۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • ترکیه به ۲۵ منطقه ی خودگردان تقسیم شود

ترکیه به ۲۵ منطقه ی خودگردان تقسیم شود

  • ۱ خرداد ۱۳۹۳
  • ۱۷۵ بازدید
  • ۱

نماینده ی سابق دیاربکر در گفتگویی که در زندان صورت گرفته، در مورد روند مذاکرات صلح بین ترکیه و پ.ک.ک اظهار نظر کرد.

انجمن بی تاوان آذربایجان غربی : خبرنگار بخش ترکی الجزیره دیروز در زندان دیاربکر به سراغ خطیب دجله سیاست مدار قدیمی کُرد ترکیه رفته و جویای نظرات او در خصوص روند مذاکرات صلح بین ترکیه و پ.ک.ک شد. دجله اعلام کرد:«برخی ها بر این باورند که هاکان فدیان رئیس سرویس اطلاعاتی میت ترکیه مانع پیشرفت در مسیر مذاکرات است. اما این تحلیل واقع بینانه نیست اکیپی که از سوی دولت و همراه با هاکان فیدان به ایمرالی فرستاده شده، شناخت خوب و دقیقی از جهان امروز و تحولات منطقه دارد و عملکرد مناسبی داشته است. اما مانع اصلی، خود نخست وزیر است. واقعیت این است که جناب نخست وزیر مسیر مذاکرات را مسدود کرده است و من نیز با این نظریه ی زبیر آیدار موافقم که اردوغان می خواهد معضل کردهای ترکیه را حل کند اما در این مسیر فاقد پروژه و نقشه ی راه است. ما معتقدیم که طرح خودگردانی دموکراتیک نه تنها برای کردها بلکه برای همه ی استان ها و مناطق مخالف ترکیه مناسب است و اگر ترکیه به ۲۰ یا ۲۵ منطقه ی خودگردان تقسیم شود، مسیر توسعه ی سیاسی و دمکراسی هموار می شود».
وی در ادامه و در مورد بر زمین نهادن سلاح توسط پ.ک.ک، افزود:«تا زمانی که صلح پایدار در خاورمیانه استقرار پیدا نکند و خلق ما در کل منطقه در شرایط امن قرار نگیرند، کردها سلاح بر زمین نمی گذارند».
خطیب دجله سیاست مدار ۶۰ ساله ی کُرد، در سال ۱۹۹۳ به درخواست تورگوت اوزال رئیس جمهور وقت ترکیه همراه با احمد ترک، مام جلال طالبانی، کمال بورکای و سرّی ساکک، در لبنان و سوریه با عبدالله اوجالان دیدار کرده و در نخستین دور مذاکرات صلح نقش فعالی داشت. او بعدها همراه با لیلا زانا، اورهان دوغان و احمد ترک زندانی شد و ده سال و نیم از عمر خود را پشت میله های زندان گذراند. وی چند سال پس از آزادی از زندان، یک بار دیگر و در سال ۲۰۰۹ و در چهارچوب عملیات گسترده ی دستگیری شاخه های شهری پ.ک.ک زندانی شد و با وجود آن که در انتخابات سال ۲۰۱۱ با به دست آوردن ۸۵ هزار رای به عنوان نخستین نمانیده ی مردم دیاربکر در مجلس ملی ترکیه پذیرفته شد، دادگاه او را آزاد نکرد و هنوز هم در زندان به سر می برد. کرسی نمایندگی خطیب دجله، بعدها به یکی از زنان عضو حزب عدالت و توسعه داده شد.

قبلی «
بعدی »

۱ دیدگاه

  1. **و با وجود آن که در انتخابات سال ۲۰۱۱ با به دست آوردن ۸۵ هزار رای به عنوان نخستین نمانیده ی مردم دیاربکر در مجلس ملی ترکیه پذیرفته شد، دادگاه او را آزاد نکرد و هنوز هم در زندان به سر می برد. **

    اگر رای مردم را قبول ندارند اساسا” چرا انتخابات برگزار می کنند ؟

    برای من تعجب آور است برای شما چطور ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین