۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

بیانیه مسعود بارزانی درباره وضعیت کردستان سوریه

  • ۲۷ آبان ۱۳۹۲
  • ۳۴۱ بازدید
  • ۰

انجمن بی تاوان آذربایجان غربی : مشروح بیانیه ی مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق در خصوص وضعیت کردستان سوریه بحضور بازدیدکننده گان محترم وب سایت ایفاد می گردد.

به نام خداوند بزرگ و مهربان

مردم سربلند کردستان

فکر می کردیم به دنبال اتفاقات سوریه، فرصت مناسبی برای کردهای این کشور به وجود آمده که پس از دهها سال انکار آنها و بی نصیب بودن از حقوق شهروندی، مصیبتهای آنان پایان یافته و حقوق کردهای سوریه تحقق یابد. درباره وضعیت غرب (مناطق کردنشین سوریه) و نقش اقلیم کردستان در این مناطق اظهارات گوناگون و غیرواقع بیان شده و برخی هم از این بابت منفعت طلبی کرده اند از جمله مسئله بستن مرز (اقلیم کردستان با سوریه). این در حالی است که مرز هیچ وقت به منظور رساندن همکاری و کمکهای بشردوستانه مسدود نشده و نخواهد شد. واقعیت این است که ما نقطه نظراتی درباره سیاستها و رفتار PYD داریم. ما می خواهیم آنها به وحدت نظر با کردها برگردند زیرا انحصارطلبی نه برای آنها (PYD) مفید است و نه برای کردها. برای اینکه مردم کردستان از حقایق مطلع شوند لازم دانستیم واقعیتها را برای آنها بیان کنیم. من نگران آینده برادران و خواهران خود در غرب (کردستان سوریه) هستم و هدف من یافتن راهکاری برای بهبود وضعیت کنونی این منطقه و جلوگیری از وخامت آن است.

از همان ابتدا تلاش بسیار کردیم از توانمندیهای سیاسی و دیپلماتیک اقلیم کردستان برای کمک به برادران و خواهران خود در کردستان سوریه و فرصت پیش آمده استفاده کنیم.

در ۲۸ دسامبر ۲۰۱۱ شخصاً در اولین گردهمایی کردهای سوریه حضور داشتم و به آنها گفتم شما برادر ما هستید و اگر شما با هم باشید آماده همکاری هستیم و هر تصمیمی که در برابر رژیم (بشار اسد) و یا اپوزیسیون بگیرید از شما حمایت می کنیم.

کردهای سوریه در تقابل میان رژیم و اپوزیسیون بی طرف بودند آنها فقط می بایست به فکر به دست آوردن حقوق ملی و دموکراتیک خود می بودند نه رژیم و اپوزیسیون. پاسخ مثبتی برای حقوق کردها ندادند به همین دلیل جریانهای کردی می بایست متحد می شدند و در سیاست وحدت نظر داشتند. برای تحقق وحدت نظر کردهای سوریه، کمیته عالی در تاریخ ۱۱ جولای ۲۰۱۲ و براساس توافقنامه اربیل به وجود آمد. هدف این بود کردهای سوریه دارای وحدت نظر سیاسی برای زمان حال و آینده این منطقه باشند.

متاسفانه PYD با اینکه از توافقنامه اربیل سود برده اما به مفاد آن پایبند نبود و دیگر جریانها را کنار نهاد و تلاش کرد با زور اسلحه و توافقنامه پنهانی با رژیم سوریه خود را به عنوان یک واقعیت نظامی منطقه مطرح کند. آنها از برپاکردن قیام در این مناطق می گویند اما کدام قیام و بر علیه کی؟ این مناطق از سوی رژیم به آنها واگذار شده است.

واقعیت این است که اگر این اقدامات PYD دستاوردی ملی به همراه داشت رفتار این جریان قابل اغماض بود ولی آنچه این جریان انجام داده به انحصار درآوردن کنترل غرب (کردستان سوریه) آن هم با استفاده از توافقنامه اربیل و همکاری دولت سوریه بوده و این مسئله نوعی بازی خطرناک با سرنوشت ملت ما در سوریه است. PYD به انحصارطلبی اکتفا نکرد و به قتل و دستگیری اعضای دیگر احزاب هم روی آورد.

من از آینده غرب کردستان (سوریه) نگران هستم چرا که بیم آن می رود این فرصت طلایی از دست برود. زیرا رژیم حقوق کردها را در مقابل همکاری PYD با این رژیم به رسمیت نشناخته است. اپوزیسیون هم کردها را بخشی از رژیم دانسته که این مسئله هم در آینده برای کردهای سوریه مشکل ایجاد خواهد کرد.

از همان ابتدای اتفاقات سوریه قرار نبود کردها خود را درگیر جنگ کنند و اگر هم جنگ پیش آمد فقط از خود دفاع کنند. اما PYD کردها را وارد جنگی کرد که نه به کردها ارتباط داشت و نه به نفع آنها بود. این جنگ باعث آوارگی دهها هزار هموطن کرد شد. آنها مقابل وحدت کردها ایستادند و حتی پرچم کردستان را نیز ممنوع کردند. PYD چند روز پیش به طور یکجانبه اداره مستقل را در غرب کردستان اعلام کرد. این مسئله اقدامی یکجانبه گرایانه و به حاشیه راندن دیگر احزاب بود. ما فقط از اقداماتی حمایت می کنیم که همه جریانها درباره آن متفق باشند و با اقدامات یکجانبه کاری نداریم.

امیدوارم تحولات در آینده به نفع کردها باشد. من به همه جریانهای کردی و PYD توصیه می کنم در راه منافع کردها قدم بردارند و به اصول توافقنامه اربیل برگردند.

مطمئناً در پیش گرفتن این مسیر بهترین راه برای تقویت جایگاه کردها در سوریه است و ما با همه توان از آن حمایت می کنیم. همه جریانها از نظر ما فرقی با هم نداشته و برادر و خواهر ما هستند. ما می خواهیم آنها به حقوق خود برسند و خود درباره سرنوشتشان تصمیم بگیرند. اگر PYD دچار غرور شود و باز هم به برادران و خواهران خود پشت کند، نمی تواند به تنهایی با تهدیدات و تجاوزات مقابله کند و سرنوشت کردها هم مورد تهدید جدی قرار می گیرد. اگر همه جریانها به توافقنامه اربیل رجوع نکنند، کمیته عالی کرد دیگر معنایی ندارد و PYD مسئول از دست رفتن یک فرصت تاریخی خواهد بود.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین