۱۰ فروردین ۱۴۰۳

آغاز ناامیدی و انتقاد در نهادهای اقماری پ.ک.ک

  • ۲۲ مهر ۱۳۹۹
  • ۶۸۱ بازدید
  • ۰

به گزارش انجمن بی تاوان، آیهان بیلگن از سران حزب دموکراتیک خلقها که به‌عنوان مهمترین نهاد اقماری پ.ک.ک در ترکیه شناخته می‌شود، مواضع سیاسی جدیدی اتخاذ کرده که امروز، در اغلب رسانه‌های ترکیه، منتشر شده و مورد توجه قرار گرفته است.

بیلگن که قبلاً به‌عنوان نماینده قارص به پارلمان ترکیه رفت و بعدها هم شهردار این شهر شد، در کنار برخی دیگر از نمایندگان و شهرداران دستگیرشده اخیر، به تندی علیه حزب دموکراتیک خلقها و سران پ.ک.ک موضع گرفته و خواستار آن شده‌اند که هر چه زودتر، مسیر سیاسی حزب، تغییر پیدا کند. از آن جایی که در ساختار ایدئولوژیک پ.ک.ک، جایی برای انتقاد از تصمیمات سران گروه وجود ندارد، بیان انتقادات بیگلن، تان و دیگر نمایندگان، در نوع خود، اتفاقی جدید و شایان توجه است.

کشور ترکیه ,

عمده‌ترین انتقادات آیهان بیلگن از حزب دموکراتیک خلق‌ها عبارتند از:

۱٫حزب ما به جای آن که نشان دهد یک حزب متعلق به سراسر ترکیه است، در یک گوشه محدود ماند. اتفاقاً به جای آن که خود را در تمام ترکیه تکثیر کند و با همه مردم کشور در ارتباط باشد، به شکل معکوس عمل کرده و داخل حزب را ترکیه‌ای کرد. (کرسی‌های اصلی رهبری حزب به دست ترک‌های چپ افتاد).

۲٫روابط رفاقتی و دار و دسته‌ای بر ارتباط سازمانی سایه انداخته و حزب را فرسوده کرده است.

۳٫حزب، به انتقادات و مطالبات هواداران هیچ پاسخی نداده و مداوماً، نظرات مردم را نادیده گرفته است.

انتقادات سخنگوی سابق حزب اتحاد دموکراتیک خلقها در شرایطی بیان شده که این حزب، به جرم تبعیت کامل از سیاست‌های جنگ‌طلبانه پ.ک.ک، عملاً از بازی سیاست کنار گذاشته شده و نه تنها در پارلمان و فضای سیاسی کشور منزوی شده، که با سردی و سکوت افکار عمومی و رسانه‌ها نیز مواجه شده است.

انتقاد مستقیم از اوجالان، پ.ک.ک و دمیرتاش

آیهان بیلگن، تنها نماینده و سیاستمداری نیست که لب به انتقاد گشوده است.

آلتان تان نماینده سابق دیاربکر نیز که در دستگیری‌های اخیر روانه زندان شد، تنها دو روز قبل از دستگیری، در یک مصاحبه زنده اینترنتی، به تندی علیه دمیرتاش انتقاد کرد. وی که به‌عنوان یک کُرد اسلامگرا شناخته می‌شود و قبلاً هم با نجم‌الدین اربکان کار کرده، در جریان مذاکرات صلح و در دیدار با اوجالان نیز، نشان داده بود که اهل سکوت در برابر خواسته‌های پ.ک.ک نیست.

زمانی که تان در زندان جزیره ایمره آلی و در سال ۲۰۱۳ با اوجالان دیدار کرد، رهبر زندانی پ.ک.ک، در انتقاد از پدر آلتان تان، نکاتی بر زبان می‌آورد. تان نیز که پدرش به‌عنوان یک کُرد اسلامگرای محبوس در زندان دیاربکر و در دوران کودتای نظامی سال ۱۹۸۰ میلادی جان خود را زیر شکنجه از دست داده بود، خطاب به اوجالان، چنین پاسخی داده است: الان زمان بررسی کارنامه پدر من نیست و می‌خواهیم مذاکرات صلح با ترکیه را هدایت کنیم.

آلتان تان در مصاحبه اخیر خود در مورد دمیرتاش گفت: «ما در حال هدایت مذاکرات صلح بودیم. از سویی با سران دولت دیدار می‌کردیم، از طرفی با اوجالان و از دیگر سو، با سران پ.ک.ک در قندیل و اروپا. درست در چنین شرایطی بود که شاخه نظامی پ.ک.ک، باز هم در شهرها درگیری را شروع کرد. من خطاب به دمیرتاش گفتم: یا در برابر اینها با قدرت موضع بگیر و بگو ما قول داده‌ایم به فعالیت مسلحانه پایان دهیم، یا اگر می‌خواهند واقعاً همه چیز را با زور تفنگ به دست بیاورند، ما به خانه‌هایمان برگردیم و مضحکه مردم نشویم. نمی‌شود که در یک سو از صلح و مذاکره حرف زد و در سویی دیگر، کسانی بیایند و با زور سلاح، به‌دنبال قدرت نمایی در شهرها باشند».

این سیاستمدار اسلامگرای کُرد در ادامه سخنان خود، در مورد پاسخ دمیرتاش گفته است: «در برابر درخواست و سخنان انتقادی من، چیزی نگفت و سکوت کرد. دمیرتاش چیزی نگفت و ما حرف‌های خود را در جاهای دیگر هم با صدای بلند تکرار کردیم و سران پ.ک.ک ما را ساکت کردند. مستقیماً به ما گفتند، کاری به این مسائل نداشته باشید».

کشور ترکیه ,

آلتان تان در مورد رهبری کردهای ترکیه گفته است: «جریان سیاسی کُردها در ترکیه، نیاز به یک رهبر دارد. دمیرتاش، با وضعیتی فعلی‌اش نمی‌تواند رهبر این جریان باشد و اگر چنین نیتی دارد، باید در برابر برخی مسائل، موضع بگیرد. الان که به زندان افتاده، می‌گوید، می‌توانم با همسرم به خانه مرال آکشنر بروم و صبحانه بخورم. من هم می‌گویم، کاش در دوران مذاکرات صلح، همراه با همسرت برای صرف صبحانه به خانه اردوغان و عبدالله گل می‌رفتی. کاش شب بعد از پیروزی در انتخابات، نمی‌گفتی که ما به هیچ شکلی با آکپارتی ائتلاف نمی‌کنیم. کاش وقتی که داود اوغلو تماس گرفت و می‌خواست به‌منظور مذاکره در مورد تشکیل دولت به دیدارمان بیاید، شرط‌های عجیب و غریب، پیش پای او نمی‌گذاشتی».

بهای انتقاد در پ.ک.ک و نهادهای اقماری آن

همچنان که گفته شد پ.ک.ک، از لحاظ سازمانی و ذهنیتی، انتقادپذیر نیست و این قاعده بر نهادهای اقماری آن نیز حکمفرماست. اعضا، مدیران و رده‌های میانی، آزادند هر اندازه که می‌خواهند به سبک سوسیالیستی از خودشان انتقاد کنند! اما کسی حق ندارد علیه رهبر حزب و تصمیمات او، لب به انتقاد بگشاید.

به همین خاطر است که در چند سال اخیر، سیاستمداران توانمند و مشهوری همچون احمد ترک، لیلا زانا، عثمان بایدمیر، سری ساکک، خطیب دجله، آلتان تان و بسیاری دیگر از کادرهای سیاسی توانمند و خوش‌نام کنار گذاشته شده‌اند.

کشور ترکیه ,

اد امه ماجراجویی‌های پ.ک.ک

در روزهای اخیر، آتش‌سوزی گسترده در صدها هکتار از جنگل‌های استان حاتای در مرز ترکیه و سوریه، موجب نگرانی افکار عمومی در ترکیه شد. چند پایگاه اینترنتی و اکانتهای فضای مجازی که متعلق به نهادهای اقماری پ.ک.ک بودند، این آتش‌سوزی را به‌عنوان مبارزه‌ای از گروه موسوم به فرزندان ابتکار عمل آتش اعلام کردند و این مسئله، موجب خشم مردم ترکیه شد.

اگر چه مدحت سنجار و پروین بولدان رهبر حزب دموکراتیک خلقها، با زبانی نه چندان تند، به آتش کشیدن جنگلها را محکوم کردند، اما واقعیت این است که نتوانستند به اعتراضات و انتقادات فضای مجازی پاسخ  دهند.

یکی دیگر از ماجراجویی‌های اخیر پ.ک.ک، اعتراض به توافق دولت مرکزی بغداد و اقلیم کردستان عراق در مورد مدیریت مشترک سنجار است. سران پ.ک.ک به‌تندی حزب دموکرات کردستان را تهدید کرده و بر این موضوع پافشاری می‌کند که نهادهای اقماری پ.ک.ک نیز باید بخشی از نهاد مدیریتی سنجار را در اختیار بگیرند و در مذاکرات هم حضور داشته باشند.

این اتفاق در شرایطی روی داده که به‌تازگی، ۸ تن از اعضای شاخه نظامی پ.ک.ک از مخفیگاه‌های کوهستانی خود در شرناخ بیرون آمده و پس از تماس با واحدهای نظامی و امنیتی ترکیه تسلیم شده‌اند و دو تن از فرماندهان رده نخست پ.ک.ک نیز با موشک پهپادهای ترکیه مورد هدف قرار گرفته و کشته شده‌اند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *