و بر اساس شمارش آراء دکتر حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور منتخب ملت برگزیده شد و همزمان با این مهم نیز تکلیف شمارش آراء در تمامی مناطق شهری و روستایی استان کردستان نیز مشخص شده است و از امروز مردم چشم انتظار تغییرات محسوس در زندگیشان هستند.
تلاش برای بهبود وضعیت زندگی مردم و همچنین اجرایی کردن برنامه ها و وعده های مطرح شده، از جمله انتظارات به حق مردم از مدیران و مسئولان است که بدون شک اقدامات و برنامه های منتخب مردم در کسوت رئیس جمهور و منتخبان شورای اسلامی شهرها و روستاها می تواند زمینه را برای افزایش شور و نشاط در جامعه فراهم کند و باید به معنی واقعی کلمه خدمتگزار خالقان این حماسه باشند.
افزایش بی رویه فقر،گرانی و مشکلات اقتصادی، وعده های دست نیافتنی دولتی ها و مدیران کردستان،عدم نظارت بر پروژه های عمرانی و بیکاری از مهم ترین دلایل نگرانی و اعتراضات مردم کردستان از دولت دهم بود.
طبق آماری که سال گذشته از سوی مرکز آمار ایران انتشار یافته است استان کردستان جایگاه بسیار ضعیفی از نظر میزان بیکاری را در کشور دارد و این می توانست خود عامل بسیار مهمی برای کاهش مشارکت باشد اما مشارکت مردم کردستان حماسی و گسترده بود و اگر عملکرد دولت مثبت تر بود طبیعتا مشارکت افزایش پیدا می کرد.
اما مردم آمدند تا ضمن حمایت از انقلاب و آرمانهای نظام شاهد رفع مشکلات و معضلاتشان در دولت یازدهم باشند و طعم عدالت سیاسی و اجتماعی را بچشند.
در بحث اشتغال کردستان دارای آمار بسیار بالای بیکاری به خصوص در بین تحصیل کردگان است و زیر ساخت های استان نسبت به استان های دیگر از رتبه بسیار پایینی برخوردار است. در ضمن از وجود نخبگان بومی در مدیریت استان کمتر استفاده شده است.
اشتغال و درآمد زایی از مهمترین مطالبات مردم مناطق کردنشین به ویژه کردستان است و کشاورزی که مهمترین اولویت استان است در سال های اخیر به دلیل سیاست های غلط و واردات بی رویه و عدم حمایت از تولید در بخش کشاورزی دچار رکود شده و تاکید بر تولید بومی، سنتی منطقه و همچنین ارتقاء کردستان به سطح شاخص استانهای صنعتی و تولیدی کشور در برنامه ی رئیس جمهور آینده و توسعه ی صنعت گردشگری و توجه به تقویت زیرساختهای فرهنگی کردستان براساس فرمایش رهبری که کردستان را استانی فرهنگ قلمداد کردند از مطالبات مردم کردستان از رئیس جمهور آینده می باشد.
کردستان در حوزه راه در رتبه آخر کشور قرار دارد تا حدی که علاوه بر نداشتن یک کیلومتر بزرگراه در حوزه راه روستایی نیز در رتبه آخر قرار گرفته است و مهاجرت های بی رویه و عدم رغبت کشاورزان به عنوان اصلی ترین تولید کنندگان در کشور و به ویژه مناطق غربی کشور باعث شده که بحث کشاورزی با مشکل مواجه شود و در حوزه های صنعت نیز چنین مشکلاتی وجود دارد که از رئیس جمهور آینده انتظار می می رود به بحث اشتغال، درآمدزایی، اقتصاد و معیشت مردم کشور به ویژه مناطق کمتر توسعه یافته ای مانند کردستان توجه بیشتری داشته باشد، کُردها جدایی طلب نبوده و خود را از هر ایرانی ایرانی تر می دانند اما مردم انتظار دارند در کابینه دولت از وزراء و مسئولان ارشد دولتی از این استانها بهره گرفته شود و از توان، نیرو و ظرفیت های موجود در این مناطق بیشتر استفاده شود و استانداران استانهای کردنشین و مدیران ارشد استانها از افراد بومی باشند موضوعی که متاسفانه شاهد تحقق آن تاکنون نبوده ایم.
در اولین دوره انتخابات ریاست جمهوری که سال ۱۳۵۸ برگزار شد درصد میانگین مشارکت مردم کشور ۶۷% بود اما کردستان با ۸۳/۱۳ کمترین میزان مشارکت را داشت و همچنین در نهمین دوره انتخابات که ۲۷ خرداد ۱۳۸۴ برگزار شد در مرحله اول کردستان بازهم با میزان مشارکت ۳۷% کمترین میزان مشارکت کشور را به خود اختصاص داد ولی میزان مشارکت مردم در انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری به ۶۴ درصد رسید چرا که مردم کردستان به این باور رسیده اند که برای دست یافتن به مطالبات خود باید در انتخابات مشارکت داشته باشند و بهترین راه برخورداری از حق و حقوق خود این است که در انتخابات حضور داشته باشند که امید است نسبت به این دیدگاه و مطالبات مردم شاهد جوابگویی و تحقق نتیجه بخشی باشیم و این مهم و همچنین برگزاری همزمان انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا باعث مشارکت مردم کردستان شد.
عمده مطالبات مردم کردستان از رئیس جمهور یازدهم
الف: توجه به ایجاد اشتغال پایدار،
ب: رفع بیکاری و مشکلات عرصه های اقتصادی و معیشتی مردم
ج: حذف کامل نگاه امنیتی برخی از مسئولان به کردستان
د: ایجاد شرایط برابر و یکسان به مانند دیگر استانها و برخورداری از عدالت و پیشرفت
هـ: استفاده از افراد متخصص و کارآمد در کابینه ی دولت
و: بهره برداری از توان و نیروهای بومی در مدیریت استانی
ز: توجه به توسعه ی پتانسیل و ظرفیت های کشاورزی، دامداری، صنعتی و معدنی منطقه و تلاش برای ایجاد اشتغال در این عرصه ها
ح: تقویت زیرساخت های فرهنگی و توجه بیشتر به مسایل مذهبی و آداب و رسوم منطقه
مشارکت گسترده مردم در انتخابات ۲۴ خرداد را چند دلیل زیر می توان عنوان کرد:
۱. حمایت و همراهی و آرمان های انقلاب و تحقق پیام رهبری مبنی بر خلق حماسه ی سیاسی
۲. امید به پیشرفت و توسعه ی بیشتر کشور و منطقه
۳. تغییر وضع موجود و بهبودی آن
۴. وجود آرامش و امنیت در کشور و اعلام آمادگی همه ی احزاب و گروههای سیاسی فعال کشور
۵. حضور چهره های مختلف سیاسی، فعال، توانمند و نامدار کشور در عرصه انتخابات و ارائه برنامه های ارزشمند و مختلف از سوی داوطلبین ریاست جمهوری
۶. حضور کاندیداهای متعدد و با سلایق متعدد در چهارمین دوره انتخابات شوراهای شهر و روستا
۷. بیان دیدگاهها و نقطه نظرات مثبت رهبری در ارتباط با حضور مردم در صحنه انتخابات جهت تعیین بهتر سرنوشت کشور بویژه در سالروز فوت بنیانگذار انقلاب در مرقد امام خمینی (ره)
۸. حمایت چهره های مذهبی، ملی و سیاسی کشور از کاندیداهای ریاست جمهوری
۹. گرم کردن بازار تبلیغات انتخاباتی توسط داوطلبین ریاست جمهوری با سفرهای استانی و همچنین تبلیغات وسیع طرفداران و حامیان آنها
حضور قابل توجه و حماسی مردم در این دوره از انتخابات بیشتر از دوره قبلی نبوده است اما نسبت به میانگین همه دوره ها بیش از ۱۰ درصد مشارکت مردم افزایش داشته است.
شاید کسی فکر نمی کرد، به رغم همه مشکلات اقتصادی و فرهنگی که به وجود آمده بود مردم با حضور آگاهانه خودشان و با نشاط و امید هرچه تمام و با حفظ آرامش بیایند و یک بار دیگر سرنوشت خود را به دست خودشان رقم بزنند.
امیدوار است شاهد رفتارهای سیاست‌های متعادل و مدبرانه در دولت منتخب باشیم و از افراط و تفریط به دور باشیم و از تمام ظرفیت‌های موجود مناطق کشور به ویژه مذاهب اقلیت و همچنین اقوام مختلف کشور به ویژه اقوام چند میلیونی کردها در کشور به ویژه کردستان در کابینه دولت و مدیریت استان بهتر و بیشتر از گذشته و براساس شعارها و قولهای که دکتر حسن روحانی در بیانیه ها و سخنراهایشان به ویژه در میان مردم کردستان عنوان کردند حداقل با بیشترین درصد عمل کنند و کمال استفاده از نیروهای این منطقه صورت گیرد و به سمت مدیریت مبتنی بر وحدت و بدور از تبعیض برویم و از تمام سلایق استفاده شود و فقط نام کردستان با شعار زنده باد کردستان و مردمان غیور و مرزدار و با فرهنگش در دولت یازدهم به ثبت نرسد چرا که مردم امنیت، آسایش، برابری، عدالت، اشتغال، توسعه و پیشرفت و وحدت می خواهند آنهم در سایه ایرانی متحد و سربلند و رو به پیشرفت و این مهم دور از دست رس نیست و انشاءا… در پایان دولت یازدهم مردم کشورو به ویژه کردستان از رای و اعتمادشان به دکتر روحانی پشیمان نشوند چیزی که در دولت دهم شاهد آن بودیم.
گفتنی است از میان ۶ کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری دکتر حسن روحانی بیشترین آرای مردم استان را به دست آورد و محمدباقر قالیباف، محسن رضایی میرقائد، سعید جلیلی، علی اکبر ولایتی و سید محمد غرضی به ترتیب دوم تا ششم شدند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین