۹ فروردین ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • یادداشت روز
  • >
  • گزارش: جذب غیرقانونی کودکان توسط پ.ک.ک به منزله جنایت جنگی است

گزارش: جذب غیرقانونی کودکان توسط پ.ک.ک به منزله جنایت جنگی است

  • ۱۱ بهمن ۱۴۰۱
  • ۱۶۵ بازدید
  • ۰

انجمن بی تاوان : گزارش جدیدی از دیده بان حقوق بشر نشان می دهد که YPG/PKK که بخش هایی از شمال شرق سوریه را کنترل می کند، مرتکب جنایات جنگی می شود که وضعیت تحقیرآمیز در اردوگاه های بازداشت کودکان ایجاد شده توسط این گروه تروریستی را روشن می کند.

کودکان اغلب قربانیان گروه تروریستی YPG/PKK هستند که بخش‌هایی از زمین‌ها را در شمال شرق سوریه تحت کنترل دارد. آنها یا در حملات خود کشته می شوند یا در گروه استخدام می شوند. گزارش جدید دیده‌بان حقوق بشر (HRW) نشان می‌دهد که روش‌های وحشیانه این گروه همچنین هزاران کودک را تهدید می‌کند که صرفاً به دلیل ارتباط خانواده‌هایشان با داعش، یک گروه تروریستی دیگر در بازداشت به سر می‌برند.

اگرچه داعش به طور قابل توجهی نفوذ خود را در سوریه از دست داد، بقایای آنها، عمدتاً زنانی که با اعضای داعش و فرزندانشان ازدواج کرده بودند، توسط YPG/PKK جمع آوری و به اردوگاه های بازداشت فرستاده شدند. گزارش جو بکر و لتا تایلر از HRW که در وب سایت گلوبال عدالت ژورنال منتشر شده است، می گوید که نه کودکان و نه بزرگسالان بازداشت شده در شمال شرق سوریه به مرجع قضایی معرفی نشده اند و بازداشت آنها “خودسرانه و غیرقانونی” است. در این بیانیه آمده است: «بازداشت صرفاً بر اساس روابط خانوادگی نوعی مجازات دسته جمعی است که جنایت جنگی است. دولت هایی که آگاهانه و به طور قابل توجهی به این حبس توهین آمیز کمک می کنند، ممکن است در بازداشت غیرقانونی خارجی ها شریک باشند.»

داعش با ظهور در سوریه و عراق تعداد زیادی از “جنگجویان خارجی” را از سراسر جهان جذب کرد. تلاش‌های ترکیه به خنثی کردن جریان سربازگیری بالقوه کمک کرد، در حالی که عملیات‌ها از جمله عملیات‌هایی که توسط ترکیه پشتیبانی می‌شوند، حضور این گروه تروریستی را در شمال سوریه از بین بردند. در سال ۲۰۱۹ آخرین سنگر خود را در منطقه از دست داد.

پ.ک.ک که بخش اعظم شمال و شرق سوریه را با کمک ایالات متحده (که از قضا پ‌ک‌ک را به عنوان یک گروه تروریستی می‌شناسد) از داعش تصرف کرد، اردوگاه‌هایی را برای اسیران خود برپا کرد، اما با انتقاد سازمان ملل مواجه شد. شرایط غیر انسانی و تحقیرآمیز در اردوگاه ها.

گزارش دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید نزدیک به ۸۰ درصد از کودکانی که در اردوگاه‌های بازداشت نگهداری می‌شوند، زیر ۱۲ سال سن دارند، «بسیار جوان برای ایفای نقش فعال (در داعش) هستند، با این حال بسیاری از دولت‌ها به استناد امنیت ملی از بازگرداندن این اتباع جوان خودداری می‌کنند. نگرانی یا ترس از واکنش عمومی».

در این گزارش که بر اساس بازدید از اردوگاه‌های الهول و روژ و دیگر مراکز بازداشت در شمال شرق سوریه از سال ۲۰۱۹ تهیه شده، آمده است که شرایط برای کودکان «تهدیدکننده زندگی، عمیقاً تحقیرکننده و در بسیاری موارد غیرانسانی است. تأثیر روانی تجمعی آنها ممکن است به شکنجه تبدیل شود.» این سازمان می‌گوید مراقبت‌های پزشکی، آب سالم و سرپناه، و همچنین آموزش و تفریح برای این اسیران جوان «به‌شدت ناکافی است». حتی یک گروه وابسته به YPG/PKK اذعان کرد که حداقل ۳۷۱ کودک در سال ۲۰۱۹ در الهول جان باختند و بسیاری از آنها به دلیل بیماری های قابل پیشگیری یا هیپوترمی جان خود را از دست دادند. در گزارش دیده‌بان حقوق بشر آمده است که کودکان نیز در چاله‌های فاضلاب غرق شده‌اند، در آتش‌سوزی چادر جان خود را از دست داده‌اند و توسط کامیون‌های آب مورد اصابت قرار گرفته و کشته شده‌اند.

دیده‌بان حقوق بشر گفت که شرایط در زندان‌ها و بازداشتگاه‌های موقتی که YPG/PKK بیش از ۱۰۰۰ زندانی از حدود ۲۰ کشور را در آن نگهداری می‌کند، بدتر است. بیشتر آنها پسران بین ۱۴ تا ۱۷ سال هستند. این گزارش خاطرنشان کرد: “در زندان ها، ازدحام بیش از حد در ابتدا به حدی بود که بسیاری از زندانیان شانه به شانه می خوابیدند.” چندین زندانی پس از تلاش قبلی داعش برای آزاد کردن زندانیان به یک زندان جدید منتقل شدند، اما منابعی که در گزارش دیده‌بان حقوق بشر نقل‌شده است گفتند که صدها زندانی به بیماری سل مبتلا بودند که برای ماه‌ها درمان نشده بود و تعدادی از آنها نیاز به جراحی تخصصی یا درمان پیشرفته برای زخم‌ها یا موارد دیگر داشتند. شرایط پزشکی در هوری، جایی که طبق این گزارش “به اصطلاح مراکز توانبخشی” در آن قرار دارد، دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرد که مشاهده کرده است که پسرانی که در آنجا نگهداری می‌شوند، عمدتاً با نگاه‌های خالی نشسته‌اند یا در طول بازدیدهای سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۲ بی‌قرار در اطراف حیاط قدم می‌زنند.

پسران در اردوگاه ها از مادر و سایر خواهر و برادرانشان جدا می شوند. این گزارش به نقل از یک مادر ترینیدادایی در اردوگاه روژ گفت که یک مادر ناشناس دو پسر ۱۴ و ۱۵ ساله خود را به مدت نزدیک به چهار سال پس از اینکه آنها را به جای دیگری برده بودند ندیده بود. این گزارش می افزاید که پسران خارجی که با مادران و خواهران و برادران خود زندگی می کنند، اکثراً زمانی که به سنین نوجوانی نزدیک می شوند یا به سن بلوغ می رسند به “مراکز توانبخشی” برده می شوند و آنهایی که گرفته می شوند شامل پسران ۱۰ و ۱۲ ساله می شوند. به نقل از این گزارش، Fionnuala Ni Aolain، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در زمینه ارتقا و حمایت از حقوق بشر و آزادی های اساسی در هنگام مقابله با تروریسم، گفت: «قتل، جداسازی و انبارکردن عملی پسران نوجوان از مادرانشان یک عمل منفور و ناسازگار است. با شأن و منزلت کودک و مغایر با اساسی ترین حقوقی که هر کودکی در هر شرایطی از آن برخوردار است.»

در این میان، وضعیت اسفبار کودکان به نظر نمی رسد. دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرد که از سال ۲۰۱۹، تقریباً ۳۶ کشور بازگشت تقریباً ۶۶۰۰ شهروند را پذیرفته‌اند و از این تعداد، حدود ۴۴۵۰ نفر کودک هستند. این گزارش تاکید می کند که بازگشت به کشور در سال ۲۰۲۲ افزایش یافته است، اما همچنان عقب مانده است. یک گزارش Save The Children می گوید که بازگرداندن بیش از ۲۳۰۰۰ کودکی که هنوز در سوریه نگهداری می شوند، با نرخ فعلی تا سه دهه طول می کشد.

گزارش HRW بر قطعنامه های الزام آور شورای امنیت سازمان ملل متحد، از جمله قطعنامه ۲۳۹۶ تاکید می کند که از همه کشورهای عضو سازمان ملل می خواهد کسانی را که مرتکب جنایات مرتبط با داعش شده اند محاکمه کنند و خاطرنشان می کند که در حال حاضر در منطقه سوریه که تحت کنترل YPG/PKK است غیرممکن است.

همچنین هشدار می‌دهد که «دولت‌هایی که به واگذاری مسئولیت اتباع زیر سن قانونی خود به بازیگران غیردولتی در شمال شرق سوریه، صحنه درگیری‌های مسلحانه ادامه می‌دهند، ممکن است تلاش‌های (داعش) را برای استخدام این کودکان فعال کنند. در این روند، کشورهای مبدأ کودکان، کودکانی را که قبلاً وحشت‌های غیرقابل تصوری را تحمل کرده‌اند، ابتدا به دست (داعش) و سپس در بازداشتگاه‌ها در شهرهای چادری محقر و محصور، به اصطلاح مراکز توانبخشی که هیچ گونه توانبخشی و نظامی معنی‌داری ارائه نمی‌دهند، دوباره قربانی می‌کنند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *