۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

چرا پ.ک.ک و پژاک را افراطی می نامیم؟

  • ۲ اسفند ۱۳۹۴
  • ۳۳۲ بازدید
  • ۰

حزب کارگران کردستان در اوج چپ گرایی در خاورمیانه پا به عرصه سیاسی ترکیه جدید نهاد. این حزب از همان ابتدا رفتاری زیر زمینی از خود نشان داد و هیچ گاه نتوانست به عنوان یک حزب تام و تمام سیاست ورزی را پیشه کند. این حزب در فضای پر رنگ ناسیونالیسم افراطی پان ترکیسم وارد فضای سیاسی ترکیه شد و شاید یکی از مهمترین دلایل سیاست ورزی نا متعارف پ.ک.ک همین شرایط باشد.

اما پ.ک.ک تنها به این دلیل نبود که از رفتار سیاسی متعارف دوری گزید . این گروه برای خود ساختاری خاص و متفاوت از عرف سیاست ورزی تعریف کرد و این ساختار تا حدودی عجیب و غریب موجب گشت تا پ.ک.ک حصاری پیرامون خود و اعضایش ایجاد کند که فضای این حزب را بسیار شبیه به پادگان سیاست ورزی استالین نماید.

در پ.ک.ک ورود اعضاء برابر است با نابودی هویت آنها به نحوی که حتی نام آنها نیز تغییر کرده و لباسهای آنها سوزانده میشود و به آنها ابلاغ میشود شما وارد دنیای جدیدی شده اید و اینگونه است که اعضای پ.ک.ک و شاخه های آن به تعبیر این گروه نامتعارف تولدی دوباره می یابند.

در پ.ک.ک و تقریبا همه شاخه های آن که بیشتر مفهومی اسمی است تا ماهیتی واقعی، قوانین سخت گیرانه و محدود کننده ای در جریان است که شاید هیچ انسان نیک اندیشی در عصر جدید باور آن را نداشته باشد.

از قوانین عجیب و غریب این گروه افراطی و تندرو این موارد از بقیه برجسته تر است ؛

۱. محدودیت استفاده از رسانه ها اعم از الکترونیکی و اینترنتی و مکتوب . در این گروه همه فقط میتوانند رسانه ها، کتاب و مجلاتی را مطالعه کنند و ببینند که گروه مجوز آن را می دهد و در اختیار آنها قرار می دهد . این محدودیت حتی در دورافتاده ترین روستاهای مرزی و محرومترین مردمان خاورمیانه وجود ندارد ولی پ.ک.ک با خیال راحت این محدودیت ها را اعمال میکند و از طرفی خود را دمکرات ترین گروه معرفی می نماید .

۲. حقوق زنان و خانواده از عجیب ترین قوانین حاکم بر پ.ک.ک و اعضای آن است . در پ.ک.ک زنان با مردان در کنار هم زندگی می کنند ولی حتی حق نگاه کردن به نحوی که تلقی خیره شدن داشته باشد ندارند . کارهای سختی به زنان سپرده میشود که گاه مردان نیز از انجام آن اکراه دارند ولی کارکردن در پ.ک.ک با اختیار همراه نیست . جالب ترین قسمت مربوط به ممنوعیت ازدواج است چرا که اوجالان اینگونه خواسته است. اما این محدودیت ها و ممنوعیت ها در حوزه روابط زنان و مردان موجب گردیده که حجم قابل توجهی از این ارتباطات زیر زمینی شود و از شاهدان عینی نقل قول هایی است که نشان از اوج فساد رو به افزایش در این گروه دارد . در مورد زنان مسائل بسیار بغرنجی گزارش شده است که نشان از یک سیاست استالینسیتی در این حوزه دارد .

۳. ورود به پ.ک.ک با هر ترفند و فریبی است صورت می پذیرد ولی خروج از آن بسیار سخت است و به قول یکی از افرادی که پس از ۱۴ سال از پژاک شاخه پ.ک.ک فرار کرده بود بسیار سخت بوده و بازی با مرگ تعبیر می کرد. افرادی که در جریان آموزش های ایدئولوژی یا به عبارت صحیح تر مغزشویی نتوانند با مفاهیم القایی خو بگیرند و اقناع نشوند باید وارد مرحله ای شوند که در پ.ک.ک به آن کلیک میگویند . در کلیک افرادی که نتوانسته اند ایدئولوژی تزریقی پ.ک.ک را پذیرا باشند باید آنقدر با متد های روانشناختی مورد القاء تئوریک قرار گیرند تا آن مفهوم در ذهنشان کلیک شود و اگر نشود آنها یا نفوذی هستند یا به تعبیر پ.ک.ک مشکل ایدئولوژی دارند . سطح سواد و تحصیلات در پ.ک.ک بسیار پایین است و عمده ترین دلیل آن گزینش افراد از بین آنهایی است که با بحرانهای اجتماعی روبرو هستند . پ.ک.ک با متدهای تبلیغاتی خود با وارونه سازی حقایق مخاطب را به نقطه ای می رساند که به این باور برسد که هیچ راهی به جز ورود به پ.ک.ک ندارد .

برای شناخت هر چه بیشتر پ.ک.ک باید ساعت ها و روزها نوشت و گفتگو کرد تا تمام ابعاد این گروه نا متجانس با دنیای امروز، برای دیگران روشن شود.

پ.ک.ک و تمام شاخه های اسمی آن قطعا یک گروه افراطی و خشونت طلب هستند که با سوء استفاده از مشکلات حوزه کوردی آنها را به ابزاری در جهت امیال غیر انسانی خود تبدیل کرده اند و با تلاش در جهت تسری مشکلات کوردی در ترکیه به سایر نقاطی که کوردها در حال زندگی هستند می خواهند چند صباحی بیشتر بر اعضاء خود قدرت نمایی کنند .

پ.ک.ک یک گروه افراطی است و هیچ گاه نمیتواند این صفت را از خود دور کند، چرا که در عمق وجودی پ.ک.ک و شاخه های آن نهادینه شده است
منبع:کوردپاریز

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین