۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

چگونگی تاسیس و شکل گیری پژاک در ایران

  • ۲۳ دی ۱۳۹۲
  • ۴۷۴ بازدید
  • ۰

انجمن بی تاوان آذربایجان غربی : پس انقلاب شکوه مند جمهوری اسلامی ایران احزاب و گروه های تروریستی بسیاری برای براندازای انقلاب سلامی ایران تلاش کردند، احزابی همچون دمکرات و کومله که در اویل انقلاب تحرکات تروریستی بسیاری بر علیه مردم ایران بویژه هم وطنان کُرد زدند، ولی عدم مقبولیت و برخوردای از اعتبار و جایگاه مردمی این گروه های تروریستی را تبدیل به احزابی بی تحرک و بی اراده کرد.
اکنون پس از گذشت دو دهه از انقلاب اسلامی ایران گروهکی یاغی و خشونت طلب بنام پژاک (PJAK) با حمایت پ ک ک در ایران مدعی احقاق حقوق مردم کُرد می شود و با درگیری و خونریزی در پی احقاق حقوق مردم کُرد می باشد.
چگونگی تاسیس پژاک:

سال ۱۹۷۸ میلادی عبدالله اوجلان اقدام به تاسیس (حزب کارگران کرد) در ترکیه نمود که به اصطلاح پ. ک .ک نامیده می شود از این روز فعالیت خود را منظم ومنسجم تر کرده و پس از اعلام غیر قانونی بودن حزب در سال ۱۹۸۰ دست به اقدامات نظامی از سال ۱۹۸۴ در شرق ترکیه که عموما” کرد زبان هستند زد ، اوجلان در سال (۲۰۰۳) پس از تبادل اطلاعاتی بین چندین کشور در کنیا بازداشت و به ترکیه منتقل و محاکمه گردید .

شاید این سئوال پیش آید که چرا آمریکا و اسرائیل به بازداشت اوجلان کمک نمودند در پاسخ باید گفت ترکیه به عنوان متحد استراتژیک غرب اهمیت بیشتری نسبت به حزب کارگران داشت ، وجود پایگاه اینجرلیک آمریکا در ترکیه برای حفظ بقای دولت لائیک ترکیه کافی بود اما با وجود همکاری اطلاعاتی چندین کشور برای بازداشت اوجلان غرب به زیر شاخه های آن جهت فشار بر سایر کشورها به ویژه ایران و سوریه نیاز داشت به همین علت با وصف دستگیری رهبر پ.ک.ک به حمایت از پژاک در ایران می پردازد.

با این وضعیت اعضای دیگر به منظور فشار بر دولت ترکیه دامنه فعالیت خود را به عراق ، ایران و سوریه کشاندند تا با وجود پتانسیل های نهفته در این کشورها به تحقق اهداف خود نزدیک تر شوند ، چهار شاخه اصلی پ.ک.ک در کشورهای دیگر به شرح زیر هستند:
پژاک در ایران ،

چاره سری در عراق ،

جنبش ملی دموکراتیک در ترکیه ،

حزب اتحاد دموکراتیک در سوریه ،

اهداف پژاک :

هدف اصلی پژاک در واقع همان هدف پ.ک.ک می باشد که برای تحقق کردستان بزرگ می کوشند ؛ پ.ک.ک به عللی شاخه هایی با نام مختلف در سایر کشورها ایجاد کرد:اینکه متهم به تروریست نشوند و حملات مرزی را ناشی از حرکات خود خوش مردم کردستان بدانند در واقع با تغییر و ایجاد مجموعه های موازی که همگام با واحد مرکزی حرکت می کنند ایجاد کشور مستقل کرد را به خارج از مرزهای جغرافیایی ترکیه بکشانند و مسئله شکلی بین المللی به خود گیرد که سرانجام سازمان ملل را به دخالت در حل مناقشه وارد نمایند از اینروی ورود مجامع جهانی به منزله بخشی از تحقق خواسته آنها قلمداد می گردید.

اهداف پژاک در ایران طبق اساسنامه:

۱.تلاش برای گذر از نظام دین سالار

۲.از میان برداشتن حاکمت دین از رژیم ایران
۳.تاسیس جمهوری فدرال دموکراتیک ایران
۴.تشکیل سیستم فدرالی در ایران
۵.تغییر قانون اساسی ایران
۶.اتحاد با نیروهای دموکراسی خواه
۷.اتحاد میان خلق کرد
۸.پیشبرد مبارزات آزادی زن بر مبنای ایدوئولوژی رهایی زن
۹.تلاش برای تامین حقوق و آزادی های کلیه اقشار بخش های کرد نشین
۱۰.چاره یابی مسئله کرد در چهار چوب اتحاد دموکراتیک آزاد خلق ها
۱۱.از میان برداشتن تاثیرات نظام فئودالی و پیش برد زندگی آزاد و دموکراتیک در شرق کردستان
۱۲.تلاش برای برقراری ارتباط آزادانه میان خلق کرد ایران و همکاری با جنبش های آزادی خواه منطقه برای رسیدن به فدراسیون استراژتیک خاورمیانه

برای اینکه پژاک به جدایی طلبی متهم نشود در اساسنامه از جمهوری فدرال ایران یا حق تایین سرنوشت از سوی کردها نامبرده شده است.

معنای پژاک :

نام کردی گروهک ، « پارتی ژیانی ئازادی کوردستان » است که عبارت فارسی آن « حزب حیات آزاد کردستان » می باشد که به اختصار « پژاک » خوانده می شود

نام لاتین : party jian azad kurdistan علامت اختصاری :PjaK

رهبری پژاک در ایران :

عبدالرحمان حاجی احمدی سرکردگی پژاک را بر عهده دارد از ۴۰ سال پیش در آلمان زندگی می کند و حتی دارای تابعیت آلمانی است با این حال جمهوری اسلامی ایران بارها خواهان تحویل این فرد به ایران به دلیل اقدام علیه امنیت ملی کشور و کشتار مردم نظامی و غیر نظامی شده ولی دولت آلمان حتی در خصوص اعمال محدودیت برای وی هم اقدامی صورت نداده و از همان کشور تشکیلات پژاک را در ایران هدایت می کند.
مبانی فکری:

از نظر عقیدتی مجموعه گروه های وابسته به پژاک دارای ایدئولوژی کمونیستی و مارکسیستی هستند ، خصوصیت بارز فکری آنها را می توان عدم اعتقاد به خدا دانست به همین علت اعتقاد به تشکیل خانواده نداشته و بی بندوباری جنسی بین آنها دیده می شود ، بیشتر گروههای مسلح آن شامل ترکیبی از دختران و پسران است که بسیاری از آنها از خانه متواری و جذب این تشکیلات شده اند.

روش کار پژاک :

پژاک برای جذب نیرو از روشهای مختلفی استفاده می کنند مانند : پخش نشریاتی با محتوای ناسیونالیسم کردی ، راه اندازی کمیته زنان ، ایجاد جنگ در فضای مجازی و سایت های مختلف ، راه اندازی شبکه های تلویزیونی که در حال حاضر شبکه ماهواره ای ( روژ تی وی) کانال رسمی پژاک است ، حضور مستقیم در میان مردم مناطقی که نیروهای امنیتی فعالیت کمتری داشته باشند، گسترش شعار کردستان بزرگ، مطرح نمودن خود به عنوان تنها مدافع کردها ، انجام کمین ودرگیری مسلحانه با نیروهای سپاه پاسداران و انتظامی، در حالت کلی باید گفت فقر فرهنگی ، فقر اقتصادی ، بیکاری ، رکود فعالیت های عمرانی ، فقر اجتماعی ، تبلیغات وسیع باعث جذب افراد به پژاک شده است .

منابع درآمدی پژاک :

– ورود و فروش مشروبات الکلی

– ترانزیت مواد مخدر

– قاچاق افراد به آن سوی مرزها

– قاچاق اسلحه ومهمات

– همکاری با سرویس اطلاعاتی موساد

– باج خواهی و زور گیری از افراد منطقه

محل آموزش و استقرار پژاک :

کوههای نفوذ ناپذیر قندیل در شمال عراق و تحت کنترل مسعود بارزانی عمده ترین محل استقرار و آموزش نیروهای پژاک محسوب می شود که به کرات از سوی ایران و ترکیه مورد حمله قرار گرفته است ، ضعف حکومت مرکزی عراق در ایجاد این کانون بحران موثر بوده ، این کوهها ۳۵۰۰ متر ارتفاع دارند که در ۱۰۰ کیلومتری مرز ترکیه و نزدیک مرز ایران قرار دارد در سال ۲۰۱۱ ایران این منطقه را به شدت هدف قرار داد ، این منطقه که ۵۰ کیلومترمربع وسعت دارد شامل تعدادی روستا می شود که کمپ های آموزشی پژاک در این محل واقع شده اند . شمار نیروهای پ.ک.ک. و پژاک را بین ۳۰۰۰ تا ۵۰۰۰ نفر بیان نموده اند.

واکنش ها در مقابل پژاک :

در ترکیه از همان ابتدا سرکوب شدید پ.ک.ک در برنامه ریزی عملیاتی قرار گرفت ولی در تیرماه سال ۹۰ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به منظور ایجاد امنیت در نواحی غربی کشور عملیاتی را با پشتیبانی آتش سنگین توپخانه آغاز نمود که تا پایان شهریور همان سال ادامه داشت و با تقدیم تعداد زیادی شهید و مجروج باعث فرار اعضای این گروه به عراق شدند و تا حدودی امنیت به نوار مرزی غرب کشور بازگشت .

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین