۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رویکردهای عراق، ایران و سوریه نسبت به پ.ک.ک (۲)

  • ۱۳ آذر ۱۴۰۰
  • ۳۵۳ بازدید
  • ۰

برای یک گروه تروریستی , داشتن یک پناه‌گاه امن , مهم‌ترین شرایط برای بقا و تقویت ظرفیت خود برای مبارزه با نیروهای امنیتی دولت است . پ ک ک از این اهمیت آگاه بود , به ویژه برای اجازه دادن به استفاده از قلمرو خود برای حمایت از آموزش , مواد و پایه . این تقاضا با دولت‌های عراق , ایران و سوریه و مقامات محلی در این سه ایالت متفاوت بوده‌است .
پ ک ک با فراهم کردن مناطق امن مدت کوتاهی پس از بنیانگذاری آن از دولت سوریه حمایت کرد . زمانی که رهبر پ ک ک پس از کودتا در سال ۱۹۸۰ از سوریه فرار کرد ، دولت سوریه به پ ک ک اجازه داد تا اردوگاه‌های آموزشی و دفاتر مرکزی در شمال سوریه و دره بقاع در لبنان از طریق مرز سوریه بسازند ( fas ، ۲۰۰۸ ) . همانطور که وان Bruinessen ( ۱۹۸۸ ، p . (۴۴ ) نشان می‌دهد که رابطه بین ترکیه و سوریه بیشتر از اواسط دهه ۱۹۸۰ توسط این مساله تعیین شده‌است . توقیف نشان داد که ” ۱۵،۰۰۰ ستیزه‌جو در کمپ‌های ارائه‌شده توسط دولت سوریه ” ( اوجالان ، که در Pirim و Ortulu ، ۱۹۹۹ ، ص . ۲۴۸ ) . از این رو می ‌توان گفت که حمایت دولت سوریه از پ ک ک ، بزرگ‌ترین کمک برای گروه برای بقا در فرآیند تاسیس آن است . این کمک همچنین از طریق حمایت معنوی مقامات سوری مشهود بود . به عنوان مثال ، فاروق الشرا ، وزیر امور خارجه سوریه ” جنبش مقاومت ” را به جای یک گروه تروریستی خواند ، اگرچه پ ک ک در فهرست گروه‌های تروریستی که توسط سوریه ( Al ) گردآوری شده‌بود ، اشاره کرد . ۵۲ ) . حتی با وجود اینکه دولت سوریه had را اخراج کرده و پس از سال ۱۹۹۸ اردوگاه‌های پ ک ک را در سوریه ببندد ، دیدگاه الشرا ، رویکرد طولانی‌مدت سوریه در پ ک ک بوده‌است .
موضع سوریه نسبت به پ ک ک پدید آمد ؛ پ ک ک به پ ک ک اجازه داد تا مناطق امن سیزده سال بعد از سه منطقه اردوگاه را بسازد : ادلب ، ayn – el عرب و Kamisli که در حدود ۱۰۰۰ شبه نظامیان پ ک ک را در سال ۲۰۱۲ در خود جای داده‌اند ( Hurriyet ، ۲۰۱۲ ) . ماهیت این درگیری پس از جنگ داخلی سوریه کاملا ً تغییر کرده‌است زیرا اکثر شبه نظامیان پ ک ک سوریه را به دلیل جاه‌طلبی‌های قلمرویی در شمال سوریه ترک کرده‌اند .
در حالی که حزب اتحاد دموکراتیک ( pyd ) شاخه سوری پ ک ک در سال ۲۰۰۴ تاسیس شده‌است ، در میان دیگر سازمان‌های کردی بسیار موثر بوده‌است ( TESEV ، ۲۰۱۱ ، p . ۴۶ ) . از سوی دیگر ، pyd قصد دارد تا شمال سوریه را تحت کنترل خود از طریق جنگ علیه نه تنها دولت اسلامی عراق و سوریه ( ISIS ) ، بلکه همه گروه‌های مخالف در منطقه را به عنوان بخشی از پروژه بزرگ کردستان پس از جنگ داخلی ( آی سی جی، ۲۰۱۷ ) در نظر بگیرد . از سوی دیگر ، دولت ترکیه تفاوتی بین دولت اسلامی و شام و شام که سیاست دولت را نسبت به جنگ در سوریه تعیین کرده‌است ، مشاهده نکرده است ( Hashimoto و Bezci ، ۲۰۱۶ ) . علاوه بر آن ، ائتلاف غربی به رهبری ایالات‌متحده برنامه pyd را به دلیل انتخاب the به عنوان یک متحد تاکتیکی در جنگ خود علیه دولت عراق و شام تسهیل کرد . این برنامه جنگ نمایندگی شامل مهمات بزرگ و پشتیبانی آموزشی بود که بر ماهیت درگیری تاثیر گذاشت . اگرچه سوال اصلی این تحقیق نیست ، این یک نکته قابل‌توجه برای تقویت پ ک ک / pyd در سوریه است .

این وضعیت در عراق بسیار متفاوت نبود زیرا اختلاف بین ترکیه و عراق بر روی پ ک ک بلافاصله پس از اولین حمله مرگبار خود در سال ۱۹۸۴ آغاز شد .
۲۰۰۴ ، pp . ۲۸۳ – ۴ ) . می ‌توان گفت که دو دلیل برای استفاده از خاک عراق در مراحل اولیه درگیری موثر بودند : تاکتیک فرسایشی و هدف ایجاد پایگاه . اول ، منطقه کوهستانی بین مناطق شرقی و شرقی ترکیه به ک ک ک کمک کرد تا تاکتیک‌های خود را تغییر دهند و تاکتیک‌های فرسایشی را به آسانی اعمال کنند . این روش به پ ک ک کمک کرد تا بدون دادن تلفات زیاد به نیروهای ترک حمله کنند . دوم ، شکاف قدرت در شمال عراق یک امتیاز منحصر به فرد برای پ ک ک برای تعیین پایگاه اصلی خود در کوهستان قندیل ، که منطقه‌ای کوهستانی در طول مرز بین عراق و ایران است ، فراهم کرد .
به لطف این اردوگاه و اردوگاه‌های دیگر در عراق ، پ ک ک تعداد اعضای خود را افزایش داد و آن‌ها را علیه نیروهای امنیتی ترکیه آموزش داد ، که از طریق حمایت مردم کردها برای پ ک ک در شمال عراق امکان پذیر بود ( Daloglu ، ۲۰۰۷ ) .
فقدان کنترل دولت عراق در شمال عراق یکی از دلایل اصلی برای پ ک ک در کوهستان قندیل و محیط آن است . این اردوگاه‌ها در سه منطقه اصلی اردوگاه در عراق : قندیل ، Sincar و Makhmour قرار دارند . بنا به گفته دولت ترکیه ، بیش از سیزده منطقه مختلف در سراسر کوهستان قندیل در سال ۲۰۱۸ وجود دارند ( CNNTurk ، ۲۰۱۸ ) . این اردوگاه‌ها عبارتند از دول Koge ، Sehit Ayhan ، Hinere ، Zeli ، Kanicenge ، Kalatukan ، Belekati ، Asus و Mahsum Korkmaz ( Milliyet ، ۲۰۱۸ ) . Sincar یکی دیگر از مناطق شمال عراق است که پس از حملات اسلامی عراق و شام در عراق ، پایگاهی مهم برای پ ک ک بوده‌است . پ ک ک دیگر از مزیت فاصله قدرت در منطقه برخوردار شد .
اردوگاه Makhmour یکی از بزرگ‌ترین اردوگاه پناهندگان ملل متحد در منطقه است که توسط رئیس‌جمهور Erdogan اعلام شده‌است که ” اردوگاه Makhmour تبدیل به ” زمین پرورش ” برای پ ک ک شد ( Hurriyet , 2018 ) . براساس گزارش دولت ترکیه این کمپ از ۱۳۰۰۰ نفر تا سال ۲۰۱۸ تشکیل شده‌است . از آنجا که اردوگاه برای کسانی تاسیس شده‌است که مجبور به ترک شمال عراق توسط پ ک ک شده‌اند , اهمیت این اردو برای پ ک ک را می‌توان به وضوح درک کرد . همانطور که در بخش قبل ذکر شد , پس از استفاده رژیم صدام‌حسین از سلاح‌های شیمیایی , بسیاری از مردم کرد باید به اردوگاه Makhmour نقل‌مکان کنند که بعدها منبع اصلی شبه‌نظامی پ ک ک شد . به گفته محمد اسماعیل , فرماندار منطقه , اردوگاه Makhmour تحت کنترل ک ک ک قرار دارد . شبه نظامیان توسط پ ک ک ” ( CNNTURK , 2017 ) استخدام می‌شوند . به طور کلی , ۱۷,۰۰۰ نیروی پ ک ک در شمال عراق وجود دارد که به نظر می‌رسد تهدید بزرگی از سوی دولت ترکیه است ( Hurriyet , 2018 ) . این در راستای این فرض است که کمک عراق به مناطق امن باعث تسهیل حملات خشونت‌آمیز پ ک ک علیه نیروهای امنیتی ترکیه شده‌است .

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین