۳۱ فروردین ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • ایجاد سیستم کنفدرالیسم به جای فدرالیسم در عراق

ایجاد سیستم کنفدرالیسم به جای فدرالیسم در عراق

  • ۸ اسفند ۱۳۹۲
  • ۴۳۶ بازدید
  • ۰

حزب دموکرات کردستان عراق با ناموفق خواندن سیستم فدرالی در عراق پیشنهاد تبدیل آن را به کنفدرالیسم کرده است.
انجمن بی تاوان آذربایجان غربی : یک عضو شورای رهبری حزب دموکرات کردستان عراق می گوید: ۱۰ سال از ایجاد سیستم فدرالی در عراق می گذرد اما نفعی برای اقلیم کردستان نداشته است بنابر این بهتر است برای رسیدن به مرحله‌ای بالاتر از استقلال مالی و سیاسی سیستم کنفدرالی جایگزین آن شود.
به نوشته هفته‌نامه باس، نزدیک به حزب دموکرات کردستان عراق، این حزب که در انتخابات پارلمانی اقلیم کردستان عراق اکثریت کرسی های پارلمان را از آن خود کرد و به عنوان حزب اول عرصه سیاسی اقلیم کردستان عراق به شمار می رود در صدد است تا برای برون رفت از اختلافات کنونی اقلیم کردستان عراق پیشنهاد تغییر سیستم فدرالی به کنفدرالی را در عراق مطرح کند.
یک منبع مطلع از شورای رهبری حزب دموکرات کردستان در گفتگو با هفته نامه باس تصریح کرد: حزب دموکرات کردستان در آینده نه چندان دور در صدد است تا مسئله ایجاد کنفدرالیسم دموکراتیک را به عنوان راه حلی مناسب به منظور حل اختلافات کنونی اربیل و بغداد پیش بکشد که منطقه اقلیم کردستان را از سایر مناطق عراق از نظر جغرافیایی کاملاً جدا می کند.
وی گفت: حزب دموکرات کردستان عراق معتقد است برقراری سیستم کنفدرالی به جای سیستم فدرالی که در چند سال اخیر نتوانسته در عراق موفق عمل کند، علاوه بر اینکه می تواند تا میزان قابل توجهی به اختلافات میان اربیل و بغداد پایان می دهد تا حد زیادی مانع از بروز اختلافات بیشتر میان شیعیان و سنی‌ها شود؛ چرا که برقراری کنفدرالیسم شیعه و سنی را از نظر جغرافیایی از هم جدا می کند.
به گفته منبع مذکور، به همین منظور حزب دموکرات کردستان در صدد است تا همه احزاب سیاسی اقلیم کردستان، عراق و کشورهای منطقه را در جریان پیشنهاد خود قرار دهد و افکار عمومی نیز را برای پذیرش آن آماده کند و آنها را اقناع کند که در برهه کنونی برقراری سیستم کنفدرالی دموکراتیک بهترین راه برای حل اختلافات میان کُردها، شیعیان و سنی ها است.
علی عونی، عضو شورای رهبری حزب دموکرات کردستان نیز در گفتگو با هفته نامه باس تأکید کرد: ۱۱ سال است که در عراق سیستم فدرالی پیروی می شود اما دیدیم که این سیستم راه حل مناسبی برای برون رفت از وضعیت کنونی نیست. واقعیت امر این است که اختلافات میان اقلیم کردستان عراق در زمینه های اداری نیست بلکه مورد اختلاف مسئله حقوق ملی و جغرافیایی است. از همین رو است که اختلافات هنوز ادامه دارد و به احتمال بسیار برقراری سیستم کنفدرالی راه حل مناسبی برای حل اختلافات میان اربیل و عراق باشد. برقراری این سیستم هم به نفع عراق و هم به نفع اقلیم کردستان عراق است.
عونی افزود: برقراری سیستم کنفدرالی در اقلیم کردستان مانند تبدیل شدن به یک دولت است و استقلال اقتصادی و مرزهای جغرافیایی مشخص را با خود در پی دارد.
موید طیب، نماینده حزب دموکرات کردستان عراق در بغداد و سخنگوی همپیمانی کردستانی در گفتگو با هفته نامه باس اشاره کرد که سیستم فدرالی در عراق با شکست مواجه شده و هیچ احتمالی برای موفقیت این سیستم وجود ندارد.
وی افزود: یکی از اصول فدرالیسم اعتقاد احزاب سیاسی این کشور به فدرالیت و قانون اساسی این کشور و همچنین وجود دادگاهی فدرال است که مایه اعتماد و اطمینان همه احزاب باشد.
موید طیب افزود: اختلافات میان اربیل و بغداد می بایست از طریق دادگاه فدرال حل می شد اما حال که این دادگاه نمی تواند مشکلات سیاسی را حل کنید می بینیم که مشکلات و اختلافات هر روز تشدید می شود.
وی گفت: اقلیم کردستان دو راه بیشتر ندارد یا باید بپذیرد که عراق دولتی مرکزی محور است و یا باید از عراق جدا شود؛ حال از طریق اعلام استقلال باشد یا از طریق ایجاد سیستم کنفدرالی.
نماینده حزب دموکرات افزود: بدون شک سیستم کنفدرالیسم در اقلیم کردستان بسیار مناسب است اما نباید نادیده گرفت که کنفدالیسم نیز دارای مشکلات خاص خود است بنبر این بهترین راه حل این است که اقلیم کردستان به فکر استقلال خود باشد.
موید طیب اشاره کرد که در برهه کنونی اعراب نیز با جدایی اقلیم کردستان موافق هستند. مشکل کُردها مناطق موردمناقشه است و هرگز در سیستم فدرالی کنونی عراق حل نمی شود. بلکه تنها راه حل برگزاری همه پرسی از سوی سازمانی بین المللی بعد از اعلام جدایی است.
وی افزود: مطمئناً این نظرسنجی در راستای منافع اقلیم کردستان خواهد بود.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین