۳۰ فروردین ۱۴۰۳

کردها هم پیمان جدید اردوغان؟

  • ۳۰ دی ۱۳۹۲
  • ۲۳۶ بازدید
  • ۰

این روزها عکس های جدیدی از عبدالله اوجالان رهبر زندانی پ.ک.ک در رسانه های ترکیه منتشر شد که وی را شادمان نشان می دهد . این عکس ها سومین دور از عکس هایی است که از نامبرده در رسانه های ترکیه منتشر می گردد. انتشار این عکس ها در شرایطی صورت می گیرد که نزدیک به یکسال است دولت اردوغان پروسه ایی را بنام پروسه صلح با پ.ک. ک شروع کرده است .
انجمن بی تاوان آذربایجان غربی :این پروسه در حالی شروع شد و ادامه یافت که دولت اردوغان در داخل ترکیه با اقدامات جماعت معروف به جماعت فتح الله گولن روبرو شد که پرده از فساد مالی در میان مسئولین بلندمرتبه دولت اردوغان برداشت و این افشاگری به حدی برجسته بود که فرزند اردوغان را نیز دربرگرفت و بدین ترتیب جنگ قدرت در لایه های ساختار سیاسی دولت ترکیه فزونی گرفت.

یکی از اقدامات جماعت فتح الله گولن افشاء اسناد مربوط به مذاکرات هاکان فیدان رئیس سازمان امنیت ترکیه معروف به میت با پ.ک.ک بود که نقش مهمی در توقف روند مذاکرات با پ.ک.ک و دولت داشت.

این اقدام جماعت گولن نشان داد که سطح درگیری اردوغان با گولن فراتر از مسائل اقتصادی و فساد بوده و جنبه های مختلف سیاسی را نیز دربرگرفته است .

با آغاز مذاکرات با پ.ک.ک طبیعی بود که اردوغان می کوشد مخالفان توافق با کردها را در صحنه سیاسی ترکیه کمتر از هر زمانی بکند.
یکی از پیش شرطهای مذاکرات پ.ک.ک با دولت ترکیه، بهبودی شرایط اوجالان بود که به نظر می رسد دولت اردوغان با انتشار این عکس ها می خواهد این پیام را به پ.ک.ک بدهد که اوج الان در شرایط مطلوب جسمانی است. از سوی دیگر رهبران پ.ک.ک امیدوار هستند که با انتشار این عکس ها تابوی عبدالله اوجالان که امروز مخاطب دولت ترکیه برای مذاکرات صلح شده است شکسته خواهد شد و زمینه هایی برای دادن امتیازات روزانه به وی فراهم خواهد شد و در مرحله آخر وی آزاد گردد.
انتشار عکس های متعدد از عبدالله اوجالان و سخنان وی در خصوص تحولات مختلف حوزه کردی نشان می دهد که دولت اردوغان بیشتر از یک پروسه صلح بر روی پ.ک.ک و عبدالله اوج الان سرمایه گذاری کرده است که می تواند در دو محور تجزیه و تحلیل گردد.
۱_ محور داخلی
به این معنا که در این محور با دادن امتیاز به کردها زمینه برای نفوذ حزب عدالت و توسعه در میان کردها ی این کشور بیشتر از گذشته گردد . با حضور کردها در مجلس آتی زمینه ائتلاف برای دولت اردوغان فراهم خواهد شد تا دستکم برای چهار سال دیگر نیز قدرت را در دستان حزب عدالت و توسعه نگه دارد .بدین ترتیب کردها در داخل ترکیه جایگزین جماعت فتح الله گولن خواهند شد که می رفتند در ساختار سیاسی و اداری ترکیه نفوذ بیشتری پیدا بکنند. اگرچه با این اقدام، جماعت فتح الله گولن با توجه به حجم توانمندی اقتصادی که دارند از بین نخواهند رفت اما قطعا تضعیف خواهند شد.همزمان اردوغان می تواند با استفاده از هم پیمانی با کردها نفوذ گولن را در ساختار سیاسی و اقتصادی ترکیه کمتراز هر زمانی بکند.اگرچه اردوغان صدردصد به هم پیمان جدید خود اعتماد ندارد و از این رو درصدد تاسیس احزاب موازی با پ.ک.ک در ترکیه است تا هر موقع که لازم شد بتواند پ.ک.ک را کنترل بکند.
۲- محور خارجی
در حوزه خارجی دولت اردوغان با توافق با پ.ک.ک خواهد کوشید که کشورهای اروپایی را به این نتیجه برساند که گام مهمی در راستای حل مشکلات کردها برداشته است و شایسته حضور در اتحادیه اروپا می باشد. از سوی دیگر دولت اردوغان می کوشد با کنترل موضوع کردها در داخل ترکیه زمینه های تفاهم با پ.ک.ک را در سوریه فراهم کند که این روزها حزب تابع اش درصدد اعلام رسمی مناطق خودمختار در سوریه است .

با احتساب این موارد می توان گفت که سیاست دولت ترکیه در خصوص کردها از انکار بسوی پذیرش و اعتراف در حرکت است اما آیا تاریخ خونین دو طرف می تواند به این آسانی پاک شود ؟ و اصولا جامعه ترک این کشور آمادگی پذیرش کردها را در لایه های قدرت در ترکیه دارد؟

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *