۱۰ فروردین ۱۴۰۳

انحراف در تاسیس و اهداف پژاک در ایران

  • ۷ تیر ۱۴۰۱
  • ۲۲۰ بازدید
  • ۰

انجمن بی تاوان : گروه تروریستی پ ک ک و شاخه های اقماری وابسته به ان نسبت به دیگر گروه ها متمایز هستند. هرچند که پ ک ک ادعا کند که دیگر شاخه ها مانند حزب اتحاد دمکراتیک و پژاک و کودار و توگر مستقل هستند واقعیت ندارد. زیرا همه شاخه ها و نهادهای وابسته به ایدئولوژی عبدالاه اوجالان از یک پارادایم مشترک که توسط اوجالان مشخص شده است تبعیت می کنند.
همه شاخه ها از طرف اوجالان مشخص می شود. مثلا قبل از تاسیس پژاک و کودار اوجالان شمای پژاک و اهداف ان را در زندان امرالی مشخص کرده بود و طبق شرایط ایران پیشنهاداتی به سران پ ک ک داده بود و از ابتدا پیشنهاد اوجالان این بود که پژاک مانند یک حزب سیاسی و فرهنگی و اجتماعی باید نقش بازی کند و اوجالان در ملاقاتهایش به سران پ ک ک تذکر داده بود که پژاک نباید جنبه نظامی داشته باشد و باید از خشونت دوری کنند و پژاک برای تامین نیرو و مالی برای پ ک ک در کردستان ترکیه نقش برعهده بگیرد. اما بعد از تاسیس پژاک توسط پ ک ک در سال ۲۰۰۴ در قندیل، مدیریت ان زمان ان با الهام گرفتن از حمله امریکا به عراق سرخوش شدند و وانمود کردند که بعد از عراق نوبت ایران است و بعد از چند ماه و یا یک سال دیگر در ایران خواهد بودند و سران پژاک امیدی بیشتر به سیاست امریکا بسته بودند که بعد از تاسیس پژاک بلافاصله دست به حملات نظامی علیه پاسگاههای ایران زدند و خواستند که با این حملات قدرت خود را به رخ امریکا به نمایش بگذراند. زیرا بعد از تاسیس پژاک در طول دو سال شهرت پژاک به اوج خود رسید و عده ای از فرماندهان سرمست پ ک ک که در پژاک بودند ادعا می کردند که گویا انقلاب را در کردستان ایران زودتر از کردستان ترکیه بدست خواهند اورد.
هرچند که در اساس نامه پژاک ذکر شده که برای کردستان ازاد و ایران دمکراتیک تلاش می کند اما در واقعیت میدانی عملکرد پژاک با گفتمان ایدئولوژیک کاملا در تضاد بود. زیرا ایران دمکراتیک احتیاج به عملیات نظامی نبود اما پژاک با عملکرد خود اصل و موجودیت ایران را هدف قرا ر داد و به پاسگاها حمله کرد و حتی عملیات هایی را در فرودگاه تهران ترتیب داد و حملاتی را در رژه مهاباد انجام داد و از یک طرف افراد مدنی و بخصوص کودکان را مورد هدف قرار داد و معنای این عملیات ها در اصول نظامی به این معنا است که من با اصل و موجودیت سیستم شما مشکل دارم و می خواهم انرا تخریب کنم.
پ ک ک در رسانه ها وانمود کرد که پژاک حزبی مستقل است و پ ک ک در سیاست گذاری ان نفوذی ندارد و بعد از مدتی گفتگوهای پژاک با امریکایی ها شروع شد و امریکا دریافته بود که پژاک وابسته به پ ک ک است و شرط امریکا برای کار کردن این بود که پژاک باید کاملا خود را از تحت نفوذ پ ک ک خارج کند اما پژاک قدرت تصمیم گیری لازم را نداشت زیرا خط مشی سیاست گذاری پژاک توسط پ ک ک تعیین می شد نه سران پژاک.
سوال این است که پژاک با چه مکانیزمی توسط پ ک ک مدیریت می شود ؟
-پژاک و کودار از طریق کمیته سیاسی پ ک ک مدیریت می شود و همه فعالیتهای ان تحت نظر این کمیته نظارت می شود.
-عضوهای کمیته سیاسی از طریق پ ک ک انتخاب ،که خود عضو مجلس پ ک ک هستند و مستقیما در پژاک هستند و گزارش ها را به سران پ ک ک ارسال می کند.
-همه نهادهای پژاک از طریق کمیته های گوناگون تحت نظر کمیته های پ ک ک هستند از جمله کمیته اموزش،کمیته دفاع مشروع (همان جنگ و حملات) ،مهمات ،مالی ،تندروستی ،لوجستیک ،زنان وجوانان ….
کاملا مشخص می شود که نهادهای فعلی در پژاک و کودار بدون دستور نهادهای پ ک ک نمی توانند تصمیم گیری کنند. مثلا اگر کمیته مهمات و اسلحه بخواهد اسلحه بخرد باید ابتدا از کمیته مهمات پ ک ک دستور و اجازه بگیرد و بعدا اقدام کند.
–کمیته دفاع مشروع که از طریق کمیته دفاع مشروع نظارت می شود همه تقسیمات نظامی و فرستادن نیرو توسط این کمیته تعیین می شود و پژاک نمی تواند خود سرانه به ایران نیرو بفرستد و امار و تعداد نیروها نیز به همین شکل تعیین می شود …
و به همین علت حتی احزابی مانند دمکرات و کومله حاضر نیستند با پژاک نشستی برگزار کنند و انها می گویند محل تصمیم گیری در پژاک نیست بلکه در پ ک ک است پس ما با پ ک ک نشست برگزار می کنیم.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *