۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

کنشگری کردها در اروپا: تروریسم در مقابل اروپایی شدن

  • ۲۷ تیر ۱۴۰۲
  • ۱۱۰ بازدید
  • ۰

انجمن بی تاوان : دو شکل بسیار متفاوت از کنشگری کردها در اروپا با یکدیگر مخالف هستند. توسعه عمدتاً بدون توجه نیروهای مخالف می تواند توسط دیپلمات های اروپایی برای پایان دادن به فعالیت های تروریستی انجام شده توسط حزب کارگران کردستان (PKK) و نرم کردن روابط اروپا با ترکیه مورد سوء استفاده قرار گیرد. شکل “قدیمی” فعالیت کردها شامل حملات تروریستی، آموزش و جمع آوری کمک های مالی در اروپا توسط اعضای پ ک ک است. شکل “جدید” کنشگری متکی بر ابزارهای قانونی و دموکراتیک است. در حالی که اولی از فقدان همکاری اروپا در مبارزه با تروریسم استفاده می کند، دومی نیروی خود را در اختیارات جدید اعمال شده توسط اتحادیه اروپا (EU) می یابد. تقویت کنشگری «جدید» کردها و تضعیف تروریسم «قدیمی» می‌تواند روند پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا را تسهیل کند.

پروژه حقوق بشر کرد

آخرین نمونه از کنشگری جدید کردها در اوایل این ماه رخ داد، زمانی که پروژه حقوق بشر کرد (KHRP) در دادگاه حقوق بشر اروپا (ECHR) علیه ترکیه شکایت کرد، به دنبال غرامت برای بمب گذاری ها و حملات مکرر ترکیه در شمال. عراق. ECHR، مستقر در استراسبورگ، فرانسه، کنوانسیون اروپایی حقوق بشر را که در سال ۱۹۵۰ تأسیس شد، اجرا می کند. ادعای KHRP به نمایندگی از روستاییان مسیحی مسلمان و کلدانی در شمال عراق مطرح شد که می گویند در دسامبر گذشته در جریان حملات هوایی ترکیه خانه های خود را از دست داده اند. گاردین، ۹ ژوئن). آنکارا در اکتبر ۲۰۰۷ حملات فرامرزی در شمال عراق را با این استدلال که دولت عراق و نیروهای آمریکایی به اندازه کافی برای سرکوب تروریست های کرد انجام نمی دهند، تایید کرد. بمباران های گاه به گاه در نوامبر آغاز شد و در دسامبر تشدید شد، به دنبال آن یک حمله زمینی در ۱۶ دسامبر و یک حمله بزرگ به پایگاه های پ ک ک در فوریه گذشته انجام شد. به گفته مقامات امنیتی عراق، اخیراً، ترکیه حمله دیگری را در ۹ ژوئن آغاز کرد (رویترز، ۱۰ ژوئن). در مجموع، گفته می‌شود که نیروهای ترکیه صدها شورشی کرد از پ‌ک‌ک و گروه ایرانی-کردی برای زندگی آزاد در کردستان (پژاک) را کشته‌اند.

KHRP یک سازمان مستقر در لندن است که از حقوق کردها دفاع می کند. اساساً بر مکانیسم‌های حقوق بشر بین‌المللی تمرکز دارد، اما همچنین مأموریت‌های حقیقت یاب و افزایش آگاهی در مورد نقض حقوق بشر در مناطق کردستان را انجام می‌دهد. کریم یلدیز، مدیر KHRP، در دو ماموریت حقیقت یاب در مناطق مرزی بین ترکیه و عراق در نوامبر ۲۰۰۷ و ژانویه ۲۰۰۸ شرکت کرد. یلدیز ادعا می کند:

“بمباران باعث ایجاد اختلال جدی برای مردم محلی شده است، از جمله آوارگی و تخریب اموال، احشام، زمین های زراعی و جنگل ها. اثرات روانی چنین بمباران‌هایی، به‌ویژه بر کودکان، پایدار و بسیار نگران‌کننده است… KHRP شاهد پیامدهای حملات هوایی اخیر ترکیه بود: تخریب مساجد، مدارس، بیمارستان‌ها و زمین‌های کشاورزی، همراه با کشته و زخمی شدن روستاییان. بیش از ۵۰ روستای غیرنظامی تنها در بمباران آغازین ۱۶ دسامبر تحت تأثیر قرار گرفتند… غیرنظامیان به وضوح هدف قرار می گیرند که باید به عنوان یک اقدام تجاوزکارانه و نقض قوانین بین المللی محکوم شود» (گاردین، ۲۳ ژانویه).

این اولین بار نیست که شکایتی علیه ترکیه در ECHR مطرح می شود. در واقع، KHRP سابقه طولانی در مورد چنین آزمایشاتی، از جمله نتایج مطلوب بسیاری دارد. حتی نمونه‌ای از پرونده‌ای در سال ۱۹۹۵ وجود دارد که نشان می‌دهد اعضای شورای اروپا می‌توانند برای نقض حقوق بشر در خارج از مرزهای خود پاسخگو باشند – همانطور که در پرونده جدید وارد شده توسط KHRP رخ داد. با این حال، مشکل در این مورد خاص نشان دادن مسئولیت ترکیه در قبال ادعای مرگ غیرنظامیان خواهد بود – مانند موردی که در سال ۱۹۹۵ KHRP نتوانست ثابت کند سربازان ترک هفت چوپان را در شمال عراق کشته اند.

تطبیق با واقعیت های جدید سیاسی

ECHR یک نهاد بسیار مهم در تاریخ مشترک ترک و کرد است. در واقع، دادگاه تصمیمی در مورد عبدالله اوجالان اتخاذ کرد که هم فعالیت کردها در اروپا و هم روابط ترکیه با اتحادیه اروپا را تغییر داد. اوجالان، رهبر پ.ک.ک، در سال ۱۹۹۹ در کنیا دستگیر شد و توسط آنکارا به اعدام محکوم شد، اگرچه ترکیه از سال ۱۹۸۴ عملاً اعدام را متوقف کرده بود. با این حال، فشارهای اروپا – اتحادیه اروپا مدت کوتاهی پس از آن، ترکیه را به عنوان یک نامزد بالقوه پذیرفته بود. دستگیری اوجالان – و تصمیم دادگاه حقوق بشر، آنکارا را مجبور کرد تا اعدام اوجالان را به تاخیر بیندازد. در سال ۲۰۰۳، ECHR اعلام کرد که اوجالان توسط یک “دادگاه مستقل و بی طرف” محاکمه نشده است و از ترکیه درخواست کرد که او را مجددا محاکمه کند. این تصمیم در سال ۲۰۰۵ تایید شد. آنکارا با قاطعیت به آرمان های اروپایی خود، سرانجام در سال ۲۰۰۱ مجازات اعدام را لغو کرد و در اکتبر ۲۰۰۲ حکم اعدام اوجالان را به حبس ابد تبدیل کرد.

پس از دستگیری اوجالان و گام بزرگ ترکیه به سمت نامزدی اتحادیه اروپا در سال ۱۹۹۹، فعالان کرد در تبعید «عملیات ساختاری، سازمانی و استراتژیک خود را برای تطبیق با واقعیت سیاسی جدید اصلاح کردند. فعالان با کنار گذاشتن هدف اصلی کردستان مستقل، به دنبال حقوق اقلیت های ملی در ترکیه بودند». آنها به سرعت دریافتند که تلاش های ترکیه برای دستیابی به عضویت ارزشمند اروپایی می تواند برای پیشبرد برنامه های خود مورد استفاده قرار گیرد. استراتژی جدید شامل هدف قرار دادن نهادهای اروپایی – به جای تمرکز انحصاری بر مقامات دولتی ترکیه و اروپایی – و ایجاد اصطکاک بین اتحادیه اروپا و ترکیه به منظور ایجاد اصلاحات اجتماعی و سیاسی در ترکیه بود.

اروپایی شدن جنبش کرد

این استراتژی جدید که توسط دیاسپورای کرد توسعه داده شده است، گاهی «اروپایی‌سازی» جنبش کردی نامیده می‌شود. اروپایی شدن شامل توسعه و استفاده از شبکه کردی در اروپا است که هدف آن ارتقای حقوق کردها در ترکیه از طریق سیستم فراملی اروپایی است. ابزارهای موجود منحصراً دموکراتیک هستند: دادخواست، تظاهرات، لابی و نمایندگی سیاسی. مراکز قدرت اروپایی مورد هدف شامل شورای اروپا، شورای اتحادیه اروپا، پارلمان اروپا، کمیسیون اروپا، دادگاه دادگستری اروپا، شورای اروپا و دادگاه اروپایی حقوق بشر است.

شورای اروپا، جایی که سران دولت های اروپایی در آن جمع می شوند، نهادی است که وظیفه ارزیابی پرونده نامزدی ترکیه را بر عهده دارد. بنابراین، باید یک هدف اصلی برای دیاسپورای کرد باشد. با این حال، به نظر می‌رسد که تنها در موارد معدودی، فعالان کرد با شورای اروپا تعامل داشتند – احتمالاً به این دلیل که لابی کردن با دولت‌های ملی آسان‌تر است. برای مثال، در دسامبر ۲۰۰۲، KHRP یک گزارش ۱۳ صفحه ای در مورد وضعیت کردها در ترکیه به شورای اروپا ارسال کرد. کمیسیون اروپا گزارش‌های سالانه درباره انطباق ترکیه با معیارهای الحاق – به اصطلاح معیارهای کپنهاگ – منتشر می‌کند. با این حال، سبک بوروکراتیک کمیسیون اروپا اعمال فشار را دشوار می کند. شورای اتحادیه اروپا، جایی که وزرای اروپایی در آن نشست می کنند، مهم ترین نهاد تصمیم گیری اتحادیه اروپا است. در می ۲۰۰۲، شورا تصمیم گرفت پ ک ک را در لیست سازمان های تروریستی اتحادیه اروپا قرار دهد. در نتیجه، کنگره ملی کرد (KNC)، یک سازمان کردی مستقر در بروکسل، خواستار تجدید نظر در این تصمیم شد و پرونده ای را در دادگاه بدوی اروپا تشکیل داد. در آوریل ۲۰۰۸، دادگاه بدوی اعلام کرد که تصمیم به لیست سیاه PKK و مسدود کردن دارایی های آنها بر اساس قوانین اتحادیه اروپا غیرقانونی است. این حکم اتحادیه اروپا را به شفافیت بیشتر در فرآیند فهرست سیاه خود محدود می‌کند، اما آن را ملزم به حذف پ‌ک‌ک از فهرست یا لغو مسدود کردن دارایی‌های پ‌ک‌ک نمی‌کند (AP، ۳ آوریل). پارلمان اروپا چندین بحث عمده در مورد مسئله کردی برگزار کرد، به ویژه به دلیل ابتکارات فردی نمایندگان پارلمان، اما همچنین به دلیل لابی کردن کردها. در نهایت، کار KHRP در ECHR قبلاً در این مقاله به تفصیل توضیح داده شده است، اگرچه باید تأکید کرد که شورای اروپا بخشی از اتحادیه اروپا نیست، اما یک نهاد حقوقی متخصص در زمینه حقوق بشر است که ۴۷ عضو دارد.

شبکه PKK در اروپا

با این حال، همه اقداماتی که فعالان کرد در اروپا انجام می دهند دموکراتیک و بدون خشونت نیستند. پ‌ک‌ک و پژاک – شاخه ایرانی آن (نگاه کنید به تروریسم مانیتور، ۱۵ مه) – شبکه وسیعی را در اروپا کنترل می‌کنند. طبق آخرین گزارش‌های وزارت امور خارجه در مورد تروریسم، «آلمان رهبری اروپا را در ادامه اقدامات علیه گروه جدایی‌طلبان کردستان کنگرا ژل/گروه کارگران کردستان (KGK/PKK) رهبری کرد، که اغلب از طریق فعالیت‌های غیرقانونی، برای تأمین مالی خشونت در ترکیه، اما مشکلات هماهنگی در آن سوی مرزها در اروپا برخی از دستگیری‌های موفق را کمرنگ کرد.» [۳]. فعالیت‌های پ‌ک‌ک در اتریش، بلژیک (تولید رسانه‌ای)، قبرس (جمع‌آوری کمک‌های مالی و مسیر ترافیک)، دانمارک (تولید رسانه‌ای)، فرانسه (جمع‌آوری کمک مالی و پولشویی)، آلمان (حمله)، ایتالیا (جمع‌آوری کمک‌های مالی)، اسلواکی، سوئد و سوئیس مشاهده شد.

بر اساس گزارش اخیر آلمانی (ترکیش دیلی نیوز، ۱۹ آوریل)، آلمان مرکز شبکه PKK در اروپا با حدود ۱۱۵۰۰ عضو است. سال گذشته، پ‌ک‌ک در آلمان ۱۵ عملیات تروریستی را علیه منافع ترکیه مانند آژانس‌های مسافرتی، بانک‌ها و مساجد انجام داد که بیشتر آنها آتش‌سوزی بودند. در مجموع، ۳۸ عضو پ ک ک در سال ۲۰۰۷ در اتحادیه اروپا دستگیر شدند. فعالیت های پ ک ک در اروپا شامل آموزش شبه نظامی نیز می شود. در نوامبر ۲۰۰۴، نیروهای امنیتی هلند یک کمپ آموزشی پ‌ک‌ک را در لیمپد تعطیل کردند و ۳۸ نفر را که گفته می‌شد برای آماده‌سازی حملات تروریستی در ترکیه آموزش می‌دادند، دستگیر کردند.

علاوه بر حملات تروریستی و آموزش شبه نظامی، پ.ک.ک شبکه گسترده ای از جمع آوری کمک های مالی را در سراسر اروپا ایجاد کرده است که بیشتر آن بر فعالیت های غیرقانونی متکی است. بر اساس ارقام ارائه شده در نشست ناتو در نوامبر ۲۰۰۷، صنعت مواد مخدر غیرقانونی سودآورترین فعالیت مجرمانه PKK است. سپهبد ارگین سایگون، معاون رئیس ستاد کل ترکیه، درآمد سالانه پ.ک.ک را ۶۴۰ تا ۸۰۰ میلیون دلار تخمین می زند که ۵۰ تا ۶۰ درصد آن از قاچاق مواد مخدر است (تروریسم مانیتور، ۱۲ ژوئن). درآمدهای مواد مخدر از اروپا شامل فروش خیابانی و “مالیات” داروهای غیر تولید شده توسط PKK است. از دیگر فعالیت های غیرقانونی می توان به پولشویی، قاچاق انسان و روسپیگری اشاره کرد.

پ.ک.ک صنعت تبلیغاتی چشمگیری را در اروپا نیز توسعه داده است. به گفته سرهنگ دوم عبدالقادر اونای، پ ک ک مالک دو خبرگزاری (از جمله خبرگزاری Firat مستقر در هلند)، چهار ایستگاه تلویزیونی (شامل تلویزیون Roj و MMC TV در دانمارک و Newroz TV در نروژ)، ۱۳ ایستگاه رادیویی (از جمله Denge) است. رادیو Mezopotamya در بلژیک)، ۱۰ روزنامه (از جمله Yeni Ozgur Politika در آلمان)، سه موسسه انتشاراتی (از جمله گروه Roj در بلژیک) و بسیاری از وب سایت ها (از جمله جنبش آزادی جوانان کردستان در دانمارک، کردستان ایتالیا در ایتالیا، و Kongra-Gel در آلمان) .

اگرچه اقداماتی برای برهم زدن شبکه PKK در اروپا انجام شده است، اما بیشتر آن دست نخورده باقی مانده است. برای مثال، در سال ۱۹۹۹، بریتانیا Med TV، یک ایستگاه ماهواره‌ای حامی پ‌ک‌ک را ممنوع کرد، و فرانسه، جانشین آن، Medya TV را در سال ۲۰۰۴ ممنوع کرد. با این حال، Roj Roj-TV همچنان به طور قانونی در دانمارک پخش می‌کند، اگرچه اخیراً به پرداخت جریمه نقدی محکوم شده است. ۶ میلیون دلار توسط وزارت دارایی بلژیک (به کانون تروریسم، ۱ آوریل مراجعه کنید). به همین ترتیب، وزارت کشور آلمان در سپتامبر ۲۰۰۵ ینی اوزگور پولیتیکا را تعطیل کرد، اما دادگاه اداری فدرال تصمیم وزارت کشور را لغو کرد. وزارت کشور آلمان بدون نگرانی، ممنوعیت پخش روژ تی وی را در این ماه اعلام کرد، به این دلیل که این تلویزیون به خشونت پ.ک.ک تشویق می کند و به عنوان ابزاری برای جذب نیرو برای حملات پ.ک.ک در ترکیه عمل می کند (آناتولی، ۲۴ ژوئن).

دو چیز اساسی در اروپا برای از بین بردن شبکه پ.ک.ک گم شده است. ابتدا باید مرز مشخصی بین فعالیت های لابی قانونی کردها و شبکه غیرقانونی پ.ک.ک ترسیم کرد. همانطور که اولی جایگزین دومی می شود، شرکای ترکیه ای و اروپایی می توانند روابط خود را بهبود بخشند. دوم، آژانس های اروپایی ضد تروریسم باید همکاری منطقه ای خود را افزایش دهند تا به فعالیت های پ.ک.ک و پژاک در اروپا پایان دهند.

نتیجه

دو جنبش کرد متضاد در اروپا وجود دارد. “جنبش کرد” پان اروپایی دستگیری عبدالله اوجالان و روند الحاق ترکیه را فرصتی برای بهبود وضعیت کردستان ترکیه از راه های قانونی و دموکراتیک می دانست. از این رو، آنها با استفاده از ابزارهای فشار مختلف از جمله دادخواست، جلسات توجیهی، دادخواست یا تظاهرات، نیروی لابی جدیدی ایجاد کردند. از سوی دیگر، شبکه پ.ک.ک تغییر نکرده است و همچنان از عدم هماهنگی اروپایی ها سوء استفاده می کند. پ ک ک هنوز هم در ترکیه و هم در اروپا از فعالیت های تروریستی استفاده می کند و از آنها حمایت می کند. بنابراین، هیچ چیز متمایزتر از استفاده از نقاط قوت اتحادیه اروپا توسط جنبش کردها و استفاده از نقاط ضعف اتحادیه اروپا توسط PKK نیست.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *