۹ فروردین ۱۴۰۳

درگیری PKK-KDP در شمال عراق و معنای آن

  • ۲۳ اسفند ۱۴۰۱
  • ۱۸۷ بازدید
  • ۰

انجمن بی تاوان : PKK و KRG/KDP خود را نمایندگان خلق کرد تعریف و توصیف می کنند. رقابتی تاریخی بین پ ک ک و حزب دمکرات کردستان عراق در چارچوب رهبری هدف «وحدت ملی کردها» وجود دارد.

• در بعد فیزیکی رقابت رهبری مذکور، مبارزه برای تسلط برای منطقه شمال عراق وجود دارد. برای پ ک ک، شمال عراق را به اصطلاح «بخش جنوب کردستان (باشور)» و یکی از مناطق مبارزه تعریف می کنند. در این زمینه، در حالی که پ‌ک‌ک می‌خواهد حضور خود را در منطقه حفظ و توسعه دهد، حزب دمکرات کردستان حضور پ‌ک‌ک را به عنوان چالشی برای حاکمیت خود می‌داند.

• گفتگوهای اتحاد ENKS-PYD/YPG که برای مدت طولانی ادامه داشته است، یکی از مناطق مهم درگیری PKK-KDP است. گفتگوهای ENKS به رهبری حزب دمکرات کردستان و PYD/YPG با هدف به اصطلاح “وحدت ملی” باعث نگرانی پ ک ک شد. پ.ک.ک با نگرانی در مورد از دست دادن کنترل خود بر PYD/YPG و تبدیل شدن حزب دمکرات کردستان به نیرویی مؤثر در شمال سوریه، این مذاکرات را دنبال کرد.

• منطقه سنجار یکی از مناطقی است که درگیری پ.ک.ک و حزب دمکرات کردستان در آن شدیدتر است. در این منطقه، سازمان YBŞ وابسته به PKK با استدلال مبارزه با داعش و حفاظت از ایزدی ها وجود دارد. از سوی دیگر حزب دمکرات کردستان نگران است که پ.ک.ک منطقه سنجار را به قندیل دوم تبدیل کند و این وضعیت را تهدیدی برای خود می داند.

وضعیت نظامی-استراتژیک

• در خط شمالی عراق که پ‌ک‌ک آن را به‌اصطلاح «مناطق دفاع» تعریف می‌کند، ترکیه با مجموعه عملیات «پنجه» که در سال ۲۰۱۹ آغاز شد، به موقعیت دفاعی و عقب‌نشینی روی آورده است. عملیات و حضور نظامی ترکیه در منطقه تهدیدی برای پ ک ک است.

• حزب دمکرات کردستان از طریق سازمان خود به نام «پرستین» برتری اطلاعاتی در برابر پ.ک.ک در منطقه به دست آورده است. با این حال، حزب دمکرات کردستان از آوریل ۲۰۲۰ اعزام نظامی و فعالیت های پایگاه خود را در بخش بزرگی از منطقه افزایش داده است. این وضعیت در کنار عملیات ترکیه یکی دیگر از منابع مهم تهدید پ ک ک است.

• پ.ک.ک در مناطق گاره، سینات، هفتانین، متینا، آواشین، زاپ، خاکورک و سنجار مستقر است. از جمله آنها؛ اردوگاه های سینات، هفتانین، آواشین، زاپ و خاکورک در نتیجه عملیات پنجه متحمل خسارات سنگینی شدند. در ۴ نوامبر ۲۰۲۰، درگیری با نیروهای حزب دموکرات کردستان در منطقه اردوگاه گاره، درک پ‌ک‌ک از تهدید این منطقه را افزایش داد. در این مرحله، برای پ.ک.ک، ساختار منطقه سنجار تنها منطقه استقرار است که تاکنون در مقیاس وسیع مورد حمله قرار نگرفته است. این وضعیت منطقه سنجار را در موقعیت استراتژیک و بحرانی تری برای سازمان قرار می دهد.

پ ک ک از نظر دولت مرکزی عراق و حزب دمکرات کردستان

• دولت مرکزی عراق پ ک ک را نیرویی نامشروع در داخل مرزهای کشور می داند. با این حال، وی به عملیات پنجه ترکیه به دلیل “نقض حاکمیت” واکنش نشان داد. با این حال، دولت عراق از پ‌ک‌ک خواستار خروج از مناطقی است که در آن قرار دارد.

• حزب دمکرات کردستان استدلال می کند که پ.ک.ک یک نیروی نامشروع در منطقه است و حضور پ.ک.ک در منطقه باعث ایجاد ثبات و مشکلات امنیتی می شود. به گفته حزب دمکرات کردستان، پ.ک.ک. بر مردم منطقه فشار و خشونت وارد می کند، روستاها را تخلیه می کند و زمینه را برای مداخله ترکیه در منطقه فراهم می کند.

• در توافقی که بین حزب دمکرات کردستان و دولت مرکزی عراق در ۹ اکتبر ۲۰۲۰ منعقد شد، تصمیم گرفته شد که حضور پ.ک.ک در منطقه سنجار خاتمه یابد.

فعالیت های تبلیغاتی PKK و سطح تأثیر اجتماعی در منطقه

• پ ک ک پس از آغاز عملیات پنجه در سال ۲۰۱۹ و عملیاتی که علیه آن در منطقه زین ورته در آوریل ۲۰۲۰ انجام شد، فعالیت های تبلیغاتی خود را با هدف قرار دادن حزب دمکرات کردستان آغاز کرد.

• در این روند از تاکید بر «خیانت» علیه حزب دمکرات کردستان استفاده کرد. در اظهارات مدیران پ ک ک، حزب دمکرات کردستان؛ این منطقه به عنوان نیرویی است که “به دستاوردهای کردها خیانت می کند و با ترکیه دشمن همکاری می کند”. پ ک ک در این زمینه به همکاری حزب دمکرات کردستان و ترکیه اشاره کرد و گفت: هرکس با دشمن همکاری کند هدف ماست. شرح داده شده است. پ.ک.ک همچنین مدعی است که حزب دمکرات کردستان در سال ۲۰۱۴ به ایزدی ها خیانت کرد و استدلال می کند که استقرار در منطقه سنجار یک حق طبیعی است.

• دومین هدف فعالیت های تبلیغاتی پ.ک.ک ترکیه بود. در این زمینه، ترکیه؛ این اتهامات با اتهامات مختلفی مانند “اشغال قدرت، حمله به غیرنظامیان، ایجاد تفرقه در میان کردها” رمزگذاری شده است. با این حال، پ‌ک‌ک تلاش کرد تا مردم محلی عرب را علیه ترکیه بسیج کند.

• در نتیجه فعالیت های تبلیغاتی پ.ک.ک، برخی از مردم محلی ساکن شمال عراق تظاهراتی را برای اعتراض به حزب دمکرات کردستان و ترکیه ترتیب دادند. از این میان، تظاهرات اعتراضی در منطقه شلادزه در ۲۰ ژوئن ۲۰۲۰، نمایی از تبلیغات و نفوذ پ.ک.ک در منطقه را به نمایش گذاشت.

ارزیابی

• دلایل درگیری بین پ ک ک و حزب دمکرات کردستان که از ۴ نوامبر ۲۰۲۰ به درگیری داغ تبدیل شد، هنوز وجود دارد. این نشان می دهد که وضعیت درگیری یک حادثه منفرد نخواهد بود.

• یکی از آلترناتیوهای پ.ک.ک که در موقعیت بسیار ضعیف نظامی-استراتژیکی قرار دارد، آشتی با حزب دمکرات کردستان و دولت مرکزی عراق است. در این چارچوب، پ‌ک‌ک می‌تواند استدلال‌های «وحدت ملی» و «جلوگیری از جنگ داخلی میان کردها» را مطرح کند. با این حال، نگرش اخیر هر دو طرف نسبت به پ.ک.ک این احتمال را تضعیف می کند.

• یکی دیگر از گزینه های پیش روی پ ک ک این است که از طریق تشدید درگیری با حزب دمکرات کردستان، حزب دمکرات کردستان را برای سازش تحت فشار قرار دهد. با این حال، این وضعیت به‌عنوان یک ضرر و نه سود، به پ‌ک‌ک باز خواهد گشت. این استراتژی که پ‌ک‌ک می‌تواند دنبال کند به این معنی است که این سازمان در این منطقه جرم‌انگیزتر خواهد شد. این امر مبنای قانونی بیشتری برای مبارزه دولت مرکزی عراق و حزب دمکرات کردستان با این سازمان ایجاد خواهد کرد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *