۹ فروردین ۱۴۰۳

پ.ک.ک در نقش ترکیبی سازمان مافیایی و تروریستی

  • ۱۴ فروردین ۱۴۰۱
  • ۳۸۸ بازدید
  • ۰

انجمن بی تاوان : پس از مدتی و به ویژه از اواخر دهه ۱۹۹۰ متوجه شد که به جای مالیات گیری از قاچاقچی ها، می تواند خود رأسا در کار قاچاق وارد شود و سود خود را افزایش دهد. به نظر محققان، دست کم سه علت سبب روی آوری پ.ک.ک به عرضه مستقیم مواد مخدر شد؛

۱٫ افول بازارهای هروئین باعث شد که فروشندگان نزدیک به پ.ک.ک نتوانند درآمد زیادی کسب کنند و لذا رغبتی به پرداخت مالیات نداشتند. دلیل این امر روی آوری بازارهای مواد مخدر اروپایی به کوکائین و محرک های نوع آمفتامین بود؛

۲. انحصار توزیع محصولات اخیر را شبکه های مافیایی اروپای شرقی، روسی و سازمانهای امریکای جنوبی برعهده داشتند و به ویژه روس ها و آلبانیایی ها انحصار سازمان های مافیایی ترکیه ای را شکستند؛

۳. حضور پ.ک.ک در سراسر مسیر اروپا، ایجاد یک سازمان / شبکه وسیع را تسهیل کرد.با ورود پ.ک.ک به عرصه قاچاق، شکل و انواع فعالیت های آن گسترش یافت.

خرده فروشی مواد مخدر: فروش مواد در سطح خرد محتاج شبکه ای وسیع و افرادی آشنا به فنون «توزیع و بازاریابی» است. به عقیده بعضی تحلیل گران پ.ک.ک، سازمان مزبور احتیاجی به تأسیس شبکه نداشت و برای منظور خود از دیاسپورای کرد ساکن کشورهای اروپایی و به ویژه آلمان و هلند استفاده کرد. ادعا شده است که به ویژه از پناهجویان، بیکاران و کودکان گرد برای توزیع استفاده شده است. در دهه ۱۹۹۰ که دوران شکوفایی توزیع هروئین توسط پ.ک.ک بود، پلیس آلمان کودکان متعددی (بین ۸ تا ۱۲ ساله) بازداشت کرد که در بازجویی به فروش مواد مخدر برای پ.ک.ک اعتراف کرده اند.تصور می رود که سازمان های پوششی فرهنگی هم در این نوع توزیع ها دست داشته اند. توزیع مستقیم مواد مخدر توسط پ.ک.ک باعث درگیری آن با شبکه های محلی شده و موجب شده تا این دو گروه یکدیگر را آماج حمله قرار داده و یا لو دهند. یکی از نمونه های مشهور، گروه مافیایی بومباجی لار بود که زیر نظر خانواده بای باشین تشکیل شده بود و برای توزیع مواد مخدر و باج گیری و اخاذی از شهروندان کردتبار و ترکتبار لندن فعالیت می کرد.

در نوامبر ۲۰۰۲ درگیری دو گروه رقیب باعث قتل فردی به نام عالیشان دوغان شد. به نظر می رسد که دعوای اصلی بر سر انحصار فروش هروئین بوده است. دادستان کل آلمان اعلام کرده است هشتاد درصد مواد مخدر ضبط شده در اروپا به پ.ک.ک یا سایر گروه های ترکیه ای مربوط بوده است. در یکی از جدیدترین اقدامات حقوقی علیه فعالیت های پ.ک.ک (۱ سپتامبر ۲۰۱۷) دادگاه اتریش و پلیس بلژیک در همکاری با همدیگر، باندی بین المللی را متلاشی کردند که برای مدت ده سال هروئین، کوکایین و آمفتامین نیمی از اروپا را (شامل سوئیس، فرانسه، آلمان، هلند و اتریش) تأمین می کرد و مرکز آن در هاسلت بلژیک بود. این باند مواد را از بنادر روتردام و آنتورپ وارد کرده و به خانه سردسته گرد باند در شهر هاسلت منتقل می کردند. سپس آن را به مقادیر قابل مصرف تقسیم کرده و بار اتومبیل های دستکاری شده می کردند. در مواردی، در زیر داشبورد اتومبیل های کشف شده قسمت هایی با گنجایش ۵ کیلو مواد مخدر داشتند. چهار عضو باند بازداشت شده و از آن طریق کل شبکه برملا شده بود. از این گروه چندین اتومبیل و مقادیر قابل توجهی پول نقد به دست آمد و طبق تخمین ها، از سود سالانه و چندین میلیون یورویی باند، قسمت مهمی روانه ترکیه و پ. ک. ک. می شده است.

پول شویی: پ.ک.ک از دهه۱۹۹۰ سازمان های مالی برای جمع آوری پول، کمک، باج گیری، اخاذی و تشکیل داده بود. ابتدا اتحادیه دمکراتیک خلق گرد” به وجود آمد. سپس در سال ۲۰۰۱ انجمن کارمندان کرد (موسوم به کارساز) در آمستردام تأسیس شد. رئیس امور مالی کارساز سلیم چوروک کایاه بود که از بنیان گذاران پ.ک.ک محسوب می شود و پس از دستگیری اوج آلان ظاهرا از این سازمان کناره گرفت. رسانه ها و به ویژه رادیو و تلویزیون از مهم ترین کانال های پولشویی پ.ک.ک بوده است. ابتدا تلویزیون مد از بریتانیا پخش برنامه های خود را آغاز کرد. هنگامی که مجوز موقت آن به دلیل تشویق به خشونت و اغتشاش و نقص مدارک و تأمین مالی از راه پول مواد مخدر تعطیل شد (آوریل۱۹۹۹)، تلویزیون مدیا پخش برنامه را از بلژیک آغاز کرد (جولای ۱۹۹۹). مجوز این کانال هم توسط فرانسه در فوریه ۲۰۰۶ به دلایل مشابهی باطل شد و از آن سال «روژ تی وی»۲ تا ۲۰۱۲ ارگان اصلی تلویزیونی پ.ک.ک محسوب می شد. در این سال مقامات دانمارکی با تأکید بر رابطه این تلویزیون با پ.ک.ک، کانال مزبور را تعطیل کردند.

از آن زمان، کانال های مختلف و از جمله تلویزیون استرک فعالیتهای آنها را ادامه می دهد. اداره کانال تلویزیونی مستلزم هزینه فراوانی است. طبعا بخشی از درآمدهای سازمان در این تلویزیونها خرج می شود. اما برگزاری مراسم شبهای همبستگی» برای جمع آوری کمک نیز از راه های تبدیل پولهای نامشروع به پول مشروع است. با تحقیقات پلیس بریتانیا در سال ۱۹۹۵ معلوم شد که بازده میلیون دلار از یک حساب متعلق به تلویزیون مد برای مواد مخدر، خرید و قاچاق انسان استفاده شده است. در تحقیقات پلیس بلژیک نیز معلوم شد که پ.ک.ک پولشویی را از طریق پانزده شرکت پوششی انجام می داده است. عملیات مشترک پلیس فرانسه و بلژیک در سال ۲۰۰۲ نشان داد که یک شرکت مرتبط با پ.ک.ک در پاریس کار پولشویی را هدایت می کرده است. عملیاتی که پلیس بلژیک با همکاری پلیس ایتالیا و فرانسه اجرا کرد بعضی اعضای سرشناس پ.ک.ک مانند زیبر آیدار و رمزی کارتال- که در لیست قاچاقچی های مهم امریکا هم قرار داشتند – بازداشت شدند. اتهام این افراد دخالت در کلاهبرداری، جعل اسناد، تبلیغ و عضوگیری برای پ.ک.ک، قاچاق انسان و… بوده است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *