۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

چرا پ.ک.ک از بازگشت آوارگان سنجار جلوگیری می کند؟

  • ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲
  • ۱۵۳ بازدید
  • ۰

انجمن بی تاوان : ممکن است پاسخ های متعددی برای این سوال وجود داشته باشد که همه آنها به احتمال زیاد درست هستند، زیرا حضور پ.ک.ک در این منطقه تنها منافع سنجار و کردها را تامین نمی کند، در غیر این صورت تفسیر دیگری را به همراه دارد.

بر اساس آمار، تعداد کردهای ایزدی در سنجار و اطراف آن تا قبل از سال ۲۰۱۴ و فاجعه ای که برای آنها اتفاق افتاد به بیش از ۵۰۰۰۰۰ نفر می رسید، اما اکنون هزاران نفر از آنها یا در اقلیم کردستان و موصل آواره شده اند یا به خارج از عراق رفته اند.

قادر قاچاخ، رئیس حزب دمکرات کردستان (KDP) شاخه شنگال گفت که اعضای پ ک ک دلیل عدم بازگشت مردم شنگال به منطقه هستند و علاوه بر آن در شنگال از مردم اخاذی و جنایت می کنند.

این مقام توضیح داد که اعضای پ‌ک‌ک، دختران و پسران را در صفوف خود سازماندهی می‌کنند و کسانی که بر خلاف دستورات عمل می‌کنند، می‌ربایند یا می‌کشند، بنابراین اکنون آوارگان سنجار ترجیح می‌دهند در کمپ‌های آوارگان بمانند تا به مناطق خود بازگردند.

حسین قیدی، رئیس دفتر ایزدی‌های ربوده شده حکومت اقلیم کردستان، از سوی دیگر، دلیل اصلی حضور گروه‌های مسلح در سنجار را عدم اجرای توافقنامه شنگال که بین دو دولت امضا شده است، توضیح داد.

وی افزود: تعداد کمپ ها در اقلیم کردستان ۲۱ اردوگاه است که بیشتر آنها در استان دهوک قرار دارند که همگی شامل ایزدی ها و سایر جوامع سنجار می شود.

خضر حسین، یک فعال ایزدی، گفت که پ ک ک تمام خانواده های پناهنده در اقلیم کردستان را مخالف خود یا حامیان حزب دمکرات کردستان (KDP) و بارزانی می داند، در حالی که اکثر پناهندگان فقیر هستند و نمی توانند مالیات پرداخت کنند.

وی تاکید کرد که پ.ک.ک دائماً افراد را ربوده و به جوانان و خانواده های آنها تجاوز کرده است که از اطاعت از دستورات آنها در شنگال سرباز می زدند، بنابراین پ.ک.ک و گروه های آن دلیل اصلی عدم بازگشت خانواده های آواره در سنجار هستند.

حسین توضیح داد که سنجار اکنون از کنترل دولت خارج شده است و گروه های مسلح بر آن تسلط دارند، اکنون اعضای پ ک ک بر دفاتر، مدارس، امتحانات و سیستم آموزشی در شهر کنترل دارند، فاش کرد که در سال ۲۰۲۳ بیش از ۲۰ جوان به دلیل امتناع از پیوستن به یگان های مدافع سنجار (YPJ) وابسته به پ ک ک ربوده یا شکنجه شدند.

در اواخر سال ۲۰۲۰، دولت اقلیم کردستان و دولت عراق توافقنامه‌ای را برای عادی‌سازی اوضاع در شنگال امضا کردند که بر اساس آن، تمام نیروهای غیرقانونی، علاوه بر تشکیل اداره جدید شنگال، باید شهر را ترک کنند و برای بازگشت آوارگان و بازسازی شهر تلاش کنند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین