۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • گسترش درگیری‌ها میان پ.ک.ک و عشایر عربی در دیر الزور سوریه

گسترش درگیری‌ها میان پ.ک.ک و عشایر عربی در دیر الزور سوریه

  • ۱۱ شهریور ۱۴۰۲
  • ۷۳ بازدید
  • ۰

تحولات مربوط به رویارویی بین «نیروهای دموکراتیک کُرد سوریه» شاخه سوری گروه تروریستی پ.ک.ک و عشایر عربی در استان دیرالزور در شرق سوریه روند پرشتابی به خود گرفته است و پس از یورش جنگجویان عشایری به مناطقی در حومه منبج، به سرعت به مناطق شمال سوریه سرایت کرد.

به گزارش انجمن بی تاوان به نقل از العربی الجدید، بامداد روز جمعه، جنگجویان عشایر عربی پس از نبرد با نیروهای قسد، کنترل چندین نقطه در حومه شرقی حلب، از جمله روستاهای البوهیج و المحسنلی در حومه جرابلس، علاوه بر تپه عرب حسن در منبج و بخش‌هایی از جاده بین المللیM4 (جاده حلب – لاذقیه) در حومه رقه را به دست گرفتند.

در همین رابطه، «عبدالمولا الموسی»، فعال اجتماعی سوری به العربی الجدید گفت: «صبح دیروز پنج غیرنظامی از جمله چهار کودک اهل روستای عرب حسن الصغیر کشته و ۱۳ غیرنظامی دیگر که بیشتر آنها زنان و کودکا بودند، در پی شلیک خمپاره از مقر مشترک نیروهای دولتی و پ.ک.ک زخمی شدند شدند.

وی افزود: هواپیماهای روسی هم مقرهای تحت کنترل عشایر را بمباران کردند که منجر به کشته شدن و زخمی شدن این عناصر شد، در مقابل، نیروهای عشایر عربی یک ایست بازرسی نیروهای پ.ک.ک را در نزدیکی روستای ام السطح در حومه غربی شهر منبج با گلوله‌های توپخانه هدف قرار دادند.

در دیرالزور در شرق سوریه هم درگیری‌های جنگجویان عشایری با پ.ک.ک همچنان ادامه دارد و این گروه از بسیاری از روستاها به‌ویژه در حومه شرقی استان اخراج شده است.

نیروهای عشایری همچنین اعلام کردند که ۲۰ نفر از پ.ک.ک از آنها جدا شده و به صفوف آنها در شهر البصیره در حومه شرقی دیرالزور که به گفته آنها تحت کنترل‌شان درآمده است، پیوستند.

پ.ک.ک در سال ۲۰۱۶ میلادی یک شاخه نظامی به نام شورای نظامی دیرالزور به رهبری «احمد الخبیل» معروف به (ابوخوله) از عشیره «البکیر» وابسته به قبیله عربی «العکیدات» تشکیل دادند که هدف از آن گسترش نفوذشان بر حومه دیرالزور بود.

با این حال، اختلافات، مشکلات و تضاد منافع بین الخبیل و رهبران پ.ک.ک که او را متهم می کردند قصد دارد رهبری قبایل را علیه پ.ک.ک در انحصار خود قرار دهد، تمام نشد، سرانجام الخبیل با انتشار بیانیه‌های صوتی از شورش علیه پ.ک.ک خبر داد و باعث شد پ.ک.ک، الخبیل را به ثروت اندوزی از راههای غیرقانونی و قاچاق نفت متهم کند.

در نهایت شامگاه ۲۸ اوت ۲۰۲۳ میلادی پ.ک.ک به نیروهایش در حسکه و دیرالزور آماده باش داد و اخباری غیررسمی از فرار اعضای گروه تروریستی داعش از زندان غویران منتشر شد که خیلی زود مشخص شد این اخبار جعلی و در واقع سرپوشی بر حرکت نیروهای پ.ک.ک و دستگیری الخبیل و دو تن از فرماندهان برجسته شورای نظامی هنگام عزیمت به حسکه برای دیدار با فرماندهان پ.ک.ک بوده است، این مساله باعث شد که اعتراضاتی گسترده‌ای از سوی نزدیکان الخبیل انجام شود و این درگیری به سرعت به نبردی برای بیرون راندن کردها از دیرالزور تبدیل شد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین