۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • درخواست داوود اوغلو از پ‌ک‌ک برای به زمین گذاشتن سلاح‌

درخواست داوود اوغلو از پ‌ک‌ک برای به زمین گذاشتن سلاح‌

  • ۲۲ آبان ۱۳۹۳
  • ۳۸۶ بازدید
  • ۰

نخست‌وزیر ترکیه از اعضای حزب کارگران کردستان ترکیه (پ‌ک‌ک) خواست تا همان‌طور که در بخشی از روند سازش توافق شده، سلاح‌های خود را زمین گذاشته و کشور را ترک کنند.

انجمن بی تاوان آذربایجان غربی :به نوشته روزنامه تودی زمان، احمد داوود اوغلو، نخست‌وزیر ترکیه در سخنرانی برای معاون‌های حزب حاکم عدالت و توسعه گفت: در حالی که این روند سازش در حال پیش‌روی است، دلیلی برای زمین نگذاشتن سلاح‌ها وجود ندارد. ما تصمیم گرفته بودیم که در حال پیش‌روی این روند سازش، هر دو طرف اقدامات ذکر شده را انجام دهند. شبه‌نظامیان پ‌ک‌ک باید زمین گذاشتن سلاح‌ها را آغاز کنند. آنها باید مه سال گذشته میلادی ترکیه را ترک می‌کردند.

دولت ترکیه از سال ۲۰۱۲ میلادی با هدف حل مشکل طولانی تروریسم ترکیه مذاکرات درباره روند سازش را با عبدالله اوجالان، رهبر محبوس پ‌ک‌ک آغازکرده است. این روند سازش اخیراً در پی آنکه دولت و حزب دموکراتیک مردم که حامی کردها است یکدیگر را به خاطر وضعیت کنونی روند سازش مقصر می‌دانستند، متوقف شد. هر دو طرف یکدیگر را به خاطر ناکامی در انجام اقدامات ضروری که در روند صلح متعهد شده‌اند، مقصر می‌دانند.

اوجالان در بخشی از مذاکرات از شبه‌نظامیان پ‌ک‌ک خواسته تا در مارس سال ۲۰۱۳ میلادی خاک ترکیه را ترک کنند. پ‌ک‌ک اعلام کرد که در مه سال ۲۰۱۳ میلادی خروج شبه‌نظامیانش از ترکیه را آغاز کرده است اما این گروه تروریستی هنوز خاک این کشور را ترک نکرده است.

رهبر جناح نظامی حزب پ‌ک‌ک در سپتامبر سال گذشته میلادی گفت، این گروه خروج اعضایش از خاک ترکیه به شمال عراق را متوقف کرد چراکه دولت آنکارا اقدامات توافق شده را انجام نداده و به پ‌ک‌ک خیانت کرده است.

داوود اوغلو در این نشست بار دیگر بر تصمیم دولت برای پیشبرد روند سازش تاکید کرده و گفت: این روند سازش یک پروژه اتحاد ملی است و این روند موفقیت‌آمیز خواهد بود.

وی همچنین از احزاب مخالف ترکیه به خاطر ناکامی در واکنش نشان دادن به حمله اخیر نیروهای سوریه به حلب انتقاد کرده و گفت: همه ما به کوبانی توجه کردیم. ما گفتیم که با اقدامات خصمانه در کوبانی مخالفیم.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین