۳۱ فروردین ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • ایزدی‌های عراق: خروج پ.ک.ک از سنجار برای صلح و ثبات منطقه ضروری است

ایزدی‌های عراق: خروج پ.ک.ک از سنجار برای صلح و ثبات منطقه ضروری است

  • ۲۸ مهر ۱۳۹۹
  • ۴۷۶ بازدید
  • ۰

به گزارش انجمن بی تاوان، شیخ شامو، معاون رئیس اداره محلی اقلیم کزدستان عراق در امور ایزدی‌ها با انتقاد از ادامه حضور عناصر گروه تروریستی پ.ک.ک در سنجار، اظهار داشت: خروج پ.ک.ک از سنجار برای ایجاد صلح و ثبات در منطقه ضروری است.

شامو با اشاره به توافق امضا شده میان دولت مرکزی عراق و اداره محلی کرد شمال این کشور در رابطه با چگونگی اداره منطقه سنجار در ۹ اکتبر جاری، گفت که براساس توافق مذکور هیچ گروه مسلح غیردولتی نباید در سنجار حضور داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه در چارچوب توافق ۹ اکتبر، تنها پلیس عراق و پلیس محلی مسئول تامین امنیت در سنجار هستند، اظهار داشت: حضور پ.ک.ک در منطقه شرایط را بدتر کرده است. خروج پ.ک.ک از سنجار برای ایجاد صلح و ثبات در منطقه ضروری است. مگر حضور پ.ک.ک چه نفعی برای سنجار داشته و خواهد داشت؟

معاون رئیس اداره کرد شمال عراق در امور ایزدی‌ها با بیان اینکه امضای توافق میان بغداد و اربیل درباره سنجار نشان دهنده بهتر شدن وضعیت مردم منطقه است، تصریح کرد که گروه تروریستی پ.ک.ک نباید به مانعی بر سر راه امنیت و رفاه منطقه تبدیل شود.

گفتنی است، دولت مرکزی عراق و اداره محلی کرد شمال این کشور ۹ اکتبر جاری توافقنامه‌ای به منظور ایجاد ثبات و امنیت در سنجار به امضا رساندند. براساس مهم‌ترین بند این توافقنامه، گروه تروریستی پ.ک.ک و گروههای وابسته به آن باید به حضور خود در سنجار پایان دهند.

طبق این توافقنامه، تامین امنیت جانی و مالی مردم بر عهده اداره پلیس سنجار، اداره امنیت ملی و سرویس اطلاعات ملی عراق خواهد بود. این نهادهای امنیتی وظیفه خود را به‌طور هماهنگ با نیروهای اداره اقلیم کرد شمال عراق انجام خواهند داد.

اداره محلی کرد شمال عراق و اقلیت ایزدی منطقه نیز همواره در دیدار با مقامات دولت مرکزی عراق نگرانی خود را از حضور عناصر تروریستی پ.ک.ک اعلام کرده‌ است. گروه تروریستی پ.ک.ک از اوت سال ۲۰۱۴ تاکنون به بهانه پاکسازی منطقه از گروه تروریستی داعش٬ در سنجار مستقر شده است.

گروه تروریستی داعش در ۳ اوت ۲۰۱۴ با حمله به شهر سنجار در استان نینوای عراق، هزاران زن و کودک ایزدی را به اسارت گرفته و مردان را نیز قتل‌عام کرد. در پی اشغال یک سوم سرزمین‌های عراق از سوی داعش در ژوئن ۲۰۱۴، بیش از ۵ میلیون نفر از مردم این کشور خانه‌های خود را ترک کرده و به مناطق امن‌تر در شمال و جنوب عراق پناه بردند.

صدها هزار نفر از این افراد به‌رغم پاکسازی عراق از اشغال تروریست‌های داعش در دسامبر ۲۰۱۷، به‌دلیل عدم بازسازی منازل خود و حضور گروه تروریستی پ.ک.ک در منطقه، نمی‌توانند به شهر و دیارشان بازگردند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین