۹ فروردین ۱۴۰۳

نقش ۱۵بازیگر خارجی در پتانسیل بازیگری احزاب کُردی ترکیه

  • ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۳
  • ۳۷۰ بازدید
  • ۱

تشکیل گروه‌های جداگانه برای سازماندهی کردها در کشورهای ایران، عراق و سوریه با هدایت و برنامه‌ریزی سرویس‌های اطلاعاتی کشورهای قدرتمند اتحادیه اروپا برای استفاده علیه کشورهای فوق صورت گرفت.

انجمن بی تاوان آذربایجان غربی :روزنامه زمان بر اساس چند گزارش از پلیس ترکیه اعلام کرد: اتحادیه جوامع کردستان(KCK) که به عنوان شاخه شهری پ ک ک شناخته می شود، حضوری به مراتب قوی‌تر از داخل ترکیه،‌ در ۱۰ کشور اروپایی دارد. فعالیت‌های این اتحادیه از لابی‌گری برای حذف پ.ک.ک از لیست گروه‌های تروریستی اینترپل گرفته تا پول‌شویی و جمع‌آوری پول از کردهای مقیم اروپا را در بر می‌گیرد. این فعالیت‌ها عمدتا در آلمان، ‌فرانسه و یونان متمرکز است. اتحادیه جوامع کردستان، از شبکه‌ای متشکل از ۱۰۰۰ شرکت عضو در اتحادیه بین‌المللی تجار کرد را که در شهر رتردام مستقر است، بهره می‌برد. قریب به ۲۷۹ شرکت از این شرکت‌ها، اقدامات غیرقانونی پ.ک.ک را تسهیل می‌کنند. که در کشورهای هلند (۱۳شرکت)، استرالیا، سوئد، یونان، دانمارک، ‌بلژیک و رومانی قرار دارند.

بر اساس گزارش‌ پلیس ترکیه، دفتر بازرسی جرایم مالی وزارت دارایی ترکیه به مواردی از نقل و انتقال دستی پول از حزب چپ سوئد، که پیشتر به عنوان حزب کمونیست سوئد شناخته می‌شد، به حساب‌های بانکی متعلق به افراد عضو در اتحادیه جوامع کردستان برخورد کرده است. در گزارش مذکور آمده است: اتحادیه جوامع کردستان، تنها از محل حمایت‌های مالی شرکت‌های عضو در اتحادیه بین‌المللی تجار کرد سالانه مبلغ یک میلیارد یورو پول نقد جمع آوری کرده و بخشی از آنرا به قندیل عراق، محل استقرار قرارگاه مرکزی پ.ک.ک ارسال می‌کند. اتحادیه جوامع کردستان با ایجاد ۴۰۰ انجمن و سازمان مدنی تحت عنوان فعالیت‌های فرهنگی، رسانه‌ای، حقوق بشری و… بخش مهمی از کردهای مقیم در کشورهای اروپایی را پوشش داده و از آنان کمک مالی دریافت می‌کند. صبری اوک، رمزی کارتال و احمد گلابدره سه چهره مهم در مدیریت فعالیت‌های اقتصادی پ.ک.ک در اروپا محسوب می‌شوند.

انگلیس:

این کشور در تعامل با پ.ک.ک نظر موافق‌تری دارد. سابقه فعالیت گروه در انگلیس و تیرگی روابط ترکیه با انگلیس در یک صد سال گذشته، در این موضع‌گیری بی‌تاثیر نیست. حزب با داشتن ۹ انجمن، ۳ واحد، یک کمیته و دو دفتر در انگلیس حدود ۶ هزار سمپات و ۵۰ عضو فعال (میلیتان) در این کشور دارد. در انجمن موصوف به کارگران کردستان به جوانان آموزش ایدئولوژیک داده می‌شود و افراد موفق این دوره‌ها برای آموزش نظامی به شمال عراق اعزام می‌شوند. انگلیس با میزبانی ۱۲ شرکت‌ از اتحادیه بین‌المللی تجار کرد اقدامات غیرقانونی پ.ک.ک را تسهیل می‌کند. با توجه به شرایط و جغرافیای مناطق کردنشین کشورهای آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی با شناخت دقیق و کامل از شرایط و فضای حاکم بر این مناطق، به منظور انجام فعالیت‌های اطلاعاتی و عملیاتی اقدام به سرمایه‌گذاری و برقراری ارتباط با سران گروه‌های کرد در این مناطق کرده‌‌اند.

آلمان:

در حال حاضر تعداد قابل توجهی از سران و اعضای اصلی پ.ک.ک در کشور آلمان مقیم بوده و بخش مهمی از فعالیت‌های اکراد در منطقه نیز توسط آن‌ها در آلمان هدایت می‌شود. آلمان از پ.ک.ک و گروه‌های تابعه به عنوان اهرم فشار جدی بر علیه کشورهای منطقه بهره می‌برد، پ.ک.ک بیش از حدود ۲۰۰ تشکیلات فرهنگی در آلمان دارد. میشائیل ولفسٌن ، منطق سیاست نظامی آمریکا و آلمان در حمایت از پ.ک.ک و پژاک را اینگونه توضیح داد: «تجزیه‌طلبی قومی با کمک دستگاه‌های جاسوسی بهترین اهرم برای ایجاد اختلال در ثبات رژیم‌های ناخوش‌آیندی مانند تهران بوده و این عدم ثبات داخلی می‌تواند و می‌باید اهرم سیاست غرب در چارچوب تعرض نظامی به ایران باشد.» آلمان از مهمترین کشورهای پشتیبانی کننده پ.ک.ک و اساسی‌ترین حمایت کننده مالی آن در موارد: اقامت چهارصد هزار نفر از اکراد در آلمان، تجهیز پ.ک.ک به موشک‌های ضد هوایی که به وسیله نفر حمل می‌شود و واگذاری بیش از دو هزار قبضه اسلحه می‌باشد. پس از قرار گرفتن پ.ک.ک در لیست گروه‌های تروریستی آلمان بظاهر کلیه دفاتر و مراکز رسمی این حزب را تعطیل و فعالیت‌های آن‌ها را به گروه‌های تابعه این حزب تغییر داد. آلمان با میزبانی بیشترین تعداد از شرکت‌های اتحادیه بین‌المللی تجار کرد (۱۴۷شرکت) اقدامات غیرقانونی پ.ک.ک را تسهیل می‌کند. شدیدترین حامی تجزیه کردستان، مسعود بارزانی است که از چندین سال پیش با وزارت خارجه آلمان در ارتباط بوده و بارها با آنگلا مرکل ملاقات داشته است.

فرانسه:

فرانسه از حامیان اصلی پ.ک.ک می‌باشد. عهده دار شدن ریاست جمعیت حمایت از کردهای داخل فرانسه توسط همسر فرانسوا میتران رئیس جمهور سابق فرانسه و برگزاری اجلاس‌های متعدد از جمله اقدامات دولت فرانسه است. فرانسه با میزبانی بیش از ۴۹ شرکت‌ از اتحادیه بین‌المللی تجار کرد اقدامات غیرقانونی پ.ک.ک را در این کشور تسهیل می‌کند. پلیس فرانسه ۴ نفر از افراد مظنون به عضویت در پ ک ک را دستگیر کرد که مسئولیت جمع‌آوری حمایت‌های مالی از این گروه در اروپا را بر عهده داشتند. یکی از دستگیرشدگان آدم اوزون از چهره‌های متنفذ پ.ک.ک بود. که در مذاکرات اسلو (مذاکرات نمایندگان میت با نمایندگان پ.ک.ک در سال ۲۰۱۱میلادی) حضور داشت و به عنوان مسئول روابط دیپلماتیک پ.ک.ک شاخته می‌شود. وی در فرانسه در حالی دستگیر شده بود که با گروهی از یک باند مافیایی اوکراینی قرار ملاقات داشته و می‌خواست از طریق آن‌ها چند قبضه سلاح پدافند ضدهوایی خریداری کند.

روسیه:

اگر چه حزب کارگران کردستان توسط سرویس اطلاعاتی شوروی سابق تاسیس گردیده است. ولی پس از فروپاشی و قرار گرفتن روسیه در بلا تکلیفی پای سرویس‌های دیگر به هدایت گروه باز شد. پ.ک.ک در شهر مسکو دارای چندین خانه امن و کمپ می‌باشد. و در فعالیت‌های مافیایی و قاچاق انسان در این کشور نیز دخالت دارد.

ارمنستان:

پ.ک.ک در ارمنستان هیچ‌گونه منعی برای فعالیت اطلاعاتی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ندارد. حمایت این کشور از این حزب بدلیل دشمنی دیرینه‌اش با ترکیه در خصوص قتل‌عام ارامنه در سال ۱۹۱۵ میلادی می‌باشد. مردم فعلی ارمنستان رغبت خاصی برای پیوستن به پ.ک.ک ندارند. حزب در ارمنستان دو مقر اصلی در شهر ایروان دارد که یکی از آن‌ها را برای نیروهای مذکر و دیگری را برای نیروهای مونث خود استفاده می‌کند. حزب قبلاً بیشتر تجهیزات نظامی و سلاح‌های خود را از این کشور تهیه می‌کرد.

سوریه:

سوریه در دوره حافظ اسد، زمانی که دو کشور سر آب رودخانه فرات و مسائل ارضی اختلاف داشتند. نقش متحد استراتژیک برای پ.ک.ک داشت. قبل از کودتای سال ۱۹۸۰ میلادی در ترکیه، سوریه پایگاه‌هایی در اختیار اوجالان و نیروهایش گذاشت. و به اعضای گروه اجازه داد در این کشور تجدید قوا کرده و دوباره فعالیت‌های خود را علیه ترکیه سازماندهی کنند. به حجاج کرد اجازه داد هزینه حج خود را در اختیار پ.ک.ک قرار دهند. حمایت‌های سوریه به حدی بود که ترکیه، آمریکا و برخی کشورهای غربی رسما اعلام کردند در صورتی که عملیات خشونت‌آمیز علیه توریست‌های ترکیه صورت پذیرد دولت سوریه مستقیما مقصر است. بعد از دستگیری اوجالان، روابط سوریه با این حزب تعدیل گردید. این تعدیل ادامه داشت تا کشورهای غربی و ترکیه از شورش‌های مسلحانه تکفیری علیه سوریه حمایت کردند. سوریه بعد از آن بخش کرد‌نشین خود را در اختیار شاخه سوری پ.ک.ک قرار داد. و حزب اتحاد دمکراتیک سوریه با هماهنگی نظام حاکم در مناطق کرد‌نشین سوریه اعلام خودمختاری کرده و مدیریت شهر مهم کردنشین قامشلو را برعهده گرفت. با افزایش جایگاه سیاسی این حزب کردی در سوریه، پ.ک.ک به فعالیت‌های مسلحانه خود در ترکیه افزود

عراق:

ترکیه یکی از مخالفان سرسخت قدرت‌گیری کردها در عراق بود و با حمایت از ترکمن‌های شهر کرکوک باعث ناکامی کردها از دستیابی به این شهر نفت‌خیز شد. اما به فراخور تحولات منطقه اکنون به حمایت از اقلیم کردستان پرداخته و حجم معاملات اقتصادی با اقلیم کرد را به هشت میلیارد دلار رسانده است. مناسبات عالی اقلیم کردستان با ترکیه زمینه برای استفاده ترکیه از پتانسیل اقلیم کردستان را فراهم ساخته است. مسعود بارزانی نقش میانجی میان کردها و ترک‌ها را برعهده گرفت و قدرت چانه‌زنی ترک‌ها را در مقابل عبدالله اوجالان افزایش داده است. در محدوده نفوذ بارزانی کوه‌های قندیل واقع در تقاطع مرز ایران، عراق و ترکیه قرار دارند. فعالیت¬های اسرائیل در این منطقه و حضور بسیاری از اعضای پ.ک.ک در آن خطر تجزیه ترکیه را افزایش می‌دهد.

یونان:

یونان بواسطه اختلافاتی که با ترکیه داشت و دارد به پ.ک.ک کمک می‌کند. میلیتان‌های پ.ک.ک پس از طی دوره‌های آموزش مواد منفجره و آتش زدن جنگل‌ها در خاک یونان به ترکیه می‌روند. کلیه آموزش‌های پ.ک.ک در خاک یونان با اطلاع سرویس‌های اطلاعاتی و امنیتی این کشور صورت می‌گیرد.

بخش یونانی‌نشین قبرس، نیز جهت فشار آوردن به دولت ترکیه بر سر مسئله قبرس از پ.ک.ک حمایت می‌کند.

ایتالیا:

با حمایت این کشور پارلمان اکراد دور از وطن ترکیه توسط پ.ک.ک در این کشور تاسیس گردیده است. فعالیت‌های حزب در این کشور تحت پوشش اتحادیه خلق دمکراتیک کرد می‌باشد و دارای ۳ انجمن ۲ دفتر و یک کمیته می‌باشد. یکی از نهادهای مخفی اتحادیه جوامع کردستان در ایتالیا وظیفه تهیه پاسپورت، بلیط هواپیما و هدایت کانال‌های ارتباطی سازمان‌های اروپایی پ.ک.ک با ترکیه را بر عهده دارد. این نهاد، جوانان کرد مقیم اروپا را تشویق به ورود به احزاب چپ اروپایی کرده و از آنان به عنوان کانال ارتباطی با مقامات این احزاب با پ.ک.ک استفاده می‌کند.

سوئیس:

در سوئیس ۲۰ انجمن، ۵ واحد و انستیتو کرد لوزان زیر نظر فدراسیون انجمن فرهنگ‌های کردی فعالیت می‌کند. این کشور با میزبانی ۱۴ شرکت‌ از اتحادیه بین‌المللی تجار کرد اقدامات غیرقانونی پ.ک.ک را تسهیل می‌کند.

رومانی: در این کشور نیز حدود ۱۵۰ انجمن، واحد و تیم‌های میلیتان فعالیت دارند.

بلغارستان: گروه در این کشور با ۳ انجمن یک خانه فرهنگ و یک کمیته و مرکز فعالیت دارد.

بالغ بر ۴۰ سرویس اطلاعاتی و امنیتی از کشورهای مختلف دنیا از جمله آمریکا، کانادا، روسیه، اکراین، چین، ژاپن، هند، انگلیس، آلمان، ایتالیا، فرانسه، یونان، قبرس، بلغارستان، ارمنستان، بلژیک، اطریش، استرالیا، عراق، امارات متحده عربی، عربستان سعودی، سوریه، لبنان، فلسطین، رژیم صهیونیستی و … با این حزب ارتباط سیاسی پنهان دارند.

رژیم صهیونیستی:

بعد از تشکیل رژیم صهیونیستی، ۲۰۰ هزار یهودی کرد از شمال عراق و سوریه، به اسرائیل آورده شده و پست‌های مهمی در پارلمان این کشور عهده‌دار شدند. هم اکنون بیش از ۲۵۰ هزار کرد یهودی در اسرائیل حضور دارند. نزدیکی رژیم صهیونیستی به اکراد و حمایت از آن‌ها برای تشکیل کردستان مستقل سابقه دیرینه دارد. و نشانگر سیاست ثابت این رژیم برای بهره‌گیری از موضوع کردی جهت مقابله با کشورهای اسلامی منطقه می‌باشد. فعالیت اسرائیل در شمال عراق و حمایت این کشور از استقلال کردها بر نگرانی ترکیه افزوده است. روزنامه یدیعوت آحرونوت نوشت: به تدریج نیروهای مخالف کرد در چهار کشور ترکیه، ایران، عراق و سوریه برای تشکیل یک کشور بزرگ کرد با یکدیگر ارتباط برقرار می‌سازند این کشور همانند سودان جنوبی متحد نزدیک اسرائیل خواهد بود. کردها نسبت به یهودی‌ها احساس برادر دوقلو را دارند و خواهید دید که چهار کشور مخالف اسرائیل بالاجبار برای تولد یک کشور کرد متحد اسرائیل تکه تکه خواهند ‌شد. امروز ده‌ها شرکت اسرائیلی در شمال عراق فعالیت می‌کنند و سالانه ۵۰۰ اسرائیلی به واسطه این شرکت‌ها وارد عراق می‌شوند. اسرائیلی‌ها مدارک هویتی دوگانه دارند و در این مدارک از نام مستعار استفاده می‌کنند. اسرائیلی‌ها با عناوین تاجر، سرمایه‌گذار، پیمانکار و روزنامه‌نگار وارد عراق می‌شوند. شرکت‌های اسرائیلی «سوله بنه»، «تسیم»، «لائیسرئال» و بازان در زمینه‌های زیر ساخت، عمران، حمل و نقل، اکتشاف نفت و حفر کانال در این منطقه فعالیت می‌کنند. یهودیان در ۱۲ منطقه مسکونی در کردستان زندگی می‌کنند و ۱۴۶ گروه و جماعت یهودی در میان قشر کرد عراق وجود دارد.

سایت خبریODA TV در مطلبی تحت عنوان ” آخرین وضعیت ائتلاف پ ک ک و اسرائیل” اعلام کرد: آموزش زبان کردی در دانشگاه تلاویو با همکاری انستیتو کرد استانبول آغاز گردید. انستیتوی مزبور به پ ک ک وابسته است. انجمن کردهای یهودی با چراغ سبز نیروهای امنیتی رژیم صهیونیستی و با افراشتن پرچم‌های کردستان و اسرائیل و سردادن شعارهای ضد ترکی مقابل سرکنسولگری ترکیه در اسرائیل تجمع کردند.

داود باغستانی از کردهای یهودی تبار از مهمترین عوامل نزدیکی رژیم صهیونیستی و پ.ک.ک است. وی رئیس انستیتوی کرد- اسرائیل (تاسیس ۲۰۰۹) و مدیر نشریه کرد و اسرائیل می‌باشد. که عمده مطالب آن به اهمیت همکاری‌های کردها و یهودیان در زمینه‌های مختلف اختصاص دارد. وی با گولدامایر، موشه دایان و شیمون پرز دوستی شخصی داشته است. وی طی مصاحبه‌ای اظهار داشت: در سال ۲۰۰۸ میلادی، مراد کارایلان به مناسبت شصتمین سال تاسیس اسرائیل به عنوان مهمان رسمی موساد یک هفته در اسرائیل حضور داشته و نامه‌هایی با شیمون پرز تبادل کرده است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *