۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

چرا پ.ک.ک شروع به توهین به دمیرتاش کرد؟

  • ۲۴ مهر ۱۴۰۱
  • ۱۸۲ بازدید
  • ۰

انجمن بی تاوان : او یک انقلابی نیست، او یک منافق است، او می‌خواهد مقاومتی که شکل گرفته است را تضعیف کند.» اینها سخنانی است که رسانه‌های پ‌ک‌ک به صلاح‌الدین دمیرتاش، رئیس مشترک سابق HDP، فقط به این دلیل که او گفت:

من مدت هاست گفته ام و ده ها نویسنده دیگر در ترکیه قبل از من گفته اند که پ.ک.ک به هیچ وجه نقد نمی پذیرد.

دمیرتاش به عنوان یک رهبر جوان ظاهر شده است و توانسته است دل جوانان و نسل کنونی کرد در ترکیه را به خود جلب کند، او سیاستی را دنبال می کند که همیشه از دموکراسی، آزادی و حقوق بشر صحبت می کند.
چون دمیرتاش یک کرد است و شش میلیون رای دهنده کرد در دارد، پ ک ک نمی تواند این را هضم کند و با او مخالفت می کند.

دمیرتاش، اگرچه شش سال زندانی بود، اما همچنان یک سیاستمدار فعال در زندان باقی مانده و مورد توجه بی سابقه رسانه ها قرار گرفته است. او دیگر به عنوان یک رهبر کرد دیده نمی شود، نه، او در ترکیه خود را به عنوان رئیس جمهور معرفی می کند و حتی اکنون با اوجالان رقابت می کند، بنابراین این خط قرمز برای پ.ک.ک است و باید محدود شود.

یکی از نویسندگان ترکیه ای پیشتر گفته بود: «حتی اگر دمیرتاش آزاد شود، HDP به او اجازه نمی دهد به حزب خود بپیوندد یا حتی در یک پنل HDP شرکت کند، زیرا او به اوجالان پیوسته و پ.ک.ک را دوست ندارد».
دمیرتاش آشکارا احساس می کرد که پ.ک.ک نگران او است و او را دشمن می دانست، بنابراین از زندان ادرنه موضع گرفت.
پیش از این، زمانی که مشکل حل شده بود و کمیته HDP اجازه بازدید از دریاسالاری را پیدا کرد، دمیرتاش یکی از افرادی بود که چندین بار با اوجالان ملاقات کرد.
اوجالان به دمیرتاش گفت: “تو رهبر خوبی هستی. مثل یک فوتبالیست(دروگبا) سریع می دوی، اما مثل دروگبا دروازه بانی نیستی. سیاست از تو می خواهد که گل بزنی و سرعت مهم نیست.”

بدیهی است که دمیرتاش پیشنهاد اوجالان را جدی گرفته است، بنابراین او می خواهد گل بزند و رئیس جمهور مورد قبول ترکیه ای ها شود، اما گل اول را به پ.ک.ک می زند، بنابراین پ.ک.ک با او مخالفت می کند و او را «منافق» خطاب می کند.

دمیرتاش، یکی از بنیانگذاران HDP، دو دوره به عنوان رئیس مشترک فعالیت کرد و در انتخابات سال ۲۰۱۵، زمانی که این حزب ۸۰ کرسی به دست آورد و به عنوان یک حزب وارد پارلمان شد، به پیروزی بزرگی دست یافت.
اما پ.ک.ک این پیروزی را هضم نکرد و به سرعت وارد عمل شد و کنترل HDP را در دست گرفت و جنگ خندق را آغاز کرد.

زمانی که احمد داود اوغلو نتوانست حکومت تشکیل دهد زیرا حزب عدالت و توسعه اکثریت خود را از دست داده بود، ترکیه وارد انتخابات زودهنگام شد و کردها HDP را مجازات کردند.
HDP پس از پیروزی بزرگ خود نتوانست بین خود و PKK شکاف ایجاد کند، حتی اگر این شکاف ایجاد شود، بنابراین رای دهندگان کرد گفتند ما به شما رای دادیم که در پارلمان ترکیه به عنوان یک حزب مدنی با کردها بجنگید.

دمیرتاش در آن زمان هیچ اختیاری بر پ.ک.ک نداشت و حتی نمی توانست هیچ تصمیم پ.ک.ک را باطل کند، به همین دلیل در انتخابات زودهنگام لیست نامزدهای پارلمان پ.ک.ک جدا از ه.د.پ بود.
بدیهی است که تمامی نامزدهای پ.ک.ک به اتهام عضویت سابق پ.ک.ک آزادی مشروط خود را لغو و زندانی کردند.

با همه این اوصاف دمیرتاش تسلیم نشد و به مبارزه ادامه داد تا اینکه به زندان افتاد. اگرچه بسیاری از ناظران سیاسی بر این باورند که پ‌ک‌ک و اوجالان نقش مهمی در زندانی شدن دمیرتاش داشتند، که رجب طیب اردوغان در یک گردهمایی گفت، دمیرتاش مانند لیلا زانا نبود که پ‌ک‌ک ساکت شد و به روستای خود بازگشت و سیاست را رها کرد. او در زندان امرالی از زندان ادرنه به خود شلیک کرد و اکنون می خواهد به عنوان یک رئیس جمهور در ترکیه دیده شود نه یک رهبر.
او به پ‌ک‌ک پیغام داد که لیلا زانا با تهدید به خانه نمی‌رود تا زمانی که ملت پشت سر او باشد از خود دفاع خواهد کرد.

اگر حزب قربانی درگیری دمیرتاش و پ‌ک‌ک شود، حقوق کردها به ۱۰۰ سال قبل بازمی‌گردد، به‌خصوص اکنون که رای HDP برای انتخابات بعدی طلایی شده است و رای‌دهندگان HDP برای ریاست جمهوری تصمیم خواهند گرفت.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین