۳۰ شهریور ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • یادداشت روز
  • >
  • کسانی که مقصر در اشغال شنگال هستند امروز به مناسبت اشغال شنگال بیانیه می دهند

کسانی که مقصر در اشغال شنگال هستند امروز به مناسبت اشغال شنگال بیانیه می دهند

  • ۱۴ مرداد ۱۴۰۳
  • ۷۱ بازدید
  • ۰

انجمن بی تاوان: صبح ۳ آگوست ۲۰۱۴ به عنوان یکی از تاریک ترین روزهای تاریخ بشر در خاطرات ایزدیها حک شده است. در نتیجه حملات وحشیانه داعش، هزاران کرد ایزدی در شنگال در خاک خود مورد کشتار قرار گرفتند. این حملات به عنوان یک نسل کشی در تاریخ ثبت شد که نه تنها تخریب فیزیکی بلکه هویت یک فرهنگ، یک باور و یک قوم را هدف قرار داد.
در حالی که زنان و کودکان در بازارهای برده فروشی فروخته می شدند، مردان به طرز وحشیانه ای به قتل می رسیدند. ابعاد فاجعه فراتر از آن چیزی بود که بتوان توضیح داد. فریادهایی که در بالا طنین انداز می شد به اندازه اجساد ناپدید شده در زیر زمین دلخراش بود. ایزدی ها که بخشی از مردم کرد هستند، نه تنها برای وجود بلکه برای حفظ هویت خود نیز تلاش کردند.
پس از عقب‌نشینی غیر منتظره نیروهای پیشمرگ کرد(بارزانی ها) از شمال غرب عراق، حدود ۴۰ هزار ایزدی ساکن شهرهای کردنشین شنگال (سنجار) و زمار در اطراف موصل، پس از فرار تلاش کردند که خود را به اقلیم کردستان عراق برسانند. شمار زیادی از این افراد که از خانوادهای کرد ایزدی بودند، پس از فرار از دست داعش به کوه‌های اطراف پناه بردند. سازمان ملل متحد از آواره شدن ۲۰۰ هزار نفر در این منطقه خبر داد و گفت که بسیاری از بی‌جاشدگان پیروان آیین ایزدی هستند.

تعداد زیادی از زنان و کودکان ایزدی در اسارت داعش هستند و از آنان به‌عنوانِ برده و برده جنسی سوءاستفاده می‌شود.
از زمان اشغال شنگال تا آزاد شدن دوباره آن گروه های کردی مانند بارزانی ها و پ.ک.ک نقشی مخرب داشتند. در واقع مسئله شنگال تبدیل به یک بازی سیاسی شد و هر دو گروه از این فلاکت بدنبال بهره برداری بودند که تا به امروزه در نتیجه سیاست هر دو منطقه شنگال به حالت طبیعی خود برنگشته است و مردم اطمینان ندارند که دوباره برگردند.
در حقیقت در نتیجه سیاست هر دو گروه دودستگی در بین ایزدیها بوجود آمد. عده ای از ایزدیها با بارزانی همراه شدند و عده ای نیز به پ.ک.ک وابسته شدند که این دو دستگی عواقب منفی آن از بعد حمله داعش نیز بدتر شد. زیرا دودستگی سبب شد که شنگال به حال خود رها شود.
امروزه به مناسبت اشغال شنگال دادن بیانه هایی همچون “عاملان آنباید در دادگاههای بن المللی دادگاهی شوند “تنها هدر دان وقت است. زیرا عاملان آن مشخص است اما چرا علیرغم ۷ سال از آزادی دوباره شنگال ایزدیها به مکانشان برنمی گردند. پس لازم است که عاملان محاکمه شوند که مانع برگشت مردم ایزدی به زادگاهشان است و کسانی محاکمه شوند که مانع ایجاد امکانات و آبادانی شنگال می شوند و کسانی باید دادگاهی شود که کمک های بین المللی را به کام حزبشان در می آورند.
آنچه که مشخص می شود هردو گروه یعنی حزب دمکرات کردستان و پ.ک.ک مسئول اوضاع کنونی شنگال هستند و آنها از موقعیت ایزدیها سوء استفاده می کنند. اگر هر دو گروه از مسئله ایزدیها دوری کنند بلکه شنگال به حالت طبیعی خود برگردد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *