۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

تاریخچه روابط PKK-AKP و سرنوشت کردهای ترکیه (۶)

  • ۱۵ مهر ۱۴۰۱
  • ۲۹۸ بازدید
  • ۰

انجمن بی تاوان : اوجالان و گروه او (پ‌ک‌ک) هرگز نهادهای اصلی دولت ترکیه مانند ارتش، سازمان اطلاعات ترکیه و غیره را هدف قرار نداده‌اند. پ.ک.ک در تلاش است تا کردهای شمال را متقاعد کند که دولت ترکیه دشمن ملت کرد نیست، بلکه بخشی از مدیران آن است که با کردها مخالف هستند. پ.ک.ک از تانسو چیلر به بعد همواره تنها افراد را دشمن کردها دانسته و اتحاد و دوستی پ.ک.ک و اوجالان با نهادهای اساسی دولت ادامه دارد. سازمان اطلاعات دولتی ترکیه (MIT) یکی از نهادهای اساسی است که اوجالان با آن تماس دائمی داشته است. این یک واقعیت است که اوجالان فعالیت های سیاسی خود را با حمایت پدر همسرش (فاطمه)که از کادر MIT بود آغاز کرد. هاکان فیدان که در حال حاضر یکی از مشاوران ارشد MIT محسوب می شود، نقش یکی از اعضای شورای ریاست KCK را بازی می کند.
نقش هاکان فیدان به عنوان مشاور MIT در دولت AKP به وضوح در دولت ترکیه قابل مشاهده است. هاکان فیدان کسی است که حزب عدالت و توسعه را هم در داخل و هم در خارج از کشور روی پای خود نگه داشته است. توصیه های سری که عبدالله اوجالان به دولت ترکیه ارائه می کند، بیشتر از طریق هاکان فیدان است.
هاکان فیدان در ۷ فوریه ۲۰۱۲ توسط دادستان کل دادگاه جمهوری استانبول برای شهادت احضار شد. این تلاش یک تهدید جدی برای حزب عدالت و توسعه بود. در آن زمان مذاکرات در امرالی بی وقفه ادامه داشت. اوجالان از امرالی از پ.ک.ک خواست تا دست حزب عدالت و توسعه را در برابر جنبش گولن تقویت کند و از هر طریقی از حکمت فیدان دفاع کند.
در واقع، اوجالان در آن زمان گفت: “اگر من زودتر به حزب عدالت و توسعه هشدار نمی دادم، هاکان فیدان و نخست وزیر اردوغان نابود می شدند.”
در واقع، این اولین خوبی نبود که پ.ک.ک برای حزب عدالت و توسعه انجام داده بود. برای درک بهتر این موضوع باید به دیدارهای اسلو نگاهی بیندازیم.
نشست سران AKP-PKK-MIT: اسلو
مجموعه جلسات اسلو که در ۳ ژوئیه ۲۰۰۸ آغاز شد، شامل ۱۱ جلسه بود که به طور رسمی اعلام شد. سوزدار اوستا و مصطفی کاراسو رهبران پ ک ک با یک هواپیمای شخصی از اربیل به اسلو برده شدند و با مقامات MIT ملاقات کردند.
این نشست با میانجیگری چند نیروی غربی برگزار شد. در جریان سلسله نشست های اسلو ده ها نامه در خط قندیل-اسلو-آنکارا-ایمرالی رد و بدل شد. محتوا و نتیجه جلسات اسلو موضوعی است که نیاز به تحقیق ویژه دارد، اما در اینجا چند نکته قابل بحث است.
اگرچه حزب عدالت و توسعه و پ‌ک‌ک تمام تلاش خود را کردند تا وانمود کنند که هرگز در اسلو ملاقات و مذاکره نکرده‌اند، اما طرح‌های مشترک زیادی را در اسلو طراحی کرده بودند. هیچ کس نمی دانست که این برنامه ها چه زمانی طراحی شده است، اما این فتح الله گولن بود که دیدارهای پ.ک.ک و MIT را فاش کرد. اگر گولن آن را فاش نمی کرد، ممکن بود افکار عمومی کردها و ترکیه از آن مطلع نمی شدند د. برخی از نتایج این دیدارها به شرح زیر بود: پ.ک.ک چه در دوره حزب عدالت و توسعه و حتی قبل از حزب عدالت و توسعه روابط عمیق و پنهانی با دولت ترکیه داشت. اگرچه حزب عدالت و توسعه و پ.ک.ک علیه یکدیگر بیانیه می دادند ، اما در واقع دیدارهای قندیل – امرالی – آنکارا همیشه ادامه داشته است.
دیدگاهی که پ ک ک می خواهد ایجاد کند
چون پ.ک.ک یک نهاد پابرجا نیست، می تواند هر زمان که بخواهد چیزی بگوید و بعد آن را انکار کند. بنابراین می تواند دیدگاهی را در مورد هر موضوعی شکل دهد. او در موضوع اسلو نیز همین کار را کرد. از آنجایی که پ‌ک‌ک می‌دانست که دولت ترکیه این جلسات را فاش می‌کند، سناریویی درباره مذاکرات اسلو ایجاد کرد و آن را به نفع خود طراحی و منتشر کرد. پ‌ک‌ک این کار را از جانب خود انجام نداد، بلکه از طریق فعال رسانه‌ای خود، امد دیجلا، کتابی با عنوان «جلسات ترکیه-پ‌ک‌ک ۲۰۱۵-۲۰۰۵» منتشر کرد. چون پ ک ک نمی خواهد در آینده از آنچه در کتاب نوشته شده دفاع کند، این راه را انتخاب کرد.
طبق کتاب Amed Dijla، «پ‌ک‌ک همیشه با نیت خوب و با عزت عمل کرده است». بدیهی است که پ.ک.ک همواره سعی کرده روابط خود با ایران و ترکیه و اتحادهای سیاسی آنها را پنهان کند.
صبری اوک برای دومین بار از امرالی دیدن کرد
در قسمت قبل به سفر صبری اوک، یوکسل گانچ و احمد ترک در سال ۲۰۱۶ از ایمرالی اشاره کردیم. در دهمین نشست از سلسله جلسات اسلو، مقرر شد چهار کادر پ.ک.ک در کوهستان، دو زن و دو مرد، به ایمرالی بروند و با اوجالان دیدار کنند. KCK چهار مرد را شناسایی و به MIT تحویل داد، اما اوجالان پیشنهاد کرد که نام دیگری به نام صبری اوک اضافه شود.
اسامی کسانی که در اولین دیدار شرکت کردند ذکر نشد، اما صبری اوک با ضمانت و نظارت دولت ترکیه با هواپیمای شخصی سازمان اطلاعات MIT از بروکسل به امرالی رفت و سپس به بروکسل بازگشت.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین