۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • استقرار پ.ک.ک در نزدیکی مرز، امنیت و منافع ملی ایران را به خطر می‌اندازد

استقرار پ.ک.ک در نزدیکی مرز، امنیت و منافع ملی ایران را به خطر می‌اندازد

  • ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۲
  • ۳۳۰ بازدید
  • ۰

مهدیان کارشناس حوزه خاورمیانه گفت: استقرار نیروهای پ.ک.ک در نزدیکی مرز ایران با توجه به ماهیت شکل‌گیری و اهدافشان که همان رسیدن به کردستان بزرگ و مستقل است، امنیت و منافع ملی جمهوری اسلامی ایران را به خطر می‌اندازد.

 

انجمن بی تاوان آذربایجان غربی به نقل از خبرگزاری فارس،در پی توافق صورت گرفته بین دولت ترکیه و گروه نظامی کارگران کردستان (پ ک ک) خروج چریک‌های این گروه از ترکیه از چهارشنبه هفته گذشته آغاز شده است.

قرار است این نیروها در شمال عراق و در نزدیکی مرز ایران مستقر شوند.

این در حالی است که برخی گمانه زنی ها تأکید دارند که ممکن است پ ک ک در بازی دیگری متوجه درگیری مسلحانه در دیگر نقاط و از جمله ایران شود.

همزمان با توافقات اردوغان و اوجالان «آیسل طغل» یکی از چهره های سیاسی کرد ترکیه و نماینده مجلس این کشور در خصوص آینده گروه نظامی پ.ک.ک عنوان کرده بود که «آنان می‌توانند به کمک کردهای سوریه بروند یا همراه پژاک علیه نیروهای ایران بجنگند».

اگر این گمانه زنی‌ها به واقعیت مبدل شود و پ ک ک یا شعب کوچکتر این حزب مانند پژاک در جبهه دیگری به جنگ و درگیری متوسل شود منطقه شاهد تحولات تازه ای حول محور ناامنی خواهد شد.

علی مهدیان کارشناس حوزه خاورمیانه در این خصوص با اشاره به این گمانه زنی معتقد است که باید پیش از وقوع این مسئله مقامات امنیتی ایران تدابیر لازم برای پیشگیری از این مسئله را در نظر بگیرند و با حساسیت بیشتری با این موضوع برخورد کنند.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی فارس گفت: در توافقی که بین اردوغان نخست وزیر ترکیه و عبدالله اوجالان رهبر در بند کردهای پ.ک.ک صورت گرفت، قرار شده است که ۷ هزار چریک مسلح کرد از ترکیه خارج و در شمال عراق و در منطقه رانیه هم مرز با ایران مستقر شوند.

وی افزود: استقرار این نیروهای مسلح در این منطقه با توجه به ماهیت شکل گیری و اهدافشان که همان رسیدن به کردستان بزرگ و مستقل است، امنیت و منافع ملی جمهوری اسلامی ایران را به خطر می اندازد.

کارشناس حوزه خاورمیانه با بیان این که پژاک نیز از میان کردهای پ.ک.ک شکل گرفت، عنوان کرد: اکثریت کشته شدگان و دستگیر شدگان نیروهای پژاک در ایران از کردهای پ.ک.ک هستند.

وی با تأکید بر لزوم توجه ویژه مقامات امنیتی ایران آن هم در مقطع زمانی انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: باید مقامات ما روی این مسئله حساس تر باشند و تمهیدات لازم را برای این موضوع در نظر بگیرند.

مهدیان افزود: پیشنهاد می کنم اگر امکان دارد با حکومت عراق و ترکیه رایزنی شود تا این گروه به کشور دیگری برود، حال اگر این امکان وجود ندارد و این نیروها قرار است که در عراق مستقر شوند حداقل باید نظارتی بر آنها وجود داشته باشد.

وی گفت: معتقدم باید یک کمیته ۳ جانبه از سوی حکومت اقلیم کردستان، ارتش عراق و مقامات امنیتی و نظامی ایران بر این اردوگاهها نظارت کنند تا خطری از سوی آنها ایران را تهدید نکند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *