۳۱ فروردین ۱۴۰۳

عاقبت جوانان اغفال شده پژاک

  • ۴ شهریور ۱۳۹۱
  • ۲۰۸ بازدید
  • ۰

پژاک فرقه‌ایست که کاملاً از بطن پ‌ک‌ک جدا شده و با هدف تخصصی کردن فعالیت‌های پ‌ک‌ک در ایران تاسیس شد. این فرقه توسط عثمان اوجالان (برادر عبدالله اوجالان رهبر زندانی این فرقه‌ها) در سال ۲۰۰۴ تاسیس شد. یکی دو ماه بعد از تاسیس این فرقه توسط عثمان اوجالان و رفقایرفرمیستش در داخل صفوف پ‌ک‌ک، از این فرقه‌ها جدا شده و در شهرهای اقلیم کردستان ساکن شدند.

سران پ‌ک‌ک به منظور حذف و پاکسازی ردپای عثمان در داخل این فرقه‌ها، تصمیم گرفتند در تاریخ ۴/۴/۲۰۰۴ که مصادف است با روز تولد عبدالله اوجالان (رهبر فرقه‌ها)، باردیگر کنگره‌ی این فرقه را برگزار کنند و تاریخ تاسیس آنرا همین روز اعلام کنند. پژاک تقریباً هفت ماه قبل از این تاریخ اعلام موجودیت کرده بود، اما به دلیل جداشدن مؤسس آن و مخالفت سران باقیمانده‌ی پ‌ک‌ک، کنگره تکرار و اعلام موجودیت آن به تاریخ مذکور تغییر یافت.

با نگاهی کوتاه به تاسیس این فرقه توسط اعضای پ‌ک‌ک و جمع‌آوری اعضای ایرانی که در مقرّهای پ‌ک‌ک در مناطق مختلف بودند؛ ماهیت واقعی این فرقه و چگونگی متولد شدن از بطن پ‌ک‌‌ک را به خوبی درخواهیم یافت. در این مرحله پروژه‌ی کُردستیزی این فرقه در مناطق کُردنشین ایران شروع شد. این فرقه با کمک سران پ‌‌ک‌ک و دستهای پنهان غربی، کاری را در نوار مرزی غرب ایران شروع کردند که تاکنون منجر به کشته‌ شدن صدها و شاید هزاران تن از غیرنظامیان و اهالی منطقه شده است.

با این وجود پژاک همیشه منکر یکی بودن این فرقه با پ‌ک‌ک از تمامی لحاظ بوده و تنها جنبه‌ی فکری را وجه تشابه و همکاری خود با پ‌ک‌ک معرفی می‌کند. اگر تنها جنبه‌ی فکری مسئله را نیز درنظر بگیریم، به این نتجه خواهیم رسید که دو فرقه با یک خط مشی فکری و ایدئولوژیک، نخواهند توانست متفاوت از همدیگر باشند چراکه منبع تغذیه یکی است.

از اینها نیز که بگذریم، کشته شدن اعضای ایرانی که در پ‌ک‌ک و ه‌پ‌گ (شاخه‌ی نظامی این فرقه‌ها در ترکیه)، خود گواه و مدرک عینی برای اثبات این قضیه است که پژاک همان پ‌ک‌ک و پ‌ک‌ک همان پژاک است.

از سوی دیگر حضور اعضای ترکیه‌ایی، سوریه‌ایی، عراقی و … در پژاک که اکنون تعدادی از آنها در زندان‌های ایران بسر می‌برند؛ جنبه‌ی دیگری است که به روشن‌تر شدن این قضیه کمک می‌کند. بارزترین و به‌روز ترین این نمونه و مدرک، کشته شدن نوجوانان ایرانی اهل ماکو از توابع استان آذربایجان غربی در روزهای اخیر در مناطق شمدینلی از توابع استان حکاری ترکیه توسط نظامیان این کشور بوده است. اگر پ‌ک‌ک و پژاک یکی نیستند؛ پس جسد نوجوان ماکویی که عضو پژاک بوده، در میان اجساد کشته‌های پ‌ک‌ک و ه‌پ‌گ در شمدینلی به چه معناست؟ از طرف دیگر اعضای پژاک که در زندان‌های ایران با اتهام عضویت در این فرقه و اقدام علیه امنیت ملی ایران بسر می‌برند و اهل ترکیه و سوریه هستند؛ به چه معنا خواهد بود؟

هرچند قبلاً هم زیاد در این مورد نوشته و مدارک و شواهد زیادی را ارائه داده‌ایم؛ اما ذکر این موارد نیز شاید خالی از لطف نباشد؛ به ویژه برای آن دسته از خوانندگان که هنوز دیدی کلی وشفاف از این فرقه‌ها و عملکردهای کُردستیزانه‌ی آنها ندارند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین