۱۰ فروردین ۱۴۰۳

تشدید اختلاف میان کردهای ترکیه و دولت اردوغان

  • ۹ تیر ۱۳۹۲
  • ۳۹۵ بازدید
  • ۰

همزمان با بالا گرفتن اختلافات میان دولت ترکیه و کردهای این کشور در خصوص نحوه اجرای توافقنامه صلح و ارائه آمارهای ضد و نقیض در خصوص شمار نیروهای خارج شده پ.ک.ک از خاک ترکیه و ورود آنها به ارتفاعات شمال عراق ، عمده ترین حزب و تشکل سیاسی کردهای ترکیه در پارلمان این کشور با انتشار بیانیه ای از برپایی تظاهرات ضد دولتی خبر داد .
انجمن بی تاوان آذربایجان غربی : بر اساس توافقنامه ای که کردها با دولت ترکیه امضا کرده اند؛ با خروج شبه نظامیان کرد از خاک ترکیه و آغاز دومین مرحله از فرآیند صلح ،آنکارا باید حقوق و امتیازات جدیدی به اقلیت کرد این کشور اعطا کند .
در این رابطه با تعلل های صورت گرفته ، حزب صلح و دمکراسی عمده ترین تشکل پارلمانی کردها ، در بیانیه ای خواستار اجرای سریع مرحله دوم توافقنامه دولت ترکیه با کردها شده و از تصمیم این حزب برای برپایی تظاهرات در شهرهای دیار بکر، مرسین و آدنا در اعتراض به عمل نکردن دولت اردوغان به وعده هایش در قبال کردها خبر داده است .
حزب صلح و دموکراسی در بیانیه خود تاکید کرده است دولت باید بدون درنگ اقدامات دموکراتیک لازم را انجام و به درخواست و مطالبات مردم گوش فرا دهد و به خواسته هایی که برای اجرای دومین مرحله صلح پیش بینی شده است؛ جامه عمل بپوشاند.
حزب صلح و دموکراسی به ویژه توقف در روند ایجاد ایستهای بازرسی نظامی در جنوب شرقی ترکیه ، آزادی زندانیان سیاسی کرد ، فراهم کردن امکان آموزش و تدریس به زبان کردی و پایین آوردن میزان آرای لازم برای ورود احزاب به پارلمان و آزادی عبدالله اوجالان را خواستار شده است .
براساس توافقنامه صلح بین حزب کارگران کردستان(پ.ک.ک) و دولت ترکیه ؛ آنکارا متعهد شده است در ازای خروج شبه نظامیان پ.ک.ک از ترکیه ، اصلاحاتی را به نفع جامعه کردهای ترکیه به اجرا بگذارد.
حزب صلح و دموکراسی در نظر دارد برای فشار بر دولت ترکیه وبه منظور وادار کردن دولت به انجام اصلاحاتی که در توافقنامه صلح با حزب کارگران کردستان قید شده است مردم را در تابستان امسال علیه دولت بسیج کند و به همین سبب از مردم خواسته است در سه شهردیاربکر،مرسین و آدنا که بیشتر جمعیت آنها را کردها تشکیل می دهند؛ روز یکشنبه تظاهرات کنند.
بنابر اعلام رسانه های ترکیه ، رجب طیب اردوغان این هفته به کمیسیون ناظر بر اجرای فرآیند صلح بین کردها ودولت ترکیه گفته است مرحله دوم فرآیند صلح را اجرا نمی کند چون حزب کارگران کردستان تاکنون تنها پانزده درصد نیروهای خود را از خاک ترکیه خارج کرده و این در حالی است که صلاح الدین دمیرتاش رهبر حزب صلح و دموکراسی تاکید کرده است تاکنون دست کم هشتاد درصد شبه نظامیان حزب کارگران کردستان خاک ترکیه را ترک کرده اند یا در راه ورود به اراضی شمال عراق هستند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *